تعمیر پرس هیدرولیک

تعمیر پرس هیدرولیک چگونه است؟

346 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

یکی از مهم‌ترین انواع دستگاه‌های هیدرولیک، دستگاه پرس هیدرولیک است. دستگاه‌های پرس هیدرولیک وظیفه بارگذاری پیوسته و تنظیم‌شده برروی اجسام دارند و از کاربرد زیادی در صنایع مختلف بهره‌مند هستند اما این دستگاه‌ها یک ایراد مهم نیز دارند و آن هم تعمیر پرس هیدرولیک در هنگام بروز خرابی در این دستگاه است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی تعمیر پرس هیدرولیک پرداخته و علامت‌ها و علل خرابی این دستگاه‌ها را بیان کنیم.

دستگاه پرس هیدرولیک

دستگاه پرس هیدرولیک

دستگاه پرس هیدرولیک نوعی دستگاه انتقال نیرو و توان است که باعث جابه‌جایی و یا فشرده‌شدن یک وسیله یا قطعه می‌شود. انتقال نیرو و توان در این دستگاه توسط حرکت و جریان سیال روغن هیدرولیک صورت پذیرفته که این روغن تراکم‌ناپذیر بوده و انرژی را به‌طور کامل منتقل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید این سیال علاوه‌بر استفاده در دستگاه‌های پرس هیدرولیک، کاربرد زیادی در سایر صنایع از جمله خودروسازی داشته (سیستم هیدرولیک خودرو و انتقال توان هیدرولیکی خودرو) و سیستم‌های هیدرولیک بسیار ارزشمند و پرکاربرد هستند.

این سیستم هیدرولیک، که در دستگاه‌های پرس هیدرولیک هم صادق است، قابلیت جاهبه‌جایی و یا فشرده‌سازی یک جسم سنگین و چگالی بالا را با نیرویی بسیار کم‌تر از نیرو در حالت عادی را دارد. در حالت معمول، زمانی که ما به جسم و یا سیستم و وسیله‌ای نیرویی وارد می‌کنیم،

میزان نیروی وارده با میزان نیروی خارجی برابر است اما با استفاده از علم و قانون پاسکال می‌توان سیستمی همانند جک طراحی کرد که توانایی تبدیل نیروی کم ورودی را به میزان نیروی زیاد خروجی را دارا باشد. این سیستم هیدورلیک که در پرس هیدرولیک هم به کار رفته است، توانایی تبدیل نیروی کم را به نیروی زیاد از طریق تغییر سطح مقطع داشته و از قانون پاسکال تبعیت می‌کند.

در دستگاه‌های پرس هیدرولیک، فشار و نیرو از یک سطح کوچک وارد سیستم شده و به یک سطح بزرگ وارد می‌شود و از آنجایی که فشار در طول سیستم ثابت است، همراه با افزایش سطح مقطع، نیرو هم افزایش می‌یابد و باعث جابه‌جایی و یا فشرده‌سار=زی جسم مدنظر می‌شود. در واقع در این دستگاه، فشار و نیرو به مخزن وارد شده و این نیرو باعث به‌حرکت درآمدن پیستون هیدرولیک می‌شود که نتیجه آن انتقال نیرو توسط پیستون به جسم یا وسیله مورد نظر است.

تعمیر پرس هیدرولیک

تعمیر پرس هیدرولیک

همان‌طور که گفته شد، پرس هیدرولیک وسیله‌ای برای افزایش نیرو و جابه‌جایی و یا فشرده‌سازی اجسام بوده و کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. این دستگاه کاربرد بسیار زیادی داشته و طول عمر مناسبی دارد اما از آنجا که این وسیله هم دستگاهی مکانیکی است، احتمال بروز خرابی در آن زیاد است.

همان‌طور که مشخص است در هنگام خرابی پرس هیدرولیک این دستگاه نیاز به تعمیر پرس هیدرولیک داشته و از آنجایی که دستگاه بسیار مهم و پرکاربردی است، تعمیر هر چه سریع‌تر آن اولویت بالایی برای کارفرما دارد. در این به بررسی علامت‌های خرابی پرس هیدرولیک، علل خرابی پرس هیدرولیک و چگونگی تعمیر پرس هیدرولیک می‌پردازیم. خرابی‌ها و تعمیرات معمول دستگاه پرس هیدرولیک شامل موارد زیر می‌شود.

  • اولین و شایع‌ترین علامت خرابی دستگاه پرس هیدرولیک، نشت روغن هیدرولیک از محل آب‌بندی پیستون هیدرولیک است. دلیل این نشت و خرابی می‌تواند پرشدن بیش‌از اندازه مخزن و فرسوده‌شدن قسمت پیستون پکینک (Piston Packing) یا همان بسته‌بند پیستون باشد. در این موارد ابتدا مخزن را بررسی کرده و در صورتی که مخزن بیش‌از اندازه روغن داست، مقداری از روغن را تخلیه کنید. در صورتی که میزان روغن مناسب بود، پیستون پکینگ را تعویض نمایید.
  • دومین خرابی، عدم حفظ فشار به‌طور پیوسته توسط دستگاه پرس هیدرولیک است. علل این خرابی می‌تواند آلوده‌شدن Check Ball و یا ضعیف‌شدن قسمت تماس بین Check Ball و Seat باشد. در این موارد Seat و Check Ball را تمیز کرده و بررسی نمایید و سپس Check Ball را روی Seat قرار دهید. البته دقت کنید که احتمال اینکه خرابی از پیستون پکینک هم باشد، وجود دارد. از این رو، چک‌کردن پیستون پکینگ خالی از لطف نیست.
  • سومین خرابی معمول، عدم کارکرد دستگاه در ظرفیت نامی یا تناژ تعریف شده در دستگاه است. این اتفاق می‌تواند 3 دلیل داشته باشد. اول اینکه ممکن است Check Ball آلوده و یا کثیف شده باشد، دوم اینکه گیج معیوب و یا خراب باشد و سوم پمپ پلانجری فرسوده باشد. برای تعمیر پرس هیدرولیک در این مواقع باید گیج و پمپ پلانجری  و Check Ball را بررسی کرده و در صورت وجود عیوب و یا آلودگی آن‌ها را تعویض یا تمیز نمایید.
  • چهارمین علامت خرابی دستگاه، نشت روغن از پمپ پلانجری دستگاه است. علت این امر می‌تواند شل‌شدن مهره‌های پیستون پکینگ و یا فرسوده‌شدن پیستون پکینگ باشد. در این مواقع مهره‌ها را سفت کرده و پکینگ را تعویض نمایید.
  • خرابی معمول پنجم در دستگاه‌های پرس هیدرولیک، نشت روغن از میله سوپاپ آزاد است. در این‌گونه موارد علت خرابی می‌تواند در شل‌شدن مهره‌های میله سوپاپ و یا فرسوده‌شدن بدنه میله سوپاپ باشد. در صورتی شل‌شدن مهره‌ها، مهره‌ها را سفت نموده و در صورت فرسوه‌بودن بدنه میله، پکینگ را تعویض نمایید.
  • علامت خرابی بعدی، عدم حرکت پلانجر است. در این صورت، اشکال از معیوب‌بودن Check Ball یا فنر دستگاه بوده و هر دو باید کامل چک و بررسی شوند.
  • آخرین خطا و خرابی معمول دستگاه‌های پرس هیدرولیک، عدم حرکت و یا عدم برگشتن Ram است. علت این خرابی می‌تواند آسیب‌دیدن فنر و یا پیستون و پلانجر باشد. البته امکان وجود عیب در پیستون پکینگ هم وجود دارد. بهترین توصیه‌ای که می‌توان در صورت بروز این خرابی ارائه داد، تعویض فنر یا پلانجر و یا پیستون پکینگ است (هر کدام از این سه مورد که دارای نقص و خرابی است).

نتیجه‌گیری

یکی از دستگاه‌های پرکاربرد و پرمصرف در انواع صنایع، دستگاه پرس هیدرولیک است. این دستگاه با استفاده از قانون پاسکال، امکان جابه‌جایی و یا فشرده‌سازی وسایل و قطعات را با استفاده از یک نیروی بسیار کم و پایین را داراست. از آنجا که این دستگاه وسیله‌ای مکانیکی بوده و امکان بروز خطا و خرابی در آن زیاد است، به بررسی علامت خرابی، علل خرابی و چگونگی تعمیر پرس هیدرولیک پرداختیم.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چگونگی تعمیر پرس هیدرولیک پرداخته و علامت‌ها و علل خرابی این دستگاه‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

346 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط