ایمنی کار در ارتفاع

ایمنی کار در ارتفاع؛ صفر تا صد اصول رعایت ایمنی

131 بازدید آموزش در صنعت برق / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE) / حوادث در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید اصول ایمنی کار در ارتفاع چیست؟ به نظر شما هنگام کار در ارتفاع چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ اموری که در محیط صنعتی صورت می‌گیرد، همواره همراه با خطر و مواجه شدن با اتفاقات ناگوار است. به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و حفظ سلامت جان لازم است که قبل از شروع کار اصول رعایت ایمنی در حین انجام کار در ارتفاع را بدانید. در ادامه این راهنما به معرفی این اصول خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اصول ایمنی کار در ارتفاع چیست؟

ایمنی کار در ارتفاع

خطرات انجام امور و فعالیت متفاوت می‌تواند به اشکال مختلفی بروز دهد؛ بنابراین اگر پیش از انجام کار برنامه‌ریزی صحیحی برای آن انجام نشود و کنترل مناسبی صورت نپذیرد، در پی انجام امور مشکلاتی به وجود آمده که گاهاً می‌تواند خساراتی جبران‌ناپذیر را در پی داشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود که به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی برنامه‌ای دقیق و منظم داشته باشید.

کار در ارتفاع از جمله فعالیت‌هایی به حساب می‌آید که به صورت روزانه در محیط‌های مختلف با اهداف گوناگون صورت می‌گیرد. شرایط کار در ارتفاع در مقایسه با سایر امور کمی متفاوت بوده و به همین خاطر رعایت ایمنی در آن بیش‌تر حائز اهمیت است. به طور کل منظور از کار در ارتفاع انجام اموری بوده که برای تکمیل آن می‌بایست در ارتفاع 20 متر از سطح زمین یا بیش‌تر باشید. در چنین اموری خطر سقوط بسیار بالا است؛ به همین دلیل بایستی مراحل ایمن‌سازی عملیات کار در ارتفاع را بدانید:

مرحله اول) کلیه اموری که امکان انجام آن‌ها بر روی سطح زمین موجود بوده بایستی بر روی سطح زمین انجام شوند و تا حد امکان از به انجام رساندن آن‌ها در ارتفاع پرهیز شود.

مرحله دوم) چنان‌چه انجام عملیاتی در ارتفاع ضرورت دارد و نمی‌توان آن امر خاص را روی سطح زمین به انجام رساند، از کلیه ابزارها و تکنیک‌هایی که برای پیش‌گیری از سقوط وجود دارد استفاده شود.

مرحله سوم) اگر شرایطی حاکم بوده که نمی‌توان خطر سقوط را در آن از بین برد، می‌بایست از ابزار و تجهیزاتی استفاده شود که خسارات و صدمات ناشی از سقوط احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهد.

اهمیت برنامه‌ریزی در اصول ایمنی کار در ارتفاع

ایمنی کار در ارتفاع

همان‌طور که گفته شد، برنامه‌ریزی در عملیات مربوط به ارتفاع بسیار حائز اهمیت است. در چنین اموری می‌بایست هدایت و مدیریت تیم بر عهده گروهی از متخصصین باتجربه و متعهد صورت بگیرد که اشراف و احاطه کافی بر نحوه کار و ایمن‌سازی داشته باشند. مدیریت چنین پروژه‌هایی می‌بایست در سه مرحله: شناسایی خطرات، آنالیز خطرات احتمالی و پیش‌بینی‎‌های مورد نیاز برای اقدامات کنترلی صورت بگیرد. در ادامه هر یک از مراحل را شرح خواهیم داد:

شناسایی خطرات

در این مرحله می‌بایست شرایط و محل کار به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و با در نظر گرفتن هر گونه خطری نظیر سقوط اشیاء، ابزار یا انسان، لغزش روی سطوح کار و مواردی از این قبیل از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

آنالیز خطرات احتمالی در  ایمنی گار در ارتفاع

مرحله بعدی آنالیز خطرات احتمالی در اصول ایمنی کار در ارتفاع بوده که می‌بایست کلیه مواردی که در ایمنی کار موثر هستند (ایمنی سطوح، استحکام سطوح، ارتفاع کار، میزان لغزش، حفاظ‌های جانبی و…) با در نظر گرفتن میزان خساراتی که می‌توانند وارد کنند مورد ارزیابی قرار گرفته و به منظور رفع ایرادات، اقدامات اصلاحی صورت بگیرد.

پیش‌بینی‌های مورد نیاز برای اقدامات کنترلی

از دیگر مواردی که لازم است در چهارچوب اصول ایمنی کار در ارتفاع در نظر قرار گرفته شود، پیش‌بینی‎‌های مورد نیاز برای اقدامات کنترلی بوده که در این مرحله می‌بایست مدیریت پروژه بر اساس کلیه تجزیه و تحلیل‌ها و ارزیابی‌های انجام شده در مراحل قبلی و همچنین جزئیات کار صورت بگیرد. منظور از جزئیات کار مواردی مثل امکانات مورد نیاز، تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز، میزان تجربه کارگران، کلیه اقدامات حفاظتی و کنترلی و… است.

جلوگیری از سقوط اشیاء در ایمنی کار در ارتفاع

از جمله رایج‌ترین خطراتی که کارگران را در حین کار در ارتفاع تهدید می‌کند، سقوط است. سقوط اشیاء از ارتفاعات زیاد ممکن است که به افرادی که در سطح زمین ایستاده‌اند اصابت کرده و باعث آسیب دیدن آن‌ها شود؛ به همین خاطر لازم است که به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی موارد ایمنی کار در ارتفاع  در نظر گرفته شوند:

  • انجام کار و یا عبور از محلی که در آن نقطه کار در ارتفاع در حال انجام بوده بدون در اختیار داشتن مجوز مهندس ایمنی کار غیرمجاز خواهد بود.
  • منطقه ممنوع‌العبور می‌بایست به واسطه نمادها و علائم هشدار دهنده مشخص شده تا از ورود افراد متفرقه جلوگیری شود.
  • مورد بعدی که می‌بایست در محل کار در ارتفاع در نظر قرار گرفته شود، رعایت کلیه نکات ایمنی و احتیاط‌های لازم بوده و در این شرایط توصیه می‌شود که حتماً از تجهیزات ایمنی مخصوص نظیر کلاه، دستکش و کفش ایمنی استفاده گردد.

جلوگیری از سقوط افراد در چهارچوب ایمنی کار در ارتفاع

ایمنی کار در ارتفاع

برای این که از سقوط افراد حین انجام کار در ارتفاع جلوگیری به عمل آید، لازم است که سطح کار از نظر عدم لغزش، برخورداری از عرض کافی و مجهز بودن به حفاظ مناسب مورد بررسی قرار گیرد و کلیه کارگران نیز تنها در مواقع لزوم در ارتفاع کار انجام داده و در حین انجام فعالیت حتماً از تجهیزات ایمنی استفاده کنند. با این حال نمی‌توان احتمال بروز حوادث را به صفر رساند اما می‌توان با رعایت اقداماتی که در ادامه به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، احتمال بروز چنین اتفاقات ناگواری نظیر سقوط افراد و خسارات ناشی از آن را تا حد ممکن کاهش داد:

  • در صورت احتمال بروز چنین حادثه‌ای خون‌سردی خود را حفظ کرده و ابزار یا عملیات را متوقف کنید.
  • چنان‌چه سقوط بر اثر برق‌گرفتگی پیش آمده حتماً از قطعی کامل برق اطمینان حاصل فرمائید.
  • به سرعت با حفظ خون‌سردی علائم حیاتی و شدت صدمات وارده مورد بررسی قرار گیرد.
  • قسمت‌های آسیب‌دیده فردی که دچار حادثه شده را مورد بررسی قرار دهید.
  • اعضای شکسته بدن فرد آتل‌بندی شده و به هیچ‌وجه حرکت داده نشود.
  • در صورت نیاز برای امدادرسانی بهتر با اورژانس تماس حاصل فرمائید.

بررسی ایمنی سکوها و داربست‌ها در محل کار در ارتفاع

همان‌طور که می‌دانید، داربست‌ها و سکوها از جمله الزامات برای انجام فعالیت‌ها در ارتفاع به حساب می‌آیند. سرهم‌سازی داربست‌ها می‌بایست توسط افراد متخصص صورت گیرد. افزون بر این، کلیه مصالح و اجزای مصرفی برای کار هم‌چون تخته‌های الوار، قطعات داربست، طناب‌ها و… نیز باید از درجه کیفی بالایی برخوردار باشند. در کلیه سکوهای ایجاد شده نیز می‌بایست فضای کار کافی فراهم باشد.

سخن پایانی

رعایت اصول ایمنی کار در ارتفاع می‌تواند از بروز حوادث ناگواری هم‌چون سقوط افراد و یا سقوط اشیاء تا حد زیادی جلوگیری کند. شما چه استانداردهای دیگری می‌شناسید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون ایمنی در انجام کار در ارتفاع با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

131 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط