کلمپ کششی کابل خودنگهدار؛ چیستی، مشخصات و مزایا

304 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

یکی از انواع یراق‌آلات برقی که برای مهار و نگه‌داشتن کابل خودنگهدار در مکان‌های مختلف مانند تیرهای برق، دکل‌های مخابراتی و سایر سازه‌های عمرانی به کار می‌رود، کلمپ کششی کابل خودنگهدار است. این کلمپ‌ها از دو قسمت اصلی بدنه و گوه تشکیل شده و دارای استقامت و استحکام بالایی هستند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کلمپ کششی کابل خودنگهدار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کلمپ کششی کابل خودنگهدار چیست؟

یکی از انواع یراق‌آلات برقی که برای مهار و نگه‌داشتن کابل خودنگهدار در مکان‌های مختلف مانند تیرهای برق، دکل‌های مخابراتی و سایر سازه‌های عمرانی به کار می‌رود، کلمپ کششی کابل خودنگهدار است. این نوع کلمپ از استحکام و استقامت بالایی برخوردار بوده و عمر کاری زیادی دارد. این نوع کلمپ‌ها از دو قسمت اصلی بدنه و گوه تشکیل شده‌اند که هر یک از این قسمت‌ها وظایف خاص خود را داشته و کار مربوط به خود را انجام می‌دهند. بدنه کلمپ معمولاً از جنس آلومینیوم و یا فولاد ساخته شده و قسمت گوه آن از جنس پلی‌آمید یا فلز است.

این نوع کلمپ‌ها دارای کاربرد و اهمیت بسیار زیادی بوده و از استفاده زیادی در تیرهای برق، دکل‌های برقی و مخابراتی و انواع سازه‌های بتنی، فلزی و عمرانی برخوردار هستند. از این نوع کلمپ‌ها برای کشش کابل های خودنگهدار در اجرای شبکه‌های خودنگهدار فشار ضعیف استفاده شده و برای در خطوط انتقال برق فشار متوسط و فشار ضعیف (بیش‌تر در خطوط انتقال برق فشار ضعیف) کاربرد دارند.

مشخصات و چگونگی نصب کلمپ کششی کابل خودنگهدار

همان‌طور که گفته شد، یکی از پرکابردترین انواع کلمپ‌ها برای کابل‌های خودنگهدار در خطوط انتقال برق ضعیف، کلمپ های کششی کابل خودنگهدار هستند. این کلمپ‌ها عموما دارای استحکام بالایی بوده و عمر زیادی دارند. برای اینکه عمر این نوع کلمپ‌ها زیاد بوده و استحکام کافی را داشته باشند، کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار باید دارای مشخصات فنی مختلفی باشند که در هنگام انتخاب باید آن‌ها مورد توجه قرار داده و با توجه به این مشخصات، کلمپ مورد نظر را انتخاب کرد. از جمله این مشخصات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح مقطع کابل خودنگهدار: کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار برای کابل‌های خودنگهدار با سطح مقطع‌های مختلف در دسترس بوده و برای هر یک از انواع سطح مقطع‌ها و اندازه‌ها طراحی و تولید شده‌اند.
  • جنس بدنه و گوه: جنس بدنه و گوه در کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار از جنس‌های مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد، پلی‌آمید و … ساخته شده و عموما دارای استقامت بالایی هستند.
  • مقاومت در برابر شرایط جوی: کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار باید در برابر شرایط جوی مختلف مانند رطوبت، نور خورشید، اشعه ماورابنفش و … مقاوم بوده و به زودی خراب نشوند.

پس از انتخاب صحیح و خرید کلمپ کششی کابل خودنگهدار، نوبت به مراحل و چگونگی نصب کلمپ های کششی کابل خودنگهدار می‌رسد. در حالت کلی، نصب کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار به نوع کلمپ و شرایط نصب آن بستگی داشته و این دو مورد تاثیر زیادی در چگونگی نصب کلمپ دارند اما به طور کلی می‌توان مراحل نصب کلمپ کششی کابل خودنگهدار به صورت زیر شرح داد:

ابتدا محل نصب کلمپ را مشخص کرده و آن را با استفاده از پیچ و یا سایر روش‌های مناسب، به سازه متصل کنید. کابل خودنگهدار را از داخل قسمت گوه‌ای کلمپ عبور داده و از محکم‌بودن آن و صحت انتقال اطمینان پیدا کنید. گوه کلمپ را به بدنه سازه متصل کرده و آن را محکم کنید. دقت کنید که کلمپ باید محکم نصب شده و دارای ثبات کافی و لازم باشد تا در طول گذر زمان خراب نشده و آسیب نبیند. نحوه نصب کلمپ کششی کابل خودنگهدار در تصویر ذیل نیز مشخص است.

مزایا و معایب کلمپ های کششی کابل خودنگهدار

همان‌طور که گفته شد، کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار کاربرد بسیار زیادی در سازه‌های مختلف عمرانی داشته و بسیار پرکاربرد هستند. علت این کاربرد زیاد در مزایا زیاد و ویژه این کلمپ پنهان شده است. کلمپ های کششی کابل خودنگهدار دارای مزایای مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا در نصب: نصب کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار نسبتاً سریع انجام شده و نیاز به صرف زمان زیادی برای انجام این کار ندارد.
  • سهولت در نصب: نصب این نوع کلمپ‌ها، علاوه‌بر سرعت بالا، دارای سهولت و سادگی بوده و نصب آن‌ها به سادگی انجام می‌شود. اگر چه نصب این کلمپ‌ها ساده بوده و کار چندان دشواری محسوب نمی‌شود اما بهتر است در هنگام نصب حتما از یک متخصص و یا فردی که سابقه نصب این نوع کلمپ را دارد، کمک گرفته و بر روی کار شما نظارت کند.
  • مقاومت و دوام بالا: کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار از مقاومت و دوام بالایی برخوردار بوده و می‌توانند در شرایط مختلف به خوبی عمل کنند.
  • تنوع در اندازه و نوع کلمپ: کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار در اندازه‌ها و انواع مختلف در بازار موجود بوده و در دسترس هستند و می‌توان از آن‌ها برای انواع کابل‌های خودنگهدار استفاده کرد.

درست است که کلمپ‌های کششی کابل‌های خودنگهدار دارای مزایا زیادی بوده و بسیار پرکاربرد هستند اما دارای معایبی نیز هستند که اطلاع از این معایب می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در انتخاب و خرید کلمپ کششی کابل خودنگهدار مناسب کند. معایب کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار عبارتند از:

  • هزینه نسبتاً بالا: کلمپ‌های کششی کابل خودنگهدار نسبت به سایر روش‌های مهار کابل خودنگهدار، از هزینه نسبتاً بالایی برخوردار بوده و قیمت بالایی دارند.

این عیب ذکر شده در قسمت بالا، اصلی‌ترین و بارزترین مشکل این نوع کلمپ‌ها است اما اگر مایل به خرید و استفاده از یک کلمپ مطمئن و با کیفیت هستید، کلمپ‌های کششی کابل‌های خودنگهدار گزینه بسیار مناسبی بوده و می‌توانند نیاز شما را برطرف نمایند.

نتیجه‌گیری

یکی از انواع یراق‌آلات برقی که برای مهار و نگه‌داشتن کابل خودنگهدار در مکان‌های مختلف مانند تیرهای برق، دکل‌های مخابراتی و سایر سازه‌های عمرانی به کار می‌رود، کلمپ کششی کابل خودنگهدار است. این نوع کلمپ از کاربرد زیادی برخوردار بوده و دارای مزایی همچون سرعت و سهولت در نصب، دوام و عمر زیاد، تنوع در اندازه و نوع کلمپ و معایبی همچون قیمت و هزینه اولیه بالا است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلمپ کششی کابل خودنگهدار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

304 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط