مشعل گازی صنعتی

مشعل گازی صنعتی؛ ویژگی‌ ها

264 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید مشعل گازی صنعتی چیست؟ چه زمانی از مشعل صنعتی گازسوز استفاده می‌شود؟ گرما یکی از پرکاربردترین منابع انرژی است. زمانی که سوخت با اکسیژن واکنش می‌دهد، احتراق صورت گرفته و گرما و نور آزاد می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با مشعل صنعتی و انواع آن به نوع گازسوز محصولات مذکور بیش‌تر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مشعل صنعتی و ویژگی‌های آن

مشعل گازی صنعتی

مشعل صنعتی وسیله‌ای بوده که انرژی گرمایی را با ترکیب هوا و سوزاندن سوخت‌هایی نظیر گاز، گازوئیل و ذغال سنگ تولید و پخش می‌کند. دستگاه مذکور یک وسیله اساسی  و کلیدی برای تکنولوژی‌های گرمایشی هم‌چون موتورخانه‌ها و ایجاد شعله در بویلرها به حساب می‌آید. فرآیند ایجاد احتراق در مشعل‌های صنعتی با ترکیب سه فاکتور اصلی سوخت، اکسیژن و جرقه به وجود می‌آید. مشعل‌ها اساسی‌ترین سیستم بین سوختن آزاد و سوزاندن کنترل شده به حساب می‌آیند. در واقع، با مشعل می‌توان میزان ورودی سوخت و تشکیل شعله را مورد بررسی قرار داد و کنترل نمود.

نحوه عملکرد مشعل صنعتی به چه صورت است؟

مشعل‌ها وظیفه کنترل سوخت را برعهده داشته و حرارت را به صورت همگن به درون دیگ منتقل می‌کنند. حرارت تولید شده به واسطه شعله به وسیله محفظه احتراق به محلی که انرژی مورد نیاز بوده هدایت می‌شود. مشعل‌های صنعتی به دو شکل فن‌دار و بدون فن قابل استفاده هستند. در مدل‌های فن‌دار موتور مشعل به واسطه انرژی الکتریکی کار کرده تا فن سوخت مورد استفاده برای تغذیه هوای احتراق به مشعل را فراهم کند. موتور در مشعل‌های گازوئیلی یا سوخت مایع نیز سوخت را به پمپ روغن هدایت کرده و سوخت مایع با فشار بالا به نازل انتقال پیدا خواهد کرد.

سوخت در مشعل گازی صنعتی (گاز طبیعی) به کمک شیرهای برقی و رگولاتورها تحت کنترل قرار گرفته و ترانسفورماتور ولتاژ بالا (وظیفه ایجاد جرقه مورد نیاز برای اولین احتراق را بر عهده دارد.) به واسطه انرژی الکتریکی کار می‌کند. سوخت و هوایی که با کمک فن دمیده شده در بخش احتراق از طریق سیستم توربولانس مخصوص به صورت همگن با هم مخلوط شده و در پی آن احتراق رخ می‌دهد. در نهایت، یک رله الکترونیکی کنترل احتراق، کنترل شعله، زمان احتراق، میزان سوخت، خاموش شدن یا عملکرد تدریجی مشعل را به صورت ایمن تحت کنترل قرار خواهد داد.

انواع مشعل صنعتی

مشعل‌های صنعتی با توجه به سوخت مورد نیاز به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مشعل گازی صنعتی
  • مشعل صنعتی گازوئیلی
  • مشعل صنعتی ذغال سنگ
  • مشعل‌های مازوت سوز

نحوه عملکرد مشعل گازی صنعتی به چه صورت است؟

مشعل گازی صنعتی

همان‌طور که از نام مشعل صنعتی گازی مشخص است، سوخت مورد نیاز برای مشعل‌های مذکور گاز طبیعی/شهری است. فن مشعل‌های مذکور برای تولید هوای مورد نیاز احتراق به کمک یک موتور تک فاز یا سه فاز عمل خواهد کرد. در وهله بعد، میزان هوای ورودی به واسطه دمپر کنترل خواهد شد. لازم به ذکر است که مشعل گازی صنعتی به منظور کنترل سوخت ورودی از یک شیر برقی بهره‌گیری می‌کند. ناگفته نماند که شیر برقی مذکور از قابلیت قطع و وصل سوخت برخوردار است.

چنانچه میزان هوای ورودی کاهش پیدا کند یا این که در میزان سوخت تغییری ایجاد شود، حسگرهای فشار فعال شده و مشعل گازی صنعتی به واسطه یک رله کنترلی خاموش خواهد شد. مشعل‌های صنعتی گاز سوز مدرن از یک سیستم هوشمند و PLC به منظور کنترل نسبت سوخت و هوا استفاده می‌کنند.

افزون بر این، یک سیستم شعله پخش‌کن در خروجی نازل وظیفه تنظیم و پایداری شعله خروجی را بر عهده دارد. در مسیر شعله ایجاد شده از یک میله فلزی یونیزاسیون به منظور کنترل فرآیند احتراق بهره‌گیری می‌کنند. چنانچه در وضعیت جریان شعله تغییری اعمال شود، مشعل به واسطه رله خاموش خواهد شد. این نوع از مشعل‌ها از جمله پرکاربردترین مشعل‌ها در صنایع مختلف هستند.

سخن پایانی

مشعل گازی صنعتی نوعی وسیله بوده که انرژی گرمایی را با ترکیب هوا و سوزاندن سوخت‌هایی نظیر گاز، گازوئیل و ذغال سنگ تولید خواهد کرد. مشعل گازی صنعتی از جمله پرکاربردترین انواع مشعل‌های صنعتی به حساب می‌آید. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این وسیله می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی تکه کابل به اشتراک بگذارید.

264 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط