قیمت کلاف سیم برق

قیمت کلاف سیم برق؛ آشنایی با کلاف سیم و کابل و نحوه قیمت‌گذاری آن

201 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید قیمت کلاف سیم برق به چه صورت محاسبه می‌شود؟ با چیستی کلاف سیم و کابل آشنایی دارید؟ در ادامه این راهنما ضمن شرحِ چیستی کلاف کابل برق به انواع روش‌های بسته‌بندی و همچنین مزیت‌های بسته‌بندی به صورت کلاف نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره چیستی و قیمت کلاف سیم برق بدانید!

قیمت کلاف سیم برق

کلاف سیم و کابل برق چیست؟

برای درک این که کلاف کابل برق چیست، در درجه اول لازم است بدانید که واژه «کلاف» در لغت‌نامه دهخدا با معنای «نخ و ریسمان» تعریف می‌شود. روش بسته‌بندی کلاف یکی از روش‌های رایج برای ارائه انواع سیم و کابل بوده که سال‌هاست این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته جالب است بدانید که در صنعت و همچنین بازار سیم و کابل و غالباً در مکالمات بین فروشندگان و خریدارانِ این محصولات، از واژه‌های مترادفی نظیر حلقه، توپ و رول (Roll) نیز به جای کلاف استفاده خواهد شد.

کلاف سیم و کابل می‌تواند در متراژهای مختلفی ارائه شود که رایج‌ترین نوع آن در کشورهایی نظیر ایران بر حسب سیستم اندازه‌گیری SI است. بر اساس این سیستم، هر کلاف سیم و کابل 100 متر خواهد بود. دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در خطوط بسته‌بندی سیم و کابل به منظور اندازه‌گیری متراژ مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌بایست کاملاً تنظیم و دقیق باشند. به این نکته نیز باید اشاره داشته باشیم که حداکثر میزان مجازِ خطا در هر کلاف سیم و کابل 100 متری، 0.5± متر بوده که تلرانس مذکور روی بسته‌بندی سیم و کابل درج خواهد شد.

شیوه‌های مختلف بسته‌بندی سیم و کابل

در بحث قیمت کلاف سیم برق لازم به ذکر است که سیم و کابل‌ها تنها به شکل کلاف بسته‌بندی نمی‌شوند. در کنار این روش، شیوه‌های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • بسته‌بندی به روش قرقره‌ای: قرقره‌های چوبی، پلاستیکی و یا فلزی در قطر فلنج‌های مختلف و اندازه‌های متنوع
  • بسته‌بندی به صورت کلاف درون کارتن: عموماً این روش برای سیم‌های برق، کابل‌های کواکسیال آنتن و همچنین کابل‌های تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بسته‌بندی به صورت قرقره درون کارتن: عموماً این روش به منظور بسته‌بندی کابل‌های شبکه کاربرد خواهد داشت.

مزیت‌ها و ایرادهای بسته‌بندی سیم و کابل به صورت کلاف

اکنون که با چیستی و کاربرد کلاف سیم و کابل آشنا شدیم، در این بخش نگاهی بر مزایا و معایب این روش بسته‌بندی که بر نحوه تعریفِ قیمت کلاف سیم برق نیز می‌توانند موثر باشند، خواهیم داشت:

مزایای بسته‌بندی سیم و کابل به صورت کلاف

  • هزینه بسته‌بندی به روش کلاف مقرون به صرفه است.
  • جرم و حجم بسته‌بندی به این روش به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.
  • هزینه محاسبه شده برای حمل و نقل سیم و کابل با کمک این روش کاهش پیدا خواهد کرد.
  • روش بسته‌بندی به صورت کلاف برای کابل‌هایی که سبک بوده و سایز پایین‌تری دارند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

معایب بسته‌بندی سیم و کابل به صورت کلاف

  • این نوع بسته‌بندی در برابر آسیب‌ها و نیروهای وارده خارجی چندان مقاوم نیست.
  • امکان این که کابل در فرآیند کابل‌کشی به خوبی و با سهولت باز نشود وجود خواهد داشت.
  • روش بسته‌بندی سیم و کابل به صورت کلاف برای کابل‌های سنگین، متراژ و سایز بالا گزینه مناسبی نخواهد بود.

با در نظر گرفتن آن چه که گفته شد، بسته‌بندی سیم و کابل به صورت کلاف غالباً برای محصولاتی که متراژ پایینی دارد. اما خوشبختانه برخی از تولیدکنندگان سیم و کابل با بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه توانسته‌اند ضمن کاهش قیمت کلاف سیم برق برخی از عیوب این روش بسته‌بندی را رفع کرده و انجام کار وایرینگ و بهره‌گیری از سیم و کابل‌ها را آسان‌تر کنند.

عوامل موثر بر قیمت کلاف سیم برق

در نحوه قیمت‌گذاری سیم و کابل‌هایی که با استفاده از شیوه بسته بندی به صورت کلاف 100 متری آماده‌ شده‌اند، قیمت واحد به جای یک متر از طول کابل برابر 100 متر خواهد بود. کابل‌های برق در سایزها و انواع مختلفی طراحی و تهیه می‌شوند که همین گوناگونی موجب ایجاد اختلاف در قیمت آن‌ها خواهد شد. افزون بر این، قیمت کلاف سیم برق می‌تواند وابسته به فراسنج‌های چندگانه دیگری نیز باشد که از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها عبارتند از:

  • نرخ روز متریال اولیه برای تولید سیم و کابل هم‌چون قیمت مس، قیمت پی وی سی و سایر مواد عایقی
  • سایز سیم و کابل و در پی آن میزان مواد اولیه مصرفی در هر متر محصول
  • درجه کیفی مواد اولیه و کیفیت ساخت سیم و کابل
  • مجموع هزینه‌های تولید
  • محل تحویل محصول و مالیات و عوارض
  • متراژ خرید سیم و کابل

انواع سیم و کابل با بسته‌بندی کلاف

قیمت کلاف سیم برق

کابل افشان مسی گرد

کابل‌های افشان مسی با سطح مقطع گرد از جمله کابل‌هایی بوده که به صورت کلاف ارائه می‌شوند. هادی این مدل از کابل‌ها، همان‌طور که از نامشان پیداست، از جنس مس بوده و میزان انعطاف‌پذیری بالایی دارند. قابل ذکر بوده کابل‌هایی که دارای سطح مقطع گرد هستند برای پشتیبانی جریان‌های بالاتر نیاز به ابعاد بزرگ‌تری خواهند داشت؛ چرا که در این مدل از کابل‌ها سطح با حجم کم‌تری در مقایسه با سایر کابل‌های دیگر هم‌چون نوع تخت است.

کابل افشان مسی تخت دو رشته (کابل کیسه‌ای)

کابل‌های کیسه‌ای نوع دیگری از کابل‌ها بوده که به شکل کلاف ارائه می‌شوند و کاربری‌های متعددی دارند. کابل مذکور متشکل از دو رشته سیم بوده که به صورت موازی در کنار هم‌دیگر قرار می‌گیرند. جنس هادی این کابل از مس تابیده شده بوده و در اغلب مواقع غلاف آن سفید و عایق هادی آن از جنس پی وی سی است.

کابل جوش‌کاری افشان مسی با روکش لاستیکی

کابل‌های جوش، رسانای الکتریکی جریان برق جوش‌کاری به حساب آمده  و شامل یک سری از رشته‌های مس با درجه کیفی عالی پیچیده شده درون یک روکش پلاستیکی هستند. لازم به ذکر است که رشته‌های مس خالص سیم جوش در مقایسه با سایر رساناهای الکتریکی خاصیت انعطاف‌پذیری بالاتری از خود نشان می‌دهند.

سخن پایانی

کلاف سیم و کابل از جمله روش‌های کارآمد بسته‌بندی این محصولات بوده که برای کابل‌های سبک و سایز پایین گزینه‌ای مقرون به صرفه و ایده‌آل به حساب می‌آید. قیمت کلاف سیم برق می‌تواند بر حسب فاکتورهای مختلفی نظیر نرخ روز مواد اولیه، سایز کابل، درجه کیفی مواد اولیه، هزینه‌های تولید، مالیات و عوارض و… متغیر باشد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کلاف سیم و کابل برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این روش بسته‌بندی سیم و کابل با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

201 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط