کفش ایمنی مهندسی

10 نوع کفش ایمنی مهندسی؛ چیستی، ویژگی‌ها و کاربردها

231 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کفش ایمنی مهندسی چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ کفش ایمنی یا کفش کار از جمله کفش‌های پرکاربرد در محیط‌های شغلی که شرایط کاری سختی برای پرسنل فراهم می‌کند بوده و افراد همواره در زمان انجام امور کاری خود در خطر هستند. چنین کفش‌هایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند از پاها در محیط‌های لغزنده و خطرناک به خوبی مراقبت کنند. در ادامه این راهنما با کفش‌های کار و ویژگی‌های آن‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد کفش ایمنی مهندسی بدانید!

کفش ایمنی مهندسی

کفش ایمنی از جمله تجهیزات ایمنی و محافظت شخصی محسوب شده که از آن به منظور مراقبت از پاها و حفظ سلامت این عضو مهم بدن بهره‌گیری می‌شود. این کفش‌ها به دلیل ساختاری که دارند و در لایه‌های مختلف زیرین، میانی و فوقانی آن‌ها از متریال با کیفیت عالی و تکنولوژی‌های به روز به کار رفته شده است، می‌توانند از پاها به خوبی حفاظت کنند. علاوه بر این، ساختار این کفش‌ها بسیار سخت بوده و در صورت قرارگیری در معرض عوامل خورنده و بُرنده مقاومت خود را به راحتی از دست نخواهند داد. شما می‌توانید از این کفش‌ها در محیط‌های مختلف صنعتی؛ به ویژه محیط‌هایی که با انرژی الکتریکی سر و کار دارند، استفاده نمائيد.

اصلی‌ترین ویژگی‌های کفش ایمنی مهندسی چیست؟

کفش‌های ایمنی یا کفش‌های کار در انواع مختلف با کاربری‌های مختلف طراحی می‌شوند. به عنوان مثال برخی از این کفش‌ها صرفاً برای محیط‌هایی که با روغن سر و کار دارند مناسب بوده و برخی دیگر در برابر برق‌گرفتگی از پاها به خوبی مراقبت می‌کنند؛ به همین خاطر لازم است در درجه اول شرایط کاری خود را سنجیده و بعد اقدام به خرید بهترین کفش ایمنی مهندسی نمائيد.

در ساختار این کفش‌ها از برترین مواد اولیه موجود در صنعت کفش‌سازی بهره‌گیری می‌شود؛ از این رو محصولات مذکور در برابر خطرات مختلف مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. البته ناگفته نماند که از دیدِ مقایسه این محصولات نسبت به سایر کفش‌های اسپرت و ورزشی وزن سنگین‌تری دارند، ولی نه به اندازه‌ای که فرد با پوشیدن این کفش‌ها و کار کردن با آن‌ها در پاهای خود احساس خستگی کند. کفش‌های ایمنی در برابر آب، گرما، سرما، جریان برق و سوراخ شدن و پاره شدن استحکام خوبی از خود نشان می‌دهند.

در چه شرایطی می‌توان از کفش ایمنی استفاده کرد؟

همان‌طور که گفته شد، این کفش‌ها به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی و محافظت از بدن در بازار موجود بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از این کفش‌ها برای خود در محیط‌های کاری خطرناک و یا برای پرسنل کارگاه خود خریداری نمائيد. اما منظور از محیط‌های خطرناک نیست؟

به طور کل منظور از محیط‌های کاری خطرناک فضایی بوده که در آن اشیاء سنگین جابه‌جا شده و امکان افتادن آن‌ها روی پاها وجود داشته باشد. تنه درختان، لوله‌های بزرگ و سنگین، چرخ‌ها، اشیاء گرد، غلتک‌ها و سنگ‌ها و… از جمله این اشیاء به حساب می‌آیند که امکان افتادن و لغزش آن‌ها زیاد است. علاوه بر این، می‌توان از این محصولات در محیط‌هایی که مواد خطرناک، ابزارهای بُرنده مثل چاقو، فلزات اوراق، شیشه، میخ، اَره، سیم‎‌های برق با جریان یا بدون جریان، و برق ساکن وجود دارد، بهره‌گیری کرد.

آشنایی با انواع کفش ایمنی مهندسی

کفش ایمنی مهندسی

۱. کفش ایمنی ضد اسید

کفش‌های ایمنی مهندسی ضد اسید برای محیط‌هایی که پاها همواره در معرض مواد شیمیایی و اسیدی قرار می‌گیرند، مناسب است. کفی این کفش‌ها از خاصیت ضد لغزش برخوردار بوده و معمولاً زیره آن‌ها با استفاده از مواد پی وی سی تولید می‌شود. این محصولات برای محیط‌های اسیدی، قلیایی، بنزینی و… مناسب هستند.

۲. کفش ایمنی ضد آب

افرادی که در مشاغلی هم‌چون تأسیسات، لوله‎‌کشی فاضلاب، حفر چاه‎‌های آب و… فعالیت می‌کنند، می‌توانند از این مدل کفش کار مهندسی بهره‌گیری کنند. ساختار این محصولات به گونه‌ای بوده که در برابر نفوذ آب و رطوبت به پا و خیس شدن پا مقاومت می‌کند.

۳. کفش ایمنی ضد لغزش

مدل بعدی کفش ایمنی، کفش‌هایی است که خاصیت ضد لغزندگی در آن‌ها بالاست. افرادی که در اماکنی که سنگ ریزه، مواد لیز و روغن در آن وجود دارد فعالیت می‌کنند، می‌توانند از این مدل کفش‌ها استفاده نمایند.

۴. کفش ایمنی ضد حریق

همان‌طور که از نام این کفش‌ها مشخص است، می‌توان از آن‌ها در محیط‌هایی که امکان حریق وجود دارد، استفاده نمود. این کفش‌ها در برابر آتش‌سوزی مقاوم بوده و از سوختگی پاها جلوگیری می‌کنند.

۵. کفش ایمنی ضد برق

کفش ایمنی مهندسی

این مدل از کفش ایمنی مهندسی مخصوص کسانی است که با برق سر و کار دارند. معمولاً جنس کفش‌های ایمنی ضد برق از چرمِ مقاوم بوده و در سه مدل زیر در بازار موجود است:

۶. کفش ایمنی ضد برق هدایت‌کننده

در این مدل از کفش‌های ایمنی جریان برق انباشته شده و در نهایت به زمین هدایت می‌شود.

۷. کفش ایمنی ضد برق غیر قابل هدایت

این محصولات دارای یک منبع حفاظت ثانویه هستند که در زمان برخورد با مدارهای الکتریکی، سبب کاهش شدت شوک وارده می‌شوند.

۸. کفش ایمنی ضد برق ضد استاتیک

کفش‌های مذکور در محیط‌های حساس به برق ساکن مورد استفاده قرار گرفته و سبب خارج نمودن انباشت الکتریسیته از بدن می‌شوند.

۹. کفش ایمنی جوش‌کاری

کفش‌های ایمنی مناسب جوش‌کاری در برابر مواد مذاب و شعله‌های ذوب مقاوم بوده و از پاها مراقبت می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، جوش‌کاری از جمله مشاغل پرخطر به حساب می‌آید؛ به همین خاطر لازم است که از تجهیزات ایمنی از جمله کفش‌های کار مناسب جوش‌کاری بهره‌گیری شود.

۱۰. کفش ایمنی حفاری

مدل بعدی، کفش ایمنی مناسب حفاری بوده و در مدل ساق بلند با رویه چرم یا پلاستیکی طراحی و عرضه می‌شود. از این کفش‌ها می‌توانید در اموری هم‌چون حفاری چاه‌های گاز و نفت، محیط‌های عمرانی و حفاری معدن استفاده نمائید. در چنین مشاغلی همواره احتمال افتادن اجسام سنگین بر روی پا و نفوذ مواد نفتی به درون ساختار کفش‌های معمولی وجود دارد؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌شود حتماً از این نوع کفش ایمنی بهره‌گیری نمائید.

سخن پایانی

کفش ایمنی مهندسی از جمله تجهیزات ایمنی بوده که در انواع مختلف بر اساس استانداردهای ایمنی طراحی و عرضه شده و می‌تواند با تکیه بر تکنولوژی‌های به کار رفته در ساختار خود از پاها به خوبی مراقبت کند. شما چه نکات دیگری در مورد این کفش‌ها در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادت خود را پیرامون کفش‌های ایمنی مهندسی با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

231 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط