تجهیزات موتورخانه

هرآنچه که درباره تجهیزات موتورخانه باید بدانید!

374 بازدید آموزش در صنعت برق

قلب هر ساختمانی را می‌توان موتورخانه آن دانست. هر موتورخانه دارای تجهیزات منحصربه‌فردی است که سیستم گرمایشی و سرمایشی را تأمین می‌کند. امروز در این مقاله از تکه کابل قصد داریم بیشتر با تجهیزات موتورخانه آشنا شویم. با ما همراه باشید.


تجهیزات موتورخانه چیست؟

در موتورخانه تمامی اتصالات و سیستم‌های مربوط به ساختمان مانند برق، کنتور موجود است که تمامی نیازهای ساختمان را تأمین می‌کند. موتورخانه‌ها به‌طور معمول در پایین‌ترین طبقه ساختمان ها قرار دارند. در محیط‌های صنعتی مثل کارخانجات، موتورخانه‌ها در یک ساختمان مجزا قرار می‌گیرند چرا که تجهیزاتی که در آنها وجود دارد پر سروصدا هستند و باید دور از بقیه ساختمان‌های کارخانه قرار بگیرند.

نگاهی کلی تجهیزات موتورخانه

۱. دیگ بخار

یکی از تجهیزات موتورخانه دیگ بخار است. دیگ از یک محفظه که یک سر آن به آب و سر دیگر آن به آتش متصل است، تشکیل شده است. این وسیله برای ایجاد فشار بخار طراحی شده است، بخاری که وارد آن می‌شود توسط آتش به بخار تبدیل می‌شود. دیگ بخار از دو نوع چدن و فولاد ساخته شده است. دیگ چدنی برای تولید بخار در فشارهای پایین و دیگ فولادی برای تولید بخار در فشارهای بالا تولید شده است.

۲. دیگ لوله آبی

این دیگ ها دارای ظروفی به نام طبل هستند. آب گرم از این ظروف که داخل لوله‌ها هستند عبور می‌کند و گازهای داغ در اطراف این لوله‌ها حرکت می‌کنند. نتیجه این امر تشکیل بخار آب در داخل لوله‌ها است. با این عمل از کشش‌های داخل دیگ‌های بخار جلوگیری کرده و به فشار بخار مورد نظر می‌رسیم. این دیگ‌ها تا ظرفیت نیم تن در ثانیه بخار با فشار ۱۶۰ اتمسفر و دمای ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد را تأمین می‌کنند. ابعاد کوچک‌تر آنها در صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد دارد.

۳. دیگ فایر تیوب

این نوع دیگ دارای بدنه اصلی، صفحه، لوله‌های جلو و عقب، کوره و محفظه برگشت است. در این دیگ‌ها آتش وارد محفظه می‌شود و فشار مورد نیاز دیگ را تأمین می‌کند. این دیگ‌ها در واقع گرمای مورد نیاز برای تبدیل آب به بخار را تأمین می‌کنند. این دیگ‌ها همیشه باید قبل از استفاده حتما مورد آزمایش قرار بگیرند.

۴. مشعل

به‌طور کلی مشعل وسیله‌ای است که از هوا برای تبدیل انرژی سوخت به انرژی گرمایی استفاده می‌کند. این دستگاه اساس دیگ‌های بخار و چرخ‌های بخار است. انرژی مورد نیاز دیگ‌ها برای بدست آوردن بخار از این طریق بدست می‌آید. مکانیسم اثر و کار مشعل این است که مشعل مقدار مشخصی سوخت و هوا را تأمین ‌کند و سپس سوخت‌های موجود را تبخیر می‌کند. پس از این مرحله مقدار مناسبی از سوخت و هوا را تأمین می‌کند و بعد سوخت و هوا را با هم ترکیب کرده و جرقه ایجاد می‌کند. پس از ایجاد جرقه، با سطوح انتقال حرارت تماس می‌گیرد.

اندازه مشعل‌ها با توجه به حرارتی که تولید و تحمل می‌کند بسیار متفاوت است؛ به همین دلیل باید بسته به نوع مصرف در تجهیزات موتورخانه کارخانجات، نوع مناسب آن انتخاب و تهیه شود.

۵. پمپ

یکی دیگر از تجهیزات مهم و پرکاربرد تجهیزات کارخانه و تجهیزات موتورخانه پمپ است. پمپ وسیله‌ای است که مواد را با استفاده از انرژی مکانیکی جابجا می‌کند. پمپ درون خود سیالی دارد که با استفاده از انرژی مکانیکی سوخت را از آن عبور می‌دهد. این سوخت پس از عبور از سیال انرژی خود را افزایش می‌دهد. پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و برای مصارف مختلفی استفاده می‌شوند. در موتورخانه‌ها برای انتقال مواد در سیال و انتقال انرژی به وسیله‌ای مانند پمپ نیاز دارند که با حرکت آن مواد و انرژی مورد نیاز را جابجا کرده و از سیالات مختلف عبور دهد.

پمپ‌ها در اندازه‌های مختلف و برای اهداف متفاوت ساخته می‌شوند. انواع پمپ‌ها عبارت است از: پمپ‌های جابجایی دینامیک و جابجایی مثبت، پمپ‌های پیستونی، پمپ‌های پلانجری، پمپ‌های دیافراگمی، پمپ‌های دنده‌ای، پمپ‌های پره‌ای.

تجهیزات موتورخانه

۶. چیلر

این وسیله در قسمت سرمایش به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی درباره چیلر را در مقاله‌ کامل سایت تکه کابل مطالعه کنید.

۷. منبع انبساط

برای جلوگیری از هرگونه انفجار در لوله‌های انتقال از منبع انبساط استفاده می‌شود.

۸. لوله‌های انتقال‌دهنده

لوله‌ها وظیفه انتقال آب سرد یا گرم را به عهده دارند.

۹. شیرآلات

از اجزای اصلی شوفاژخانه‌ها می‌توان به شیرآلات اشاره کرد. استفاده از آنها باعث افزایش دوام تأسیسات می‌شود.

۱۰. سختی‌گیر آب

برای جلوگیری از ایجاد رسوب در لوله‌ها به‌طور کلی از سختی‌گیر آب استفاده می‌شود. این وسیله در هزینه‌ها به‌صورت قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کند.

۱۱. رادیاتور

به دستگاهی که وظیفه هدایت و انتشار گرما را در داخل ساختمان به‌عهده دارد و حرارتش را از آب گرم تأمین می‌کند، رادیاتور می‌گویند.

۱۲. ترموستات

به‌طورکلی از این وسیله برای تنظیم دمای آب استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی ترموستات به این صورت است که در صورتی که دمای آب از حد مشخص‌شده‌ای بالاتر برود، مشعل را به‌طور اتوماتیک خاموش می‌کند و از این طریق دما را ثابت حفظ می‌کند تا از انفجار موتورخانه جلوگیری کند.

۱۲. هوا زدا

از این وسیله در موتورخانه‌های بزرگ برای گرفتن اکسیژن، کربن‌دی‌اکسید و گازهای حل شده در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از آسیب‌خوردگی و زنگ‌زدگی سایر تأسیسات جلوگیری کند.

۱۳. مخزن کندانس

وظیفه اصلی کندانس این است که به هنگام قطعی آب موتورخانه، آب ذخیره خود را به چرخه دیگ بخار بفرستد. این مخزن باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، آب و آلوگی هوا می‌شود.

۱۴. ترمینال‌های گرما و سرما

به‌طورکلی وسیله‌ای که وظیفه انتقال انرژی آب گرم و سرد را به محیط داخلی ساختمان انجام می دهد، ترمینال گرما و سرما گفته می‌شود.

۱۵. سیستم کنترل هوشمند

سیستم‌های جدید گرمایش و سرمایش از کنترل هوشمند استفاده می‌کنند. این سیستم به صورت خودکار اقدام به تنظیم و روشن و خاموش کردن می‌کند.

اگر قصد خرید این تجهیزات را دارید، می‌توانید برای اطلاعات کامل و مفید به هنگام خرید به راهنمای خرید تجهیزات موتورخانه مراجعه کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح تجهیزات موتورخانه بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم تجهیزات موتورخانه هم در خانه‌ها و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. آیا تا به امروز از تجهیزات موتورخانه استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی های مربوط به تجهیزات موتورخانه، کلیک کنید.

374 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط