کابل فشار ضعیف؛ نگاهی بر چیستی و ویژگی‌های آن

603 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

تا چه حد کابل فشار ضعیف را می‌شناسید؟ به نظر شما کابل‌های فشار ضعیف چه خصوصیاتی دارند و می‌توانیم از آن‌ها در چه شرایطی و با چه هدفی استفاده کنیم. با ما در ادامه این راهنما همراه باشید تا اطلاعات جامعی مرتبط با این کابل کسب نمایید.

هر آنچه که باید در رابطه با کابل فشار ضعیف بدانید!

کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف چیست؟

کابل فشار ضعیف یا کابل سبک از جمله انواع کابل‌های پر کاربرد بوده که می‌توان از آن در صنایع مختلفی نظیر ساختمان‌سازی، سیستم‌های روشنایی، ساخت ماشین آلات و لوازم الکتریکی بهره برد. کابل‌های فشار ضعیف با تکیه بر ساختاری که دارند می‌توانند ولتاژ الکتریکی کمی را تحمل کنند و به همین خاطر از آن‌ها غالباً در مصارف سبک بهره‌برداری می‌شود. این محصولات هم‌چون سایر کابل‌های تولید شده در صنعت برق از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش تولید می‌شوند و هادی استفاده شده در ساختار آن‌ها می‌تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد.

اکثر کابل‌های فشار ضعیف دارای یک سیم صفر بوده که با رنگ خاکستری از سایر سیم‌ها جدا می‌شود. کابل‌های فشار ضعیف می‌توانند به صورت زمینی یا هوایی مورد استفاده قرار بگیرند؛ ناگفته نماند که انتخاب و نصب آن‌ها بر حسب محل استفاده صورت می‌گیرد. قابل ذکر بوده که کلیه کابل‌های فشار ضعیف بر اساس استاندارد  VDE عرضه شده و هم‌چون سایر کابل‌ها با علائم اختصاری و حروف انگلیسی معرفی خواهند شد. از جمله پرکاربردترین کابل‌های فشار ضعیف می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کابل NYY: این مدل کابل سبک دارای هادی مسی و عایق و روکش پلاستیکی است.
  • کابل NAYY: این مدل کابل سبک دارای هادی آلومینیومی بوده و معمولاً عایق و غلاف استفاده شده در ساختار آن از جنس پلاستیک است.
  • کابل NYYGB: کابل مذکور رسانای مسی داشته و عایق و غلاف آن از جنس پلاستیک و زره آن از جنس فولاد گالوانیزه است.

کاربرد کابل فشار ضعیف

اکنون که می‌دانیم کابل‌های سبک یا فشار ضعیف چه هستند، در این بخش می‌خواهیم به طور دقیق‌تر به بررسی مصارف آن بپردازیم. از آن‌جایی که سیم و کابل‌های ضعیف توانایی عبور دادن ولتاژ بالا را نداشته، بایستی از آن‌ها به منظور رعایت نکات ایمنی و کاهش ریسک در شبکه‌های سبک‌تر استفاده نمود. عمده کاربرد این نوع از کابل‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و به ویژه در سیستم‌های روشنایی است.

در فرایند تولید تجهیزات الکتریکی و انتقال انرژی محرکه به الکتروموتورها نیز می‌توان از انواع مختلف کابل‌های فشار ضعیف بهره برد. بعضی از کابل‌های مذکور به شکل دفنی و درون کانال‌های مخصوص قابل نصب بوده و برخی دیگر مصارف هوایی دارند و می‌توان از آن‌ها با هدف انتقال جریان برق استفاده نمود. در حالت کلی، از این مدل سیم و کابل می‌توان در هر سیستمی که با برق زیر 1000 ولت سر و کار داشته استفاده کرد.

تفاوت کابل فشار ضعیف با کابل فشار قوی

کابل فشار ضعیف

هر دو کابل‌های فشار ضعیف یا سبک و کابل‌های فشار قوی یا قدرت به منظور انتقال جریان الکتریکی و اتصال تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با این حال از جهات مختلفی با هم دیگر در تضاد هستند. در ادامه با تفاوت‌های دو کابل مذکور با هم دیگر بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

  • ولتاژ کابل: سطح ولتاژی که دو کابل فشار ضعیف و فشار قوی می‌توانند تحمل کنند با یک دیگر فرق دارد.
  • ضخامت: به طور معمول روکش و عایقی که برای کابل‌های فشار قوی در نظر گرفته می‌شود نسبت به کابل‌های فشار ضعیف ضخامت بیش‌تری دارد؛ به همین خاطر کابل‌های قدرت در رشته و سطح مقطع برابر با کابل‌های فشار ضعیف، قطر بیش‌تری خواهند داشت.
  • عایق: عایق استفاده شده در ساختار این دو کابل نیز از جهاتی با هم دیگر فرق دارد؛ در ساختار کابل‌های فشار قوی معمولاً از عایق پلی اتیلن بهره‌گیری می‌شود.
  • وزن: کابل‌های فشار قوی در مقایسه با کابل‌های فشار ضعیف وزن بیش‌تری دارند.

انواع کابل سبک یا فشار ضعیف

کابل‎‌های مذکور را می‌توان بر حسب فاکتورهای مختلفی به دسته‌های گوناگونی تقسیم‌بندی نمود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

انواع کابل سبک بر حسب هادی

این مدل از کابل‌ها با هادی‌های مفتولی، نیمه افشان و افشان قابل تولید هستند. علاوه بر این، می‌توان این کابل‌ها را از لحاظ این که هادی مسی یا آلومینیومی دارند نیز به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی نمود. به طور معمول کابل‌های سبکی که هادی مسی داشته از نوع افشان یا مفتولی هستند و کابل‌های فشار ضعیفی که هادی آن‌ها از جنس آلومینیوم بوده به شکل مفتولی روانه بازار می‌شوند.

انواع کابل سبک بر حسب تعداد رشته و سطح مقطع

این مدل از کابل‌های پُرکاربرد از 2 رشته الی 5 رشته قابل عرضه به بازار هستند. علاوه بر این، کابل‌های فشار ضعیف سطح مقطع ۰.۲۵ تا ۳۰۰ میلی‌تر را نیز پوشش می‌دهند. قابل ذکر است که در میان کابل‌های فشار ضعیف موجود در بازار، کابل ۲.۵*۲ بیش‌ترین کارایی را دارد.

انواع کابل فشار ضعیف بر حسب روکش و عایق

این مدل از کابل‌ها را می‌توان بر اساس این که در ساختار آن از چه نوع عایق و روکشی استفاده شده نیز به دسته‌های مختلف دسته‌بندی کرد:

  • کابل سبک پی وی سی
  • کابل سبک نسوز
  • کابل سبک XLPE

هر یک از کابل‌های مذکور از میزان مقاومت مشخصی برخوردار بوده و مصرف‌کنندگان بایستی مطابق با محل استفاده، مناسب‌ترین کابل را خریداری کرده و نصب نمایند. قابل ذکر است که برای عایق کابل‌های فشار ضعیف معمولاً از لاستیک و پلاستیک استفاده شده و عمده کابل‌های سبکی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند مجهز به عایقی از جنس پلی وینیل کلراید یا پی وی سی هستند.

سخن پایانی

کابل فشار ضعیف یکی از پُر کاربردترین کابل‌های موجود در صنعت بوده که در این راهنما ضمن آشنایی با ویژگی‌ها و چیستی این کابل، با انواع آن و همچنین تفاوتی که با کابل‌های فشار قوی داشته آشنا شدیم. کابل‌های فشار ضعیف می‌توانند با هادی آلومینیومی یا مسی تولید شوند و در محیط‌ها و سیستم‌هایی که با ولتاژ زیر 1000 ولت سر و کار داشته به کار گرفته شوند. به نظر شما بهترین مدل از کابل‌های فشار ضعیف کدام است؟ شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم و کابل‌های سبک یا فشار ضعیف دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های فشار ضعیف با ما در میان بگذارید.

603 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط