اره آتشی

اره آتشی؛ چیستی؛ مشخصات فنی کاربرد و راهنمای خرید

312 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید اره آتشی چیست و حین استفاده از آن چه نکات ایمنی را می‌بایست رعایت کرد؟ اره‌های آتشی از جمله اره‌های مصرفی بوده که می‌توانند به صورت غیر دستی و مکانیکی عملیات برش را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. این اره‌ها عموماً برای برش ورق و لوله‌های آهنی و پروفیلی کاربرد دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با اره‌های آتشی به نکات ایمنی که می‌بایست حین استفاده از آن‌ در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اره آتشی چیست؟

اره آتشی

اره‌ آتشی از جمله اره‌های بُرنده بوده که عملیات برش را با سرعت بالا و در ساده‌ترین حالت ممکن به انجام می‌رسانند. این اره‌ها دارای یک میز کار بوده که روی سطح آن یک گیره نصب می‌شود. قطعاتی که قرار است برش زده شوند درون گیره مذکور محکم شده تا عملیات برش با دقت بالاتری صورت گیرد. این نوع از اره‌ها از جمله وسایل و ابزار صنعتی بوده که برای برش سریع و دقیق قطعات به شکل مکانیکی کاربرد دارند. لازم به ذکر بوده که این اره‌ها هم‌چون سایر تجهیزات صنعتی دارای انواع مختلفی بوده که بر حسب نیازهای مختلف صنعتی و ساختمانی به کار گرفته می‌شوند.

از جمله ویژگی‌های جالب اره‌های مذکور این است که برای جلوگیری از کُند شدن آن را حین حرکت برگشت  بازگشت به نقطه شروع، بالاتر از سطح کار حرکت خواهند داد. قابل ذکر بوده که لق زدن قطعه مورد نظر برای برش در گیره نگه‌ دارنده بر روی میز می‌تواند سبب شکستگی اره آتشی گردد. در صورتی که تیغه بشکند، دستگاه به صورت اتوماتیک متوقف می‌شود؛ چرا که این اره‌ها از یک کلید ایمنی برخوردار بوده و کلید مذکور با توقف ادامه کار دستگاه از آسیب ناشی از شکستگی تیغه جلوگیری به عمل می‌آورد.

کاربرد اره آتشی چیست؟

اره‌های آتشی طیف کاربرد گسترده و ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز و امور عمرانی علی‌الخصوص در مراحل زیرساخت و سقف کاری دارند. همان‌طور که گفته شد، اره‌های مذکور دارای میز کار هستند که این میز دارای شیارهای T شکل به منظور نصب وسایلی برای گرفتن قطعه کار است. از جمله مزیت‌های بهره‌گیری از اره‌های آتشی می‌توان به دقت بالا در انجام عملیات برش‌کاری و ایجاد برش‌هایی ظریف و نازک، سرعت بالا در برش ورق‌های آهنی و قطعات غیرآهنی، مانع کند شدن تیغه حین بازگشت به نقطه شروع و… اشاره داشت.

به دلیل فراهم آوردن راحتی و آسایش و افزایش سرعت راندمان کاری و کاهش اتلاف وقت دیگر روش‌های قدیمی و سنتی برش‌کاری مورد استفاده قرار نگرفته و بهره‌گیری از تجهیزات صنعتی برش کاری هم‌چون اره‌های آتشی جایگزین روش‌های سنتی شده است.

هنگام خرید اره آتشی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

اره آتشی

اولین و رایج‌ترین سوالی که در ذهن خریداران شکل می‌گیرد این است که قیمت اره‌های آتشی چقدر است. همان‌طور که گفته شد اره‌های مذکور در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، به همین خاطر دارای مشخصات و قابلیت‌های مختلفی هستند که همین موضوع سبب تفاوت قیمت در این محصولات می‌شود. به غیر از قیمت موارد دیگری نیز مد نظر هستند که پیشنهاد می‌شود در صورت خرید تجهیزات صنعتی مذکور آن‌ها را به یاد داشته باشید:

  • بهتر است اره مورد نظر توان و دور موتور بالایی داشته باشد.
  •  دستگاه مدنظر می‌بایست قادر به برش در بیش‌ترین اندازه ممکن باشد.
  • برای خرید دستگاهی با کارایی بالا می‌بایست مدلی را انتخاب کنید که امکان استفاده از تیغ اره‌های بزرگ را نیز دارا باشد.
  • یغه اره‌های آتشی ایده‌آل بایستی توانایی کارکرد در دماهای بالا بدون آسیب‌دیدگی را دارا باشد.
  • توجه به جنس بدنه دستگاه، کیفیت قطعات به کار رفته در ساختار دستگاه و مطابقت دادن آن‌ها با استانداردهای جهانی به منظور خرید دستگاهی با کیفیت عالی و طول عمر بالا نیز حائز اهمیت خواهد بود.
  • داشتن گارانتی، خدمات پس از فروش، تأمین خدمات یدکی  و پشتیبانی فنی نیز اهمیت دارند.

آشنایی با مشخصات فنی اره آتشی

اره آتشی

اره‌ آتشی که تحت عنوان اره پروفیل‌بُر نیز مشهور هستند در انواع مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. اره تک فاز، سه فاز و اره‌های مخصوص برش تیرآهن از جمله انواع مختلف اره‌های آتشی به شمار رفته که از لحاظ قدرت، طول برش، دور موتور و حداکثر قطر تیر اره با هم دیگر تفاوت دارند. وزن دستگاه‌های مذکور برای اندازه‌های مختلف متفاوت خواهد بود اما در حالت کلی این تجهیزات دارای وزنی مابین ۱۵۰ الی ۳۵۰ کیلوگرم هستند.

نکات ایمنی استفاده از اره‌ آتشی چیست؟

اکنون که با کاربردها و ویژگی‌های اره‌ آتشی آشنا شدید، لازم است که نکات ایمنی بهره‌گیری از این دستگاه را نیز در نظر داشته و برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی آن‌ها را رعایت کنید. توجه فرمایید که تجهیزات برش‌کاری هر اندازه قدرت و سرعت بالاتری داشته باشند به همان میزان خطرناک‌تر هستند؛ به همین خاطر لازم است که نهایت احتیاط را داشته باشید.

 از جمله موارد پایه و اساسی که حین استفاده از اره‌های آتشی ضروری بوده رعایت کنید می‌توان به پوشیدن دستکش، عینک، کفش ایمنی و لباس کار اشاره داشت.

  •  زمانی که دستگاه روشن است هرگز گیره آن را تنظیم نکرده یا باز نکنید.
  • توجه کنید که دستگاه می‌بایست برای جلوگیری از برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی به سیستم ارتینگ مجهز باشد.
  •  توصیه می‌شود اره را به صورت منظم و دوره‌ای روغن‌کاری کنید.
  •  از آن‌جایی که سرعت این اره‌ها بسیار بالا است، برخی در حین کار زیاده‌روی کرده و برش‌کاری را با سرعت بیش از اندازه انجام می‌دهند که بسیار خطرناک است.
  • براده‌هایی که از عملیات برش‌کاری حاصل می‌شوند بایستی با برس مخصوص بعد از خاموش کرده اره جمع‌آوری گردند.
  • رعایت اصول ایمنی حین حمل بار و کار با این دستگاه ضروری است؛ به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از استفاده حتماً کاربر توسط متخصصین آموزش ببیند.

سخن پایانی

اره آتشی از جمله تجهیزات صنعتی بوده که از لحاظ قدرت و سرعت کارایی ایده‌آلی داشته و عموماً در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از اره‌ها دارای میز کار بوده و حین کار کردن با آن‌ها می‌بایست نکات ایمنی که در این راهنما به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر داشته باشید. شما چه اطلاعات دیگری در مورد اره‌ آتشی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم تکه کابل در میان بگذارید.

312 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط