هیتر تابلویی

2 مورد از مهم‌ترین مزایای هیتر تابلویی!

153 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از دستگاه‌هایی که در تجهیزات برقی و تابلوهای برق‌ به منظور تولید گرما و کاهش مصرف انرژی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیترها هستند. هیترها دارای انواع مختلفی بوده که هر یک از این مدل‌ها دارای کاربرد مخصوص به خود هستند. یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین نوع هیترها، هیتر تابلویی است. هیتر تابلویی وظیفه گرم‌کردن قطعات داخلی و کاهش مصرف انرژی مورد استفاده را برعهده دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی هیتر تابلویی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

هیتر تابلویی

هیتر تابلویی

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، هیترها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در این مقاله قصد داریم به بررسی نوع تابلویی آن بپردازیم. هیتر تابلویی دستگاهی است که به‌طور گسترده در تجهیزات برقی و تابلوهای برق‌ مورد استفاده قرار گرفته و از آن در جهت تولید گرما و گرم‌کردن قطعات داخلی بهره برده می‌شود.

این دستگاه را با نام بخاری برقی تابلویی نیز می‌شناسند زیرا این قطعه می‌تواند در زمان بسیار کوتاه و بسیار سریع اقدام به عمل گرم‌کردن قطعات داخلی و مختلف نموده و اجزا را گرم کند. هیترهای تابلویی از قدرت بالایی در برقراری جریان و دمای مناسب برخوردار بوده به‌اندازه‌ای که حتی در برخی از تابلوهای برق‌ که به گرمای بیشتری برای فعالیت نیاز دارد، امکان ایجاد دمای مناسب با استفاده از چندین هیتر تابلویی فراهم است.

این هیتر که به بخاری پنلی نیز معروف است می‌تواند حتی در زمان‌های قطعی برق به کار خود ادامه داده و عمل گرمایش داخلی را به‌خوبی انجام دهد چرا که این قطعه با ذخیره ولتاژ می‌تواند از انرژی ذخیره شده در درون خود در زمان قطعی برق بهره برده و استفاده نماید.

این ویژگی برجسته هیترهای تابلویی سبب محبوبیت این مدل هیتر در بین سایر هیترها شده و و یکی از مهم‌ترین دلایل و مزایای استفاده از این قطعه است. همان‌طور که در قبل به آن اشاره شد، این قطعه علاوه‌بر تولید گرما به کاهش مصرف انرژی نیز کمک کرده و هزینه‌های جاری را کاهش می‌دهد به‌طوری که اگر در مواقعی نیاز به کارکردن هیتر نباشد این قطعه به‌صورت خودکار ترموستات را متوقف کرده تا از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری شود. در واقع زمانی که دمای هیتر و اجزای داخلی به میزان تنظیم‌شده برسد، عملکرد هیتر به‌طور اتوماتیک متوقف شده و هیتر از استفاده بیش از اندازه انرژی جلوگیری می‌کند.

این هیترها را معمولا در کف تابلوهای برق و نزدیک به ترموستات تابلو می‌توان نصب کرد. عموما در انتهای تابلوهای برق دو سوکت برقی وجود دارد که برای اتصال به ترموستات طراحی شده‌اند. اگر این قطعه به‌درستی نصب شود می‌تواند باعث افزایش حداکثری طول عمر سایر قطعات تابلو نیز شود.

همچنین با مدیریت مصرف انرژی، می‎‌تواند موجب کاهش مصرف برق و بهینه‌شدن مصرف آن شده و از گرم‌شدن بیش از حد فضاها و قطعات مختلف جلوگیری شود. هیتر تابلویی توانایی تولید حرارت قابل توجهی را در کم‌ترین زمان ممکن دارا بوده و این کار را با توجه به شرایط و دمای محیط انجام می‌دهد.

ساختمان و ساختار این هیترها کوچک و ساده بوده و عمل گرم‌کردن را با استفاده از ورقه‌های فلزی هم‌ردیف خود، که در قسمت داخلی آن‌ها وجود دارند، انجام می‌شود. عملکرد این هیترها بدین‌گونه است که در ابتدا هوای خنک از روی فیلتر عبور کرده و با برخورد به بدنه آن به‌تدریج شروع به گرم‌شدن و افزایش دما می‌کند و با گردش هوا، هوای درون محفظه تابلو برق گرم می‌شود. زمانی که تمام هوای داخل محفظه تابلو برق گرم شد، دمای هوا ثابت شده و تجهیزات حساس درون تابلو برق شروع به گرم‌شدن می‌کنند. استفاده از این قطعه، کارآمدترین راه برای کاهش مصرف انرژی و گرم‌کردن تابلو برق است.

انواع هیتر تابلویی

هیتر تابلویی 100 وات
هیتر تابلویی 100 وات

هیتر تابلویی خود در انواع و توان‌های مختلفی تولید و عرضه می‌گردد که از پرکاربرترین مدل‌ها می‌توان به هیتر 60 وات، هیتر 100 وات، هیتر 150 وات و هیتر 200 وات اشاره کرد. هر یک از این مدل‌ها با توجه به نوع تابلو برق و نیاز شبکه و همچنین موقعیت نصب، متفاوت بوده و هر کدام با توجه به کاربردمناسب خود تولید و عرضه می‌گردند.

ولتاژ های مختلف این قطعه با توجه به پارامترهایی همچون نیاز دمایی مختلف و اندازه فضایی که در آن نصب می‌شوند، انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچه دمای بالاتری نیاز باشد، از ولتاژهای بالاتر نظیر 200 وات استفاده شده و هر چقدر به دماهای پایین‌تری نیاز باشد، از ولتاژهای پایین‌تر مانند 100 یا 60 وات استفاده می‌شود. دقت کنید که درهنگام خرید انواع هیترهای تابلویی به کاربرد مد نظر خود توجه نموده و متناسب با نیاز دمایی و برقی خود، اقدام به خرید هیتر تابلویی مناسب نمایید.

در حالت کلی در یک دسته‌بندی وسیع‌تر هیترها را می‌توان به سه گروه کلی هیتر گازی، هیتر دوگانه سوز و هیتر برقی تقسیم‌بندی کرد که هیتر برقی نسبت به سایر انواع هیترها  از کاربرد بیشتر برخوردار بوده و بیشتر در موارد صنعتی مورد استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که هیترهای تابلویی زیرمجموعه هیترهای برقی بوده و در دسته‌بندی انواع هیترهای برقی قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری

یکی از قطعاتی که در تابلوهای برق از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باعث گرم‌شدن قطعات و کاهش مصرف انرژی می‌شود، هیتر تابلویی است. هیترهای تابلویی عمل گرم‌کردن اجزای داخلی را به‌وسیله ورقه‌های تعبیه شده در بدنه خود و با گردش و گرم‌کردن هوای داخل محفظه تابلو برق و یا سایر مکان‌های داخلی تابلو، انجام می‌دهند. این قطعه کاربردی در انواع و توان‌های گوناگون تولید شده تا پاسخگو انواع نیازها باشد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی هیتر تابلویی پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

153 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط