لامپ اس ام دی

لامپ اس ام دی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

41 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید لامپ اس ام دی چیست و با خصوصیات آن آشنایی دارید؟ در طی سال‌های گذشته تکنولوژی ال ای دی به طرز چشم‌گیری پیشرفت کرده و به همین خاطر امروزه شاهد انواع گوناگونی از لامپ‌های مذکور در ابعاد و سایزهای مختلفی هستیم که یکی از پرکاربردترینِ آن‌ها نوعِ اس ام دی است. این دسته از لامپ‌ها در مقایسه با نسل قبلی خود کاربردی‌تر بوده و در این راهنما قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

هر آنچه که باید درباره لامپ اس ام دی بدانید!

لامپ اس ام دی

SMD مخفف عبارت Surface Mounted Device در معنای قطعات نصب شده بر روی سطح است. در تکنولوژی اس ام دی به منظور تولید لامپ از یک سری اجزای از پیش ساخته شده بهره‌گیری شده و در نهایت در پی لحیم‌کاری این اجزا روی یک مدار چاپی، لامپ‌های اس ام دی تولید خواهند شد. طراحی این مدل از لامپ‌ها به گونه‌ای انجام شده که بر استفاده شده بر روی آن‌ها کم‌ترین میزان ضخامت را داشته باشد.

امروزه این شیوه طراحی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت جایگزین فناوری  DIP شده است. بر این اساس، در دستگاه‌هایی که به مسطح بودن یا کوچک‌ بودن نیاز دارند می‌توان از فناوری اس ام دی بهره برد. لامپ اس ام دی تنوع رنگی بالایی داشته و وضوح خیلی خوبی نیز دارد. افزون بر این، حجم لامپ‌های مذکور بسیار کم بوده و زاویه دید بسیار مناسبی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب شده این لامپ‌ها در بین مشتریان پرطرفدار شوند، مصرف انرژی پایین آن‌ها است.

مصارف لامپ اس ام دی

این مدل از لامپ‌ها مصارف گسترده‌ای داشته و می‌توان از آن‌ها در شرایط مختلفی بهره برد. از آن جایی که تراشه اس ام دی در مقایسه با فناوری  DIP ابعاد کوچک‌تری داشته، امروزه به وفور در مواردی هم‌چون نور پس زمینه تجهیزات الکترونیکی و روشنایی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر مصارفی که این لامپ‌ها داشته می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • کاربرد در نورپردازی سقف‌های کشسان؛
  • کاربرد در نور خودروهای مختلف؛
  • نورپردازی و تزئین باغچه و باغ؛
  • نورپردازی و تزئین نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها؛
  • کاربرد در سالن‌های همایش و ادارات به منظور ایجاد نوری یکنواخت و یکدست؛
  • کاربرد در سقف آسمان مجازی؛
  • کاربرد در آسمان مجازی و سقف کشسان متحرک.

مهم‌ترین نکات خرید لامپ اس ام دی

اگر قصد خرید و استفاده از لامپ‌های اس ام دی را دارید، بهتر است که پیش از خرید نکاتی که در ادامه می‌خواهیم به شما عزیزان معرفی کنیم را مد نظر داشته باشید:

در نظر گرفتن میزان مصرف انرژي الکتریکی

لامپ‌های اس ام دی از مصرف انرژی پایینی برخوردار هستند؛ به همین خاطر مشتریان در پی استفاده از این مدل لامپ‌ها هزینه زیادی بابت برق متحمل نخواهند شد. با این حال، لامپ‌های اس ام دی خود به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که میزان مصرف انرژی آن‌ها با هم دیگر متفاوت است؛ از این جهت توصیه می‌شود به سراغ مدلی بروید که کم‌ترین میزان مصرف انرژی را داشته باشد.

در نظر گرفتن اعتبار برند تولیدکننده لامپ

برندها و کمپانی‌های متعددی در زمینه تولید انواع لامپ‌های اس ام در در حال فعالیت هستند که از متریال اولیه مختلفی استفاده می‌کنند. برندهایی که مشهور بوده و معتبر هستند در ساختار این لامپ‌ها همواره سعی دارند از بهترین مواد اولیه استفاده کنند. بهتر است که شما نیز به عنوان خریدار برای در اختیار داشتن بهترین لامپ اس ام دی به سراغ این برندها رفته تا بتوانید اقدام به خرید لامپی کنید که طول عمر بالایی دارد.

افزون بر این، برندهایی که معتبر بوده لامپ‌ها را مطابق با استانداردهای مورد نیاز تولید می‌کنند؛ به همین علت میزان مصرف برق لامپ‌های ارائه شده توسط برندهای معتبر بسیار پایین است. در مقابل، برندهایی که نامعتبر بوده و نام آن‌ها آشنا نیست، عمدتاً لامپ‌هایی را به بازار عرضه می‌کنند که میزان مصرف برق آن‌ها بالاتر است.

در نظر داشتن رنگ لامپ اس ام دی

لامپ اس ام دی

این مدل از لامپ‌ها در رنگ‌بندی متنوعی به بازار عرضه می‌شوند؛ از این جهت در زمان خرید بایستی اقدام به خرید لامپ با رنگی کنید که متناسب با نیاز شما باشد. توجه داشته باشید که لامپ‌ها ضمن تأمین نور مورد نیاز محیط از لحاظ زیبایی نیز می‌توانند در دکوراسیون داخلی تأثیر بسیار زیادی داشته باشند. از این رو بایستی لامپی را خریداری کنید که بتواند به شیک‌تر شدن فضای داخلی محل کار یا منزل شما کمک کند.

در نظر داشتن توان لامپ اس ام دی

در زمان خرید لامپ اس ام دی باید به متراژ محیطی که می‌خواهید این لامپ را در آن نصب کنید نیز توجه داشته باشید تا بتوانید متناسب با محیط مورد نظر خود، لامپی با توان مناسب خریداری نمایید. البته ناگفته نماند که تنها متراژ محیط در انتخاب لامپی با توان مناسب تأثیرگذار نیست، بلکه فاکتورهای دیگری هم‌چون نورگیر بودن محیط نیز در این مورد موثر خواهد بود.

لامپ‌ اس ام دی با ولتاژ پایین و ابعاد کوچک برای محیط‌هایی که نورگیری طبیعی نداشته و در عین حال متراژ بزرگی دارند اصلاً مناسب نبوده و چنین لامپ‌هایی توانایی روشن کردن و پخش نور کافی برای این محیط‌ها را ندارند. افزون بر این، محیط‌هایی که نورگیری خوبی داشته و متراژ آن‌ها نیز پایین است، نیازی به لامپ‌های اس ام دی با ولتاژ بالا یا ابعاد بزرگ نداشته و بایستی که در این موضوع یک تعادل برقرار شود تا بتوان بهترین نمونه لامپ را خریداری کرد.

سخن پایانی

لامپ اس ام دی از فناوری ویژه‌ای برای ساخت برخوردار بوده و به همین علت در مقایسه با سایر لامپ‌ها هم‌چون لامپ‌های رشته‌ای و لامپ‌های کم مصرف مزیت‌های بیش‌تری دارد. این مدل از لامپ‌ها موجب پخش نور یکنواخت به شکل دی لایت شده و به هیچ عنوان چشم افراد را اذیت نخواهد کرد. در زمان خرید لامپ‌های اس ام دی بایستی فاکتورهای مختلفی را مد نظر داشت؛ از جمله این فاکتورها می‌توانیم به توان لامپ، میزان مصرف انرژی برق، رنگ لامپ و اعتبار برند تولیدکنندة لامپ اشاره داشته باشیم.

به نظر شما لامپ‌های اس ام در برای تأمین روشنایی فضاهای داخلی گزینه خوبی هستند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لامپ‌های اس ام دی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

41 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط