فنر سیم کشی پلاستیکی

فنر سیم کشی پلاستیکی؛ پرکاربردترین ابزار برق‌کاری

317 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید فنر سیم کشی پلاستیکی چیست و چه مصارفی در برق‌کاری ساختمان‌ها دارد؟ تاکنون از این ابزار در فرآیند سیم‌کشی ساختمان‌ها استفاده کرده‌اید؟ فنر سیم‌کشی پلاستیکی از جمله انواع فنرهای سیم کشی به حساب آمده که مجهز به عایق پلاستیکی بوده و به همین خاطر از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. در ادامه این راهنما با این ابزار پرکاربرد بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نقش فنر سیم کشی پلاستیکی در برق‌کاری ساختمان‌ها

فنر سیم کشی پلاستیکی

آشنایی با چیستی فنر سیم کشی

پیش از آن که به سراغ معرفی فنرهای سیم کشی پلاستیکی برویم، در درجه اول لازم است که کمی بیش‌تر با این ابزار و نقش آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی آشنا شویم. از جمله اصلی‌ترین مراحل در سیم‌کشی برق ساختمان‌ها عبور دادن سیم‌ها و کابل‌های برق از داخل لوله‌های برقی است. فرقی ندارد که جنس لوله برق چه باشد، سیم‌ها و کابل‌های برق باید با استفاده از فنر سیم کشی استاندارد بدون این که آسیبی به ساختار سیم یا کابل و همچنین لوله برق وارد شود از آن رد شوند.

فنر سیم‌کشی جزو ابزارهای مهم و کاربردی بوده که می‌توان به وسیله آن رد کردن سیم و کابل برق از لوله برق‌های فولادی، پی وی سی، خرطومی و… را به سهولت به انجام رساند. این محصول در انواع و مدل‌های مختلفی در بازار موجود بوده که در این راهنما تمرکز اصلی ما بر مدل فنر سیم کشی پلاستیکی است.

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی برای این محصول در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوئیم که فنر سیم‌کشی برق به دو طبقه دستی و برقی تقسیم‌بندی می‌شوند. از آن‌جایی که فنرهای سیم‌کشی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند، می‌توان آن‌ها را به راحتی از مسیرهای پر پیچ و خم لوله‌های برق عبور داده و فرآیند سیم‌کشی یا وایرینگ را با بهترین کیفیت و در بازه زمانی کوتاه مدت به انجام رساند.

معرفی فنر سیم کشی پلاستیکی

همان‌طور که گفته شد، فنرهای سیم کشی به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند و می‌توان بر حسب نیاز پروژه اقدام به خرید هر یک از مدل‌های آن کرد. فنرهای سیم کشی پلاستیکی در حقیقت همان سیم بکسل با روکش پلاستیکی هستند که مجهز به مغزی سیم بکسل بوده و دارای عایق پلاستیکی هستند.

از جمله ویژگی‌های اصلی این نوع از فنرهای سیم کشی پرکاربرد می‌توان به سطح مقطع گرد آن‎‌ها اشاره داشت. به لطف گرد بودن سطح مقطع، عبور این نوع از فنرهای سیم‌کشی از لوله‌های برق بسیار راحت‌تر و بهتر صورت گرفته و این قابلیت یک امتیاز برای این محصول در مقایسه با سایر فنرهای سیم کشی به حساب می‌آید.

از جمله امتیازاتِ دیگر استفاده از این فنر سیم کشی می‌توان به مقاومت و پایداری عالی آن در برابر کشش اشاره داشت؛ به طوری که در اثر کشیدگی به سرعت پاره نمی‌شوند. همچنین روکش پلاستیکی تعبیه شده برای این فنر سیم کشی باعث می‌شود که ابزار مذکور عبورِ ساده‌تری از داخل لوله‌های برق داشته باشد.

مزایای فنر سیم کشی پلاستیکی

فنر سیم کشی پلاستیکی

در بخش قبل تا حدودی با ویژگی‌های این محصول در مقایسه با سایر فنرهای سیم کشی آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این محصول را به شما عزیزان معرفی کنیم:

  • از آن‌جایی که این فنر سیم کشی میزان انعطاف‌پذیری بالایی داشته می‌توان آن را به سادگی از زوایا و زانوها عبور داد.
  • در هنگام کشش فنر درصد آسیب‌دیدگی دست کاربر بسیار ناچیز است.
  • باز کردن و جمع‌ کردن فنر سیم کشی پلاستیکی به سهولت انجام می‌شود.
  • وزن این محصول بسیار سبک بوده و می‌توان آن را به راحتی حمل کرد.
  • فنرهای سیم کشی پلاستیکی از خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی برخوردار هستند؛ به همین خاطر طول عمر بالاتری خواهند داشت.
  • همان‌طور که گفته شد عبور دادن این نوع از فنرهای سیم‌کشی بسیار ساده است؛ بنابراین در هنگام استفاده از آن به گریس و سایر روان‌کارها نیازی نخواهد بود.

مهم‌ترین نکات خرید فنر سیم کشی پلاستیکی

فنر سیم کشی پلاستیکی

چنان‌چه قصد دارید فنر سیم کشی مناسب برای پروژه خود را تهیه کنید، لازم است که ضمن آشنایی با انواع مختلف این محصول یک سری نکات جانبی دیگر را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع فنر سیم کشی را تهیه فرمائید. در ادامه به معرفی این نکات خواهیم پرداخت:

توجه به وزن فنر سیم کشی

از جمله اصلی‌ترین نکاتی که هنگام خرید فنر سیم کشی باید در نظر قرار گیرد، وزن محصول است. هر چقدر وزن فنر سیم کشی انتخابی شما پایین‌تر باشد، به همان نسبت می‌توانید با آن راحت‌تر کار کنید. در حقیقت، وزن پایین فنر سیم کشی موجب می‌شود که در حین انجام کار نیروی کم‌تری برای اعمال فشار وارد کرده و دستتان خسته نشود. خوشبختانه فنرهای سیم کشی پلاستیکی از جمله محصولاتی به حساب می‌آیند که از وزن مناسبی برخوردار هستند.

توجه به میزان انعطاف‌پذیری فنر سیم کشی

مورد بعدی میزان انعطاف‌پذیری و نرم بودن فنر سیم کشی مورد نظر بوده که در عبورِ راحت‌تر آن از لوله برق بسیار حائز اهمیت است. همان‌طور که در بخش ویژگی‌های مربوط به فنرهای سیم کشی پلاستیکی ذکر شد، این محصولات از میزان انعطاف‌پذیری مطلوبی برخوردار هستند؛ بنابراین با خرید این نوع فنر سیم‌کشی دیگر لازم نیست که نگران سخت رد شدن فنر از لوله برق باشید. ضمناً این محصول برای کارکرد، نیرو و فشار کمی را در مقایسه با سایر فنرهای سیم کشی می‌طلبد.

در نظر گرفتن سطح مقطع

از دیگر مواردی که حین خرید این محصول باید در نظر داشته باشید، توجه به سطح مقطع است. در حقیقت باید در نظر بگیرید که چه نوع سطح مقطعی متناسب با پروژه شما بوده و سپس اقدام به ثبت سفارش و خرید کنید. در حالت کلی، فنرهای سیم‌کشی در دو نمونه با سطح مقطع‌های گرد و تخت طراحی می‌شوند که مدل فنر سیم کشی پلاستیکی دارای سطح مقطع گرد است.

توجه به عدم زنگ‌زدگی فنر سیم کشی

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که پیشنهاد می‌شود هنگام خرید این محصول مورد بررسی قرار دهید، عدم زنگ‌زدگی و مقاومت بالای فنر سیم‌کشی در برابر عوامل بیرونی و خوردگی است. اگر فنر سیم کشی مورد نظر شما در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم باشد، می‌توانید با خیال راحت با تکیه بر طول عمر بالای محصول از آن استفاده نمائيد. البته می‌توانید برای روان‌تر شدن فنر سیم‌کشی در صورت زنگ‌زدگی از روغن گریس و سایر روان‌کارها نیز بهره ببرید، اما خوشبختانه مدل مجهز شده به عایق پلاستیکی به چنین روان‌کارهایی احتیاج ندارد؛ چرا که در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است.

سخن پایانی

فنرهای سیم کشی از جمله پرکاربردترین ابزار در فرآیند سیم کشی ساختمان‌ها به حساب می‌آیند که اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها عبور دادن سیم و کابل‌های برق از لوله‌های برق مختلف است. این محصولات دارای انواع مختلفی بوده که از جمله برترین و باکیفیت‌ترینِ آن‌ها می‌توان به فنر سیم کشی پلاستیکی اشاره داشت. آیا تجربه استفاده از فنر سیم کشی مذکور را دارید؟ به نظر شما فنرهای سیم کشی پلاستیکی بهتر هستند یا فلزی؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

317 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط