لیست قیمت سیم و کابل برق

لیست قیمت سیم و کابل برق؛ فاکتورهای موثر بر قیمت

116 بازدید آموزش در صنعت برق

به نظر شما سیم و کابل‌های مختلف بر چه اساسی قیمت‌گذاری می‌شوند؟ با چیستی سیم و کابل و مشخصات هر یک از آن‌ها آشنایی دارید؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با سیم و کابل، به شما عزیزان خواهیم گفت که به چه صورت می‎‌توانید به لیست قیمت سیم و کابل برق دسترسی پیدا کنید. در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره لیست قیمت سیم و کابل برق بدانید!

لیست قیمت سیم و کابل برق

پیش از این که به سراغ نحوه دسترسی به لیست قیمت سیم و کابل برویم، در ابتدا لازم است که مروری بر چیستی سیم و کابل داشته باشیم:

معرفی سیم

انرژی الکتریکی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انرژی‌های موجود بوده که می‌توان با کمک آن اقدامات مختلفی را به انجام رساند. به منظور انتقال انرژی الکتریکی و بهره‌گیری از آن در دستگاه‌های مختلف، به محصولی تحت عنوان سیم نیاز داریم. سیم نوعی رشته نازک فلزی بوده که می‌تواند برق را از یک نقطه به نقطه دیگری انتقال دهد.

این دسته از محصولات موجود در صنعت برق برای اتصالات در مدار و گاهاً به منظور انتقال داده کارایی دارند. از دیگر مواردی که بایستی در رابطه با سیم‌ها در نظر داشته باشید این است که محصولات مذکور از یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی و یک لایه عایق برای افزایش حفاظت بهره می‌برند.

هادی تولید شده از فلز مس در مقایسه با هادی آلومینیومی هدایت الکتریکی بیش‌تری داشته، اما به همین دلیل قیمت بالاتری در مقایسه با آلومینیوم دارد. سیم‌ها گاهاً به همراه کد رنگی به بازار عرضه می‌شوند که به واسطه این کدها می‌توان راحت‌تر آن‌ها را شناسایی نمود.

معرفی کابل

برای محافظت از هادی در مقابل نشتی، برق‌گرفتگی و سایر موارد از یک لایه اضافی تحت عنوان عایق استفاده می‌شود؛ این ساختار سیم نام دارد. چنان‌چه بر حسب نیاز بر روی سیمِ تولید شده لایه‌هایی نظیر شیلد، آرمور و اسکرین در نظر گرفته شود، یا این که نیاز باشد چند سیم بر روی یک دیگر قرار گرفته و بر روی آن لایه‌ای تحت عنوان غلاف بیرونی یا ژاکت پوشانده شود، ساختار جدیدی که ایجاد شده تحت عنوان کابل شناخته خواهد شد.

بسیاری از افراد به اشتباه سیم و کابل را یک محصول واحد می‌دانند؛ در صورتی که این یک باور غلط بوده و این محصولات از لحاظ مشخصات فنی با یک دیگر متفاوت هستند و همین موضوع می‌تواند بر روی بهای تمام شدة آن‌ها در لیست قیمت سیم و کابل برق موثر باشد.

اصلی‌ترین تفاوت سیم و کابل

مهم‌ترین تفاوتی که مابین سیم و کابل وجود داشته مربوط به این بوده که سیم به صورت تکی تولید شده، در حالی که کابل‌ها به صورت گروهی از سیم‌ها در یک ماده پلاستیکی تولید و عرضه می‌شوند. شما می‌توانید متناسب با نیاز خود هر یک از انواع سیم و کابل را سفارش داده و با در نظر گرفتن بودجه خود و بررسی لیست قیمت سیم و کابل برق بهترین گزینه را خریداری فرمایید. در حالت کلی می‌توان گفت که تفاوت اصلی موجود بین سیم و کابل‌ها به شرح زیر است:

  • سیم، هادی با یک لایه روکش عایقی است.
  • کابل، هادی با دو روکش عایق و ژاکت است.
  • به طور معمول دامنه و کاربرد سیم‌ها متفاوت بوده و باید در نظر داشت که سیم‌ها در مقایسه با کابل‌ها مصارف بیش‌تری دارند.
  • کابل‌ها از نظر قدرت در مقایسه با سیم‌ها عملکرد قوی‌تری داشته و در عین حال استحکام بیش‌تری نیز دارند.
  • قطر سیم‌ها اندازه‌گیری شده و عمدتاً می‌توان آن‌ها را از طریق اندازه قطر و نوع عایق طبقه‌بندی کرد، در حالی که کابل‌ها بر حسب تعداد سیم‌های موجود در ساختار خود قابل دسته‌بندی هستند.
  • به طور معمول کابل‌ یک خط مثبت بوده که حامل جریان برق است و می‌تواند یک خط خنثی را تکمیل کند.
  • از دیگر مواردی که موجب ایجاد تفاوت بین این محصولات و تأثیرگذاری بر لیست قیمت سیم و کابل برق می‌شود می‌توان به مصارف آن‌ها اشاره داشت؛ به عنوان مثال به منظور انتقال انرژی در فواصل دور عمدتاً از کابل‌های جفت پیچ خورده بهره‌گیری شده، در حالی که برای اتصال قسمت‌های مختلف کامپیوتر کابل‌های چند رشته‌ای کارایی دارند.

نحوه دسترسی و عوامل موثر بر لیست قیمت سیم و کابل برق

لیست قیمت سیم و کابل برق

در ابتدا باید گفت که شما عزیزان برای دسترسی به لیست قیمت سیم و کابل برق می‌توانید به وب سایت تکه کابل مراجعه کرده و پس از یافتن آگهی مورد نظر، با فروشنده تماس حاصل فرمایید. در ادامه با مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر قیمت تمام شده سیم و کابل‌های برق آشنا خواهیم شد:

نوع مواد اولیه و قیمت آن

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند موجب نوسان لیست قیمت سیم و کابل برق شود، نوسان و تغییرات قیمت فلز مس و آلومینیوم بوده که به عنوان هادی در ساختار این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت کلی، قیمت فلز مس در مقایسه با فلز آلومینیوم گران‌تر بوده و به همین جهت، سیم و کابل‌های مسی قیمت بیش‌تری دارند. علاوه بر هادی، جنس عایق و روکش سیم و کابل نیز می‌تواند بر قیمت نهایی آن موثر باشد. معمولاً آن دسته از کابل‌هایی که دارای عایق پی وی سی هستند در مقایسه با کابل‌هایی با عایق XLPE قیمت ارزان‌تری داشته و این تفاوت قیمت در لیست قیمت سیم و کابل برق مشهود است.

هزینه تولید و دستمزد نیروی انسانی

منظور از هزینه تولید، هزینه نیروی کار، انرژی، تجهیزات و سایر هزینه‌های جانبی می‌شود. افزون بر این، دستمزد نیروی انسانی ماهر و متخصص نیز می‌تواند بر قیمت نهایی این محصولات موثر باشد.

سایر عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل

  • نوع عایق استفاده شده در سیم و کابل
  • میزان ضخامت عایق
  • برند تولیدکننده سیم و کابل
  • کیفیت سیم و کابل
  • میزان تقاضا در بازار

سخن پایانی

در این راهنما ضمن نیم‌نگاهی بر چیستی سیم و کابل برق، به نحوه دسترسی به لیست قیمت سیم و کابل برق و همچنین عواملی که می‌توانند موجب نوسان و تغییر قیمت این محصولات شوند نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون نحوه قیمت‌گذاری سیم و کابل برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با قیمت سیم و کابل‌های برق در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

116 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط