لامپ بلک لایت

لامپ بلک لایت؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

39 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید لامپ بلک لایت چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ منظور از لامپ‌های بلک لایت در واقع طیف خاصی از نور فرابنفش بوده که قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیست، اما با تابش به ترکیبات رنگی مخصوصی که عمدتاً حاوی فسفر بوده قابل مشاهده خواهد بود. در این راهنما قصد داریم اطلاعاتی پیرامون لامپ‌های بلک لایت به شما عزیزان ارائه دهیم. از شما دعوت می‌شود در ادامه ما را همراهی نمایید.

هر آنچه که باید درباره لامپ بلک لایت بدانید!

لامپ بلک لایت

لامپ‌های بلک لایت نوع خاصی از انواع لامپ‌ها بوده که تحت عنوان لامپ فرابنفش نیز شناخته می‌شوند. این دسته از چراغ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تقریباً همة طیف آن‌ها در گستره فرابنفش قرار داشته و نور مرئی آن بسیار کم است. این لامپ‌ها در واقع همان لامپ‌های بنفش یا آبی هستند که کارآگاهان برای کشف مدارک و شواهد جرم در فیلم‌های پلیسی و جنایی استفاده می‌کنند!

لامپ‌های بلک لایت به عنوان نمونه‌ای از لامپ‌های تخصصی جزو متنوع‌ترین و پرکاربردترین لوازم روشنایی به حساب می‌آیند که ضمن مصارف روشنایی، یکسری مصارف دیگری را نیز پوشش می‌دهند.

لامپ بلک لایت؛ نور سیاه

این مدل از لامپ‌ها در بازار تحت عنوان نور سیاه نیز شناخته می‌شود. حبابی که برای این لامپ‌ها در نظر گرفته شده به رنگ سیاه بوده و به همین خاطر منبع روشنایی مذکور تحت عنوان بلک لایت شناخته می‌شود. بسیاری از بلک لایت‌ها ساطع‌کننده مقداری نور ماوراءبنفش هستند که این نور امکان تشخیص روشن یا عدم روشن بودن لامپ را به ما می‌دهد.

لکه‌های قابل تشخیص توسط لامپ‌ بلک لایت

لامپ بلک لایت

لامپ بلک لایت قادر است یکسری از لکه‌ها را تشخیص داده و نمایش دهد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

مایعات بیولوژیکی

بازرسانی که در صحنه جرم حضور دارند برای این که بتوانند لکه‌های خون خشک شده یا پاک شده را تشخیص دهند از این لامپ‌ها استفاده می‌کنند؛ چرا که مایعات بیولوژیکی حاوی مولکول‌های فلورسنت بوده که در اثر برخورد نور فرابنفش به آن‌ها، در تاریکی درخشیده و نشان داده می‌شوند.

جوهر نامرئی

از دیگر مواردی که در نور لامپ‌های بلک لایت قابل نمایش بوده، جوهر نامرئی است. به طور معمول جوهر نامرئی از آب لیمو ساخته شده و در اثر تابش نور فرابنفش این لامپ‌ها به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

شوینده‌های لباس

برخی از تولیدکنندگان مواد شوینده لباس در خطوط تولید خود برای تولید این محصولات از فسفر استفاده می‌کنند؛ چرا که فسفر می‌تواند موجب تمیزتر شدن و درخشان‌تر شدن لباس‌های سفید شود. هنگامی که شما لباس‌های خود را مورد شست‌وشو قرار داده‌اید و با چشم غیر مسلح و عادی به آن‌ها می‌نگرید، هیچ‌گونه لکه‌ای بر روی لباس و پارچة آن قابل مشاهده نخواهد بود. چنان‌چه لباس‌های تازه شسته شده را زیر نور لامپ بلک لایت قرار دهید، می‌توانید لکه‌هایی به رنگ آبی را بر روی پارچه ببینید.

مصارف لامپ بلک لایت

همان‌طور که گفته شد لامپ بلک لایت از جمله جالب‌ترین و پرکاربردترین انواع لامپ‌های موجود در صنعت برق به حساب می‌آیند. همان‌طور که از نام این محصول مشخص بوده دارای رنگ تیره است. از جمله کاربردهایی که این محصول داشته می‌توانیم به مواردی مثل  اثبات مالکیت با جوهر و نور سیاه، کاربردهای صنعتی، صنایع سرگرمی و ملزومات جشن‌ها، برای کشف جعل عتیقه‌ها، آموزش‌های ضدتروریست، بازرسی محصولات روزانه، عکاسی، تابش‌دهی به الماس برای شفافیت بیش‌تر، احراز هویت و عضویت، شناسایی عقرب‌ها، پروژه‌های علمی، برطرف کردن نشتی در دستگاه‌های تهویه هوا، تشخیص آلودگی ذرات و غیره اشاره داشته باشیم. در ادامه با مصارفی که این مدل از لامپ‌ها داشته بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

نورپردازی اتاق گیمینگ

از این مدل لامپ‌ها به وفور در اتاق‌های گیمینگ به جهت دو چندان کردن زیبایی و همچنین افزایش هیجان استفاده می‌شود.

سالن‌های نمایش و مهمانی‌ها

از دیگر مصارفی که این لامپ‌ها داشته می‌توان به جلوه‌های ویژه در سالن‌های نمایش و مهمانی‌ها اشاره داشت. در واقع شما می‌توانید از نور جذاب این لامپ‌ها در صحنه‌آرایی و ایجاد جلوه‌های هنری ویژه بهره ببرید. نور این لامپ‌ها در چنین اماکنی موجب ایجاد جلوه‌های چشم‌نواز و زیبایی در سالن‌های نمایش و تالارها و مهمانی‌های مختلف می‌شود.

تبلیغات

به منظور بهتر دیده شدن تبلیغات مختلف می‌توان از لامپ بلک لایت در پرینت‌های دیجیتالی استفاده کرد. جالب است بدانید صفحه نمایش‌های بزرگی که در استادیوم‌ها و خیابان‌ها وجود داشته مجهز به لامپ‌های بلک لایت هستند.

پیدا کردن حیوانات گم‌ شده

این دسته از لامپ‌ها برای شناسایی محل حضور و حرکت حیوانات توسط دوستداران حیات وحش و محیط‌بانان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که لامپ‌های مذکور موجب درخشان‌تر نشان دادن موی حیوانات شده و به همین خاطر می‌توان آن‌ها را راحت‌تر پیدا کرد.

جعل اسکناس و مدارک

از دیگر مصارفی که این لامپ‌ها داشته جعل مدارک و چاپ اسکناس است. در سازمان‌ها و موسسات گوناگون، صرافی‌ها و بنگاه‌های معاملاتی، فروشگاه‌ها و غیره از نور فرابنفش به منظور تشخیص اسکناس‌ها، مدارک، اوراق بهادار و اسناد جعلی و غیر قانونی بهره می‌برند. افزون بر این، از آن جایی که اکثر رنگ‌های نقاشی حاوی فسفر هستند، به منظور تشخیص آثار هنری جعلی تقلبی و بررسی کیفیت آن‌ها می‌توان از نور بلک لایت بهره برد.

نظافت هتل و رستوران

در هتل‌ها و رستوران‌ها به جهت نظافت محیط و به ویژه شست‌وشوی ظروف از لامپ‌ بلک لایت بهره‌گیری می‌شود. این لامپ‌ها می‌توانند باکتری‌ها و کپک‌های موجود در محیط را که با چشم عادی و غیر مسلح قابل مشاهده نبوده را نمایان کرده و به نظافتِ بهتر کمک کنند.

محکمه‌های قضایی

از لامپ بلک لایت می‌توان در صحنه جرم نیز بهره برد. در اثر تابش نور سیاه می‌توان مو، بزاق دهان و ناخن را به راحتی پیدا نموده و برای تشخیص متهم از آن‌ها استفاده کرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی لامپ بلک لایت به بررسی مصارفی که این دسته از منابع نوری داشته نیز پرداختیم و دانستیم که با استفاده از چنین لامپ‌هایی می‌توان لکه‌های بر جای ماده از مایعات بیولوژیکی، شوینده‌های لباس و جوهر نامرئی را به راحتی تشخیص داد. آیا تجربه استفاده از لامپ‌های بلک لایت را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این لامپ‌ها در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

39 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط