کابل NYY چیست

کابل NYY چیست؛ اهمیت و کاربرد کابل NYY

241 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

برای تمایز و تشخیص راحت‌تر کابل‌های قدرت، آن‌ها را کدگذاری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این کدها، کد کابل NYY است. خیلی اهمیت دارد که بدانید کابل NYY چیست و چه کاربردی دارد زیرا اطلاع از این‌گونه موارد شما را راهنمایی زیادی در مسیر استفاده صحیح از آن‌ها، می‌کند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به پاسخ و بررسی سوال کابل NYY چیست؟ پرداخته و معنای کد NYY را بیان کنیم.

کابل قدرت و انواع آن

کابل NYY چیست

پیش از آنکه به بررسی پاسخ سؤال کابل NYY چیست؟ بپردازیم، ابتدا بهتر است با کابل‌های قدرت و انواع مختلف آن آشنا شده و کاربرد هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم. کابل قدرت که به دلیل تحمل جریان بسیار قوی به آن‌ها کابل‌های ولتاژ بالا نیز گفته می‌شود، یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های برق است که برای انتقال جریان با توانی بیش‌تر از 36000 وات طراحی و ساخته شده است.

به همین دلیل، از این کابل‌ها بیش‌تر در نیروگاه‌ها و مکان‌هایی که ولتاژ بالایی وجود داشته و تولید می‌گردد، بهره برداری می‌شود. در مکان‌هایی مانند نیروگاه‌ها به کابل‌های فشار قوی برای انتقال جریان نیاز بسیار زیادی بوده و از این کابل‌ها برای انتقال جریان استفاده می‌شود. رایج‌ترین عایق برای کابل‌های انتقال جریان و معمولی PVC است اما برای بالارفتن مقاومت این نوع کابل‌ها، از عایق XLPE در ساختار آن‌ها استفاده می‌شود.

از مزایای کابل‌های قدرت می‌توان به تحمل و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و شرایط جوی مختلف و طول عمر کاری بالا اشاره کرد. اگر در هنگام انتقال جریان تغییر بار ناگهانی رخ دهد، به کابل‌های معمولی آسیب رسیده و ساختار درونی آن‌ها را دچار مشکل می‌کند اما کابل‌های قدرت در این شرایط قادر هستند که بدون بروز هیچ‌گونه مشکلی به فعالیت خود ادامه داده و جریان را منتقل کنند. از این رو می‌توان گفت، کابل‌های قدرت از مقاومت فیزیکی و طول عمر بالاتری نسبت به سایر کابل‌ها برخوردار هستند.

از انواع کابل‌های قدرت می‌توان به کابل فشار فوق قوی (که برای انتقال نیروی بین فواصل طولانی استفاده می‌شود)، کابل فشار قوی، کابل فشار متوسط و کابل فشار ضعیف اشاره کرد. از لحاظ تعداد رشته نیز کابل‌های قدرت به پنج دسته تک رشته‌ای، دو رشته‌ای، سه رشته‌ای، چهار رشته‌ای و پنج رشته‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد، این کابل‌ها را برای شناسایی هر چه بهتر، بر اساس مشخصات ساختاری خود کدگذاری یا همان نامگذاری شده‌اند که یکی از مقاوم‌ترین و پرکاربردترین انواع کابل‌های قدرت، کابل NYY است. حال این سؤال مطرح می‌شود که کابل NYY چیست؟ و تفاوت آن با سایر کدها و کابل‌های قدرت در چه مواردی است؟! اگر شما نیز مایل به شناخت این کابل پرکاربرد هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی کامل ماهیت این کابل پرداخته و ویژگی‌های کلیدی آن را بررسی نماییم.

کابل NYY چیست؟

کابل NYY چیست

همان‌طور که گفته شد، برای تمایز و تشخیص راحت‌تر کابل‌های قدرت، آن‌ها را کدگذاری و یا نام‌گذاری کرده‌اند. کابل NYY را می‌توان رایج‌ترین نوع کابل قدرت دانست که به طور گسترده در ساختمان‌سازی و سایر صنایع مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی دارد. اگر بخواهیم به پرسش کابل NYY چیست؟ پاسخ دهیم، بهتر است ابتدا به تفسیر و بررسی کد این کابل که طبق استاندارد DIN VDE 0271 نام‌گذاری شده است، بپردازیم.

حرف N که در ابتدای کد این کابل مشاهده می‌شود، بیانگر سازگاری این کابل با استاندارد VDE است. در استاندارد کدگذاری کابل‌های قدرت حرف بعد از N، A است که می‌تواند وجود داشته یا وجود نداشته باشد. اگر این حرف انگلیسی وجود داشته باشد، به معنی رسانای آلومینیومی بوده بیان می‌کند که جنس هادی کابل از آلومینیوم است اما اگر وجود نداشته باشد.

یعنی هادی بکار رفته در کابل مسی بوده و جنس هادی از مس است که در این کابل نیز به علت عدم وجود حرف A، هادی به کار رفته در کابل از جنس مس بوده که از توانایی انتقال جریان بالایی هم برخوردار است. هادی این کابل می‌تواند به صورت مفتول، نیمه افشان و افشان بوده که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

حرف Y که در ادامه کد نوشته شده است، نشان‌دهنده نوع و جنس عایق کابل است که در اینجا بیانگر عایق PVC می‌باشد. آخرین حرف در کد NYY نیز حرف Y است. این حرف نیز به جنس عایق PVC اشاره دارد با این تفاوت که در اینجا منظور عایق بیرونی و یا غلاف خارجی بوده و با حرف Y دوم که به معنای عایق PVC. داخلی است، متفاوت می‌باشد. از این رو می‌توان گفت، کابل NYY کابلی است که از یک هادی مسی و دو عایق PVC تشکیل شده و توانایی انتقال جریان بالایی دارد.

در حالت کلی کابل NYY در دو نوع NYY-O و NYY-J تولید و در بازار عرضه می‌شود. تفاوت این دو کابل در هادی محافظ آن‌هاست. کابل NYY-O بدون هادی محافظ بوده و همچنین در ساختار آن از رشته سیمی با رنگ ارت (زرد و سبز) استفاده نشده است اما کابل NYY-J دارای هادی محافظ و سیم ارت بوده و از ایمنی و امنیت بالاتری برخوردار است. البته قیمت NYY-J نیز بالاتر بوده و از کاربرد بیش‌تری نسبت به کابل NYY-O برخوردار است.

نتیجه‌گیری

یکی از انواع کابل‌هایی که کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف و نیروگاه‌ها دارد، کابل قدرت است. کابل‌های قدرت برای متمایزشدن از یکدیگر دارای کدهایی برای نام‌گذاری و تشخیص هستند. یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین کدهای درج شده برروی کابل‌های قدرت، کد NYY و یا به اصطلاح کابل NYY است. پاسخ به این پرسش که کابل NYY چیست و چه کاربردی دارد، باعث می‌شود تا شما انتخاب صحیحی داشته و کابل مناسب و مورد نظر خود را خریداری نمایید. کابل NYY یکی از رایج‌ترین کابل‌های قدرت است که به طور گسترده در سایر صنایع مورداستفاده قرار گرفته و در دو نوع NYY-O و NYY-J تولید و در بازار عرضه می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سوال کابل NYY چیست؟ پرداخته و معنای کد NYY را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

241 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط