کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر؛ معرفی و چیستی

441 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر با کاربری انشعاب‌گیری از کابل اصلی ازجمله مهم‌ترین یراق آلات کابل‌های خودنگهدار است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کلمپ انشعاب خودنگهدار چیست؟

در حالت کلی، اتصالات کابل‌های خودنگهدار باید به گونه‌ای باشند که به روکش کابل هیچ‌گونه آسیبی وارد نشده و سالم بماند؛ به این معنا که در صورت انشعاب‌گیری از کابل خودنگهدار، نباید از کانکتوری استفاده شود که سبب لخت‌شدن کابل و کنده‌شدن روکش آن شود. لازم به ذکر است که لخت‌شدن کابل و آسیب به روکش آن سبب نفوذ رطوبت و هوا به داخل کابل شده و این موضوع سبب ایجاد خوردگی و اکسیدشدن هادی‌ها در کابل می‌شود.

در نتیجه کانکتور مورد استفاده باید حتماً از نوع دندانه‌دار بوده تا این دندانه‌ها در هنگام نصب علاوه‌بر سوراخ‌کردن روکش، با هادی کابل نیز ارتباط برقرار کرده و به آن متصل شوند. کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر یکی از انواع کانکتورهای دندانه‌دار است که کاربرد زیادی داشته و اهمیت بالایی در خطوط انتقال برق با کابل‌های خودنگهدار دارد.

کلمپ انشعاب روشنایی معابر چیست؟

کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر چیست

همان‌طور که گفته شد، یکی از انواع کانکتورهای دندانه‌دار، کلمپ انشعاب روشنایی است. از این کلمپ مهم و کاربردی برای روشنایی معابر استفاده می‌شود. در حالت کلی، به منظور برق‌رسانی و روشنایی معابر با استفاده از کابل‌های خودنگهدار می‌بایست از کانکتور انشعاب روشنایی معابر استفاده شود زیرا این کانکتور اتصال ایمنی ایجاد کرده و توانایی انتقال برق و جریان مناسبی دارد. به طور معمول برای برق‌رسانی و روشنایی معابر، از کابل‌ها و سیم‌های 1.5، 2.5، 4 و 6 استفاده شده و بیش‌تر این نوع سیم‌ها در این‌گونه موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از انواع کانکتورهای انشعاب روشنایی، کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر است. از کانکتورهای انشعاب روشنایی با مهره سربر برای هادی‌های عایق‌ شده آلومینیوم و مس بهره‌گیری شده و در این‌گونه موارد کاربرد دارند. لازم به ذکر است که پیچ تعبیه شده بر روی این محصولات نیز  عایق بوده و مقاوم است.

از این رو، می‌توان از این نوع کانکتورها در خطوط گرم و در معرض حرارت به راحتی و با اطمینان کامل استفاده کرده و بهره برد. ارتباط کانکتور با هادی اصلی و انشعاب، با توجه به ساختار این محصول، از طریق پیچ روی کانکتور ایجاد شده و صورت می‌پذیرد. از دیگر ویژگی‌های کانکتور های انشعاب روشنایی با مهره سربر می‌توان به قابلیت نصب آن‌ها بر روی خطوط حامل جریان (Live Line) بدون برداشتن عایق هادی‌ها اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و طراحی و تولید تجهیزات نوین و کارآمد در صنعت برق، سیستم توزیع و انتقال انرژی دست‌خوش تغییرات به‌سزایی شده است. کابل‌های خودنگهدار یکی از انواع پرکاربرد تجهیزات مذکور بوده که امروزه به جای کابل‌های مسی در خطوط هوایی فشار ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به منظور انشعاب‌گیری از کابل‌های خودنگهدار می‌بایست از کانکتور مناسب استفاده کرد.. کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر یکی از انواع کانکتورهای مذکور است که به منظور تأمین روشنایی معابر با انشعاب‌گیری از کابل اصلی و بدون واردکردن هرگونه آسیب به روکش کابل، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کانکتور انشعاب روشنایی با مهره سربر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

441 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط