کابل هم محور فرکانس بالا

کابل هم محور فرکانس بالا؛ اهمیت، ویژگی و کاربرد آن

141 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

کابل‌های کواکسیال یا هم محور دارای انواع مختلفی هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کابل هم محور فرکانس بالا است. مهم‌ترین ویژگی این نوع کابل‌ها انتقال سیگنال‌های فرکانس بالا است. از آنجا که این کابل‌ها کاربردی بوده و اهمیت زیادی دارند، در این مقاله قصد داریم  به بررسی کابل هم محور فرکانس بالا پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل هم محور فرکانس بالا چیست؟

کابل هم محور فرکانس بالا

کابل هم محور که به آن کابل کواکسیال نیز گفته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع کابل‌های شناخته شده و حال حاضر بازار است. این کابل دارای ساختاری ساده و کاربردی است که از دو رسانا تشکیل شده به ‌طوری‌که مرکز این دو رسانا مشترک بوده و آن هادی مرکزی است. همه ما با کابل هم محور فرکانس بالا آشنایی جزئی داریم. برای مثال، می‌توان به کابل آنتن تلویزیون اشاره کرد که از این نوع کابل‌ها بوده و بیش‌تر افراد با آن سروکار داشته‌اند. رسانای مرکزی با شیلد این کابل دارای مرکز مشترک بوده و به همین علت این کابل‌ها را هم محور نامیده‌اند.

همان‌طور که از نام کابل هم‌محور فرکانس بالا یا همان کابل کواکسیال فرکانس بالا مشخص است، عمده استفاده این کابل برای انتقال سیگنال‌هایی است که از فرکانس بالایی برخوردار هستند، می‌باشد. معمولاً این فرکانس‌ها در گروه سیگنال‌های رادیویی قرار گرفته و علت وجود پیشوند RF یا RG در ابتدای نام نمونه‌های مختلف این کابل‌ها نیز به همین علت است.

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، این نوع کابل‌ها از دو رسانا مجزا برای انتقال سیگنال‌ها و اطلاعات استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم علت وجود دو رسانا در ساختار کابل‌های هم محور فر کانس بالا یا همان کواکسیال فرکانس بالا را بیان کنیم، باید بگوییم که در فرکانس‌های بالا اگر قصد انتقال جریان را با یک هادی یا رسانا داشته باشیم، امواج در هوا منتشر شده و باعث ایجاد نویز، اختلالات رادیویی و نرسیدن سیگنال‌های مورد نظر به گیرنده می‌شود.

از این رو، برای دریافت کامل اطلاعات و سیگنال‌هایی رادیویی به دو رسانا نیاز است تا از بروز اختلالات و نویزها جلوگیری کرده و اطلاعات را کامل و بدون کوچک‌ترین خطایی به گیرنده تحویل دهد. وجود دو رسانا که هم محور هستند و توسط عایق نیز از یکدیگر جدا شده‌اند، باعث عدم نشت و انتشار امواج به بیرون از کابل شده و دقت اطلاعات دریافتی را بالا می‌برد. در واقع، ساختار کلی کابل‌های کواکسیال که اولین بار در قرن 19 میلادی بکار گرفته شدند، بر همین اساس است. در صورتی که اطلاعات دریافتی دارای نویز و پرش زیادی باشند، امکان خرابی این کابل وجود دارد.

انواع و اجزا کابل هم محور فرکانس بالا یا کواکسیال فرکانس بالا

انواع کابل هم محور یا کواکسیال

کابل هم محور فرکانس بالا انواع مختلفی دارد اما از پرکاربردترین و محبوب‌ترین نمونه‌های این نوع کابل، می‌توان به کابل RG59 و کابل RG6 اشاره کرد. این دو نوع کابل بیش‌ترین استفاده را در منازل و مصارف خانگی داشته و باعث انتقال سیگنال‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌شوند.

نمونه RG59 را می‌توان معمول‌ترین نوع در بین کابل‌های کواکسیال دانست که ساختاری نازک داشته و از لایه‌های محافظ کم‌تری تشکیل شده است. این کابل بیش‌تر مناسب انتقال امواج و فرکانس‌های تلویزیونی بوده و در مکان‌هایی با فاصله کوتاه بسیار کاربردی است. نوع RG6 که از نوع قبلی ضخیم‌تر است و لایه محافظ یا عایق‌بندی ضخیم‌تری دارد، بیش‌تر برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی، تلویزیونی و ماهواره‌ای استفاده شده و کاربرد زیادی در منازل و ساختمان‌ها دارد.

از اجزا تشکیل‌دهنده این نوع کابل کاربردی می‌توان به هادی یا رسانای مرکزی، پوشش عایق، محافظ رسانا و غلاف یا همان پوشش بیرونی کابل اشاره کرد. هادی این کابل مسی و استوانه‌ای‌شکل بوده و توسط سه لایه عایق پوشانده شده است تا تداخل امواج که بر اثر عواملی همچون نور، تداخل‌های مغناطیسی، منابع الکترومغناطیسی و … ایجاد می‌شود، را کنترل کرده و حذف نماید. این نوع محافظ‌ها نقش مهمی در عملکرد صحیح کابل‌های کواکسیال داشته و وجود آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانید از این کابل در مسافت‌های طولانی‌تری استفاده نمایید.

از ویژگی‌های مهم کابل‌های هم محور که در انتخاب نمونه مناسب این کابل نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند، می‌توان به امپدانس مشخص مانند 70، 60 یا 50 اهم، جنس هادی مرکزی کابل، ساختار رسانای مرکزی، جنس عایق کابل کواکسیال، ساختار شیلد کابل، نوع روکش یا غلاف بیرونی و … اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع کابل‌ها، کابل هم محور یا کواکسیال است. این کابل نیز انواع و اشکال مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کابل هم محور فرکانس بالا یا همان کابل کواکسیال فرکانس بالا است. همان‌طور که مشاهده کردید، کابل هم محور فرکانس بالا یا کواکسیال فرکانس بالا یکی از رایج‌ترین کابل‌ها در زمینه انتقال فرکانس‌های رادیوئی یا جریان‌هایی با فرکانس بالا است که از ساختاری ساده تشکیل شده و دارای دو رسانا است که علت وجود دو رسانا در ساختار آن عدم نشت سیگنال‌های رادیویی می‌باشد. از انواع و نمونه‌های اصلی این نوع کابل‌ها می‌توان به کابل RG59 و کابل RG6 اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل هم محور فرکانس بالا پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

141 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط