سنسور نور

سنسور نور؛ معرفی کاربردها و ویژگی‌ها

121 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سنسور نور چیست و چه نقشی در خودروها ایفا می‌کند؟ به نظر شما سنسورهای نوری در صنعت خودروسازی تا چه حد اهمیت دارند؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با سنسورهای نوری، به معرفی کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در رابطه با سنسور نور بدانید!

سنسور نور

سنسور چیست؟

پیش از هر چیزی لازم است که با چیستی سنسور کمی بیش‌تر آشنا شوید تا بتوانید با نوعِ نوری آن و کاربردهایی که دارد، ارتباط بهتری بگیرید. در حالت کلی، سنسور یا حسگر نوعی وسیله بوده که نسبت به محرک‌های فیزیکی واکنش نشان می‌دهد و در حقیقت، تحرکات آن‌ها را به عنوان ورودی تشخیص می‌دهد. در نهایت، محرک‌‍‌های فیزیکی را به سیگنال‌های الکتریکی که قابل اندازه‌گیری باشند تبدیل کرده و به شکل خروجی ارائه می‌کند. این حسگرها می‌توانند به شکل مکانیکی، مغناطیسی و یا نوری مورد استفاده قرار گیرند. توجه داشته باشید که هر سنسور نسبت به یک محرک فیزیکی خاص واکنش نشان داده و به منظور اندازه‌گیری متغیرهای منحصربه‌فردی به کار گرفته می‌شود.

سنسور نور چیست؟

سنسورهای نوری نوعی وسیله الکتریکی به حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها به منظور تشخیص میزان نور در خودروها استفاده نمود. دستگاه مذکور متشکل از یک فوتودکتور بوده که قادر است نور را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند. سپس، سیگنال ایجاد شده را به مدار ارسال کرده و در نهایت شروع به پردازش آن خواهد کرد. سنسورهای نوری در انواع مختلف خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار برای کنترل سیستم روشنایی اتومبیل کاربرد دارد؛ به این معنا که سنسور نور بررسی خواهد کرد که نور خورشید خارج از خودرو در چه سطحی قرار داشته و سپس چراغ را روشن و میزان روشنایی آن را بر حسب نور خارج از خودرو تنظیم خواهد کرد.

عملکرد سنسور نور به چه صورت است؟

به طور معمول، سنسورهای نوری در خودروها بر روی داشبور و یا جلوی ماشین زیر آینه جلو، در مجاورت با شیشه جلو نصب خواهند شد. این حسگرها میزان نور محیط را شناسایی کرده و چراغ‌های جلو و سایر قسمت‌های سیستم روشنایی؛ به ویژه میزان نور چراغ خودرو را تنظیم می‌کنند. زمانی که میزان سطح نور محیط پایین باشد (به عنوان مثال در زمان غروب یا شب)، حسگر نور سیگنال را به رایانه ارسال کرده و در پی این جریان به صورت خودکار چراغ‌های جلو روشن خواهد شد.

قابل ذکر است که چراغ‌های جلو بر حسب سطح نور محیط قادر هستند به یک پرتوی بالاتر و یا پایین‌تر تنظیم شوند. همچنین ناگفته نماند که تنظیمات سنسور نور برای چراغ‌های اتومبیل باعث می‌شود که دیدِ راننده با وضوح و شفافیت بهتری در جاده تأمین گردد.

هنگامی که میزان سطح نور در طول روز بالا باشد (به عنوان مثال در ظهر) این حسگر سیگنال را به رایانه ارسال کرده و به صورت اتوماتیک سبب خاموشی چراغ‌های جلو و سایر بخش‌های سیستم روشنایی می‌شود. شایان ذکر است که با کمک این سنسورها می‌توان در میزان انرژی مصرف شده به واسطه سیستم روشنایی خودرو نیز صرفه‌جویی کرد و همچنین، از تابش خیره‌کننده و اذیت شدن سایر رانندگان که از جلو به سمت شما در حال رانندگی هستند، جلوگیری نمود. گرچه این نوع از سنسورها هم‌چون سیستم کروز کنترل شناخته شده نیستند، اما با این حال از جمله آپشن‌های جذاب برای اتومبیل‌های لوکس به حساب می‌آیند.

مزایای سنسور نور در خودروها

سنسور نور

  • امکان تنظیم خودکار میزان روشنایی چراغ‌های جلو در خودروها فراهم است.
  • در طول روز چراغ‌های خودرو بر حسب میزان نور محیط تنظیم شده و اگر میزان روشنایی کافی باشد، خاموش خواهند ماند.
  • با استفاده از این سنسور می‌توان از مصرف بیش از حد برق خودرو جلوگیری کرده و شاهد مصرف بهینه از باتری بود.
  • سنسورهای نور برای خودروها قیمت مناسبی دارند و به راحتی در دسترس هستند. علاوه بر این، نصب و راه‌اندازی این حسگرها نیز به سهولت قابل انجام است.
  • با استفاده از سنسورهای نوری می‌توان رانندگی آسان‌تر و مطمئن‌تری را تجربه کرد.
  • با کمک این سنسور حجم تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد؛ چرا که در مواقع نیاز رانندگان با استفاده از نور کافی رانندگی دقیق‌تر و بهتری خواهند داشت.

معایب سنسور نور در خودروها

علاوه بر مزایایی که در بخش قبلی برای این حسگر برشماردیم، سنسورهای نوری ممکن است که معایبی را نیز در پی داشته باشند. در درجه اول قابل ذکر است که این نوع از حسگرها اصلی‌ترین مصرف را در تنظیم نور در شب و همچنین آب و هوای نامساعد طوفانی، رعد و برق، تونل و مواردی از این قبیل دارند. افزون بر این، به کمک سنسورهای نوری احتمال جریمه شدن رانندگان فراموش‌کار نیز به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

در حقیقت برای این سیستم نمی‌توان ایراد خاصی را در نظر گرفت، تنها موردی که لازم است در نظر داشته باشید این است که اگر شیشه جلوی اتومبیل دچار شکستگی شود، لازم است که به محل قرارگیری سنسور نور بعد از نصب مجدد شیشه بسیار دقت داشت.

چنان‌چه سنسور مورد بحث در محل مناسبی قرار نگیرد، امکان این که نتواند اطلاعات دقیقی را به عملگرا ارسال کند وجود خواهد داشت. علاوه بر این، اگر نیاز به تعویض سنسور به هر دلیلی باشد، لازم است که حتماً از یک سنسور دقیق و مناسب بهره‌گیری شود؛ چرا که ارسال اطلاعات غلط به واسطه سنسور معیوب می‌تواند موجب ایجاد اختلال در سیستم روشنایی خودکار اتومبیل شده و تنظیمات آن را تغییر دهد.

سخن پایانی

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تجهیزات و لوازم جانبی فوق کاربردی در صنعت خودروسازی، می‌توان در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار ایمن‌تر و مطمئن‌تر رانندگی کرد. از جمله این تجهیزات کاربردی، سنسورهای مصرفی در خودروها هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان در جاده بسیار راحت‌تر تردد کرد.

اساس کار سنسور نور در خودروها این است که سیستم روشنایی خودرو را متناسب با نور خارجی کنترل کرده و از مصرف بیش از اندازه برق جلوگیری کند و به مصرف بهینه باتری نیز کمک نماید. این سنسورها عموماً به عنوان یکی از آپشن‌های جذاب در خودروهای لوکس به حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها در اتومبیل‌ها برای تأمین نور مورد نیاز در مواقع ضروری بهره برد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سنسورهای نوری دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با حسگرهای نور خودرو با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

121 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط