شوفاژ برقی

شوفاژ برقی؛ کارایی، ویژگی‌ها

148 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا تاکنون از شوفاژ برقی برای گرمایش منزل خود استفاده کرده‌اید؟ به طور معمول اکثر وسایل گرمایشی به واسطه گاز کار می‌کنند. از طرف دیگر قیمت گاز در ایران پایین‌تر بوده و همین موضوع باعث می‌شود که افراد تمایل بیشتری به استفاده از بخاری‌های گازسوز یا سیستم‌های گرمایشی مشابه داشته باشند. اما اگر تحت شرایط خاصی امکان اتصال به شبکه گازرسانی وجود نداشته باشد چه باید کرد؟ در ادامه این راهنما ضمن پاسخ به این سوال با کارایی و ویژگی‌های شوفاژهای برقی نیز بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

شوفاژ برقی و نحوه عملکرد آن

شوفاژ برقی

رادیاتور برقی چیست؟

در گذشته برای تأمین گرمای منازل از کرسی‌ها استفاده می‌شد. در این کرسی‌ها المنت‌هایی فنری شکل وجود داشتند که در اثر اتصال به جریان برق قرمز شده و سبب گرم شدن فضای داخل کرسی می‌شدند. امروزه این کرسی‌ها دست‌خوش تغییرات مثبتی شده و به بخاری‌های برقی تغییر شکل داده‌اند! در بخاری‌های برقی نیز از چنین المنت‌های حرارتی استفاده شده که در صورت عدم دسترسی به شبکه گازرسانی در فصول سرد سال می‌توان از آن‌‌ها استفاده نمود. اما با این حال بخاری‌های برقی نیز گاهی اوقات می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

اولین مشکل آن‌ها این است که المنت‌های حرارتی برق بسیار زیادی مصرف کرده و موجب افزایش هزینه‌ها می‌شوند. دلیل بعدی خطرآفرین بودن المنت‌های حرارتی موجود در بخاری‌های برقی است. به طور کل وجود این المنت‌ها چه در کرسی‌های قدیمی و چه در بخاری‌های برقی امروزی با ریسک همراه است؛ چرا که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی یا سوختگی افراد به ویژه سالمندان و کودکان شود؛ از این رو استفاده از بخاری‌های برقی چندان توصیه نمی‌شود.

اگر بخواهیم یک جایگزین عالی برای کرسی‌های قدیمی و بخاری‌های برقی پیدا کنیم، شوفاژ یا رادیاتور برقی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل باشد. این وسیله از لحاظ مکانیزم اولیه هم‌چون شوفاژهای عادی کار کرده و تنها تفاوت آن در سیستم گرمایش بوده که از گاز شهری و جریان آب بهره‌گیری نمی‌کند. با این حال شوفاژهای برقی از نظر گرمایش محیط عملکرد عالی داشته و همچنین ایمنی بالایی دارند.

عملکرد شوفاژ برقی

المنت‌های حرارتی

در شوفاژهای برقی هم‌چون کرسی‌ها و بخاری‌های قدیمی از المنت حرارتی بهره‌گیری شده است؛ با این تفاوت که المنت‌های شوفاژهای برقی به طور مستقیم با هوای اطراف در تماس نیستند. افزون بر این، سطح دسترسی به این شوفاژها به منظور کاهش خطرات احتمالی هم‌چون آتش‌سوزی و سوختگی افراد محدود شده است.

بدنه اصلی

بخش بعدی شوفاژ برقی بدنه آن بوده که مشابه با شوفاژهای عادی طراحی و ساخته شده است. در بدنه شوفاژهای برقی از لوله‌کشی داخلی و پره‌های زیاد درون آن‌ها به منظور به جریان درآمدن روغن داغ بهره‌گیری شده و این پره‌ها موجب افزایش سطح انتقال حرارت شوفاژ می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود که کارایی شوفاژهای برقی نسبت به بخاری‌های برقی افزایش چشم‌گیری پیدا کند. هر اندازه تعداد پره‌های به کار رفته در شوفاژهای برقی بیشتر باشد، توان گرمایشی دستگاه بالاتر خواهد بود.

روغن شوفاژ برقی

در این تجهیزات گرمایشی به جای آب از روغن استفاده شده و این شوفاژها به صورت پرتابل طراحی شده‌اند؛ به این معنا که جابه‌جایی آن‌ها کار ساده‌ای بوده و امکان استفاده از آن‌ها در اماکن مختلف بدون دسترسی به لوله‌کشی آب نیز فراهم است. استفاده از روغن به جای آب در سیستم گرمایشی برقی سبب افزایش ظرفیت گرمایشی و انتقال سریع حرارت خواهد شد. روغن هیدرولیکی مذکور به واسطه المنت حرارتی گرم شده و در لوله‌های داخلی شوفاژ و مابین پره‌ها به جریان در می‌آید و در مدت زمان کوتاهی حرارت و گرمای خود را به فضا منتقل می‌کند.

ترموستات

درون شوفاژهای برقی یک ترموستات حرارتی تعبیه شده که وظیفه اصلی آن کنترل دمای محیط است. هنگامی که دمای محیط به دمای مورد نظر نزدیک شد، ترموستات در شوفاژهای برقی  المنت حرارتی را قطع کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. افزون بر این، عملکرد ترموستات جلوی گرم شدن بیش از اندازه محیط را نیز گرفته و همچنین دمای محیط را در یک بازه مشخص حفظ خواهد کرد.

مزایای استفاده از شوفاژهای برقی

  • این نوع از سیستم‌های گرمایشی در مقایسه با کرسی‌های قدیمی و بخاری‌های برقی از ایمنی بیشتری برخوردار بوده و میزان بروز حوادث ناگوار در آن‌ها بسیار پایین است؛
  • راه‌اندازی شوفاژ‌های برقی بسیار ساده است؛ به طوری که شما برای نصب و راه‌اندازی آن تنها به جریان الکتریسیته نیاز خواهید داشت و خبری از لوله‌کشی و آچارکشی نخواهد بود؛
  • از دیگر مزیت‌های بهره‌گیری از شوفاژ برقی عدم تولید کربن دی اکسید است؛ به همین خاطر گزینه ایمن و مناسبی برای محیط‌های بسته نیز محسوب می‌شوند؛
  • رادیاتورهای برقی به سرویس و نگه‌داری زیاد و پرهزینه‌ای نیاز ندارند؛ چرا که روغن هیدرولیکی درون آن‌ها دائمی بوده و به تعویض نیازی ندارد. علاوه بر این، المنت‌های حرارتی شوفاژهای برقی از طول عمر بالایی برخوردار بوده و به سادگی دچار آسیب و خرابی نمی‌شوند؛
  • از آن‌جایی که این دستگاه پرتابل بوده می‌توان آن‌ را به راحتی در هر محیطی جابه‌جا کرد؛
  • بهره‌گیری از پره‌ها و خط لوله داخلی سبب شده توان گرمایشی این وسیله نسبت به بخاری‌های برقی افزایش پیدا کند.

سخن پایانی

شوفاژ برقی یکی از نوین‌ترین و بهترین سیستم‌های گرمایشی بوده که برای کارایی تنها به جریان الکتریسیته نیاز دارد. آیا تاکنون از شوفاژهای برقی برای گرمایش استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

148 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط