کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

معرفی کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

97 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت چه نوع ساختاری دارد؟ با ویژگی‌های کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت آشنایی دارید؟ کابل‌های یک در هفتاد 20 کیلوولتی از جمله کابل‌های فشار متوسط زره‌دار به حساب آمده که در این راهنما به شرح خصوصیات و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت بدانید!

کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

کابل‌های فشار متوسط یا کابل‌های قدرت که گاهاً تحت عنوان کابل MV نیز شناخته می‌شوند، برای توزیع انرژی برق تک فاز یا سه فاز در سیستم‌هایی با ولتاژ نامی شش الی سی کیلوولت در خطوط توزیع برق کارایی دارند. علاوه بر این، کابل‌های فشار متوسط در شبکه صنعتی و عمومی، تأسیسات داخلی و خارجی به شکل دفنی زیر زمین و یا درون کانال نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

تمرکز اصلی ما در این راهنما بر نوع کابل یک در هفتاد 20 کیلوولتی بوده که با ساختار NA2XSYBY به بازار عرضه می‌شود. کابل مذکور در انواع مدل‌ها با رنج ولتاژهای متغیر قابل تولید است؛ از این رو خریداران می‌توانند بر حسب نیاز خود مطابق با رنج درخواستی اقدام به خرید کنند.

هادی‌ای که برای کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت در نظر گرفته شده در مرکز کابل قرار گرفته و جنس آن آلومینیوم خالص است. این هادی به واسطه عایق پلی اتیلن کراس لینک شده تحت محافظت قرار گرفته و در ساختار کابل یک شیلد نواری و سیمی مسی با سطح مقطع 16 میلی‌متری نیز به منظور محافظت از محصول در برابر میدان‌های مغناطیسی در اطراف کابل تعبیه شده است.

علاوه بر موارد فوق، در ساختار این محصول یک ورق آلومینیومی به منظور مسلح کردن کابل در برابر حیوانات جونده و تنش‌های مکانیکی نیز تعبیه شده است. از آن‌جایی در ساختار این کابل آرمور در نظر گرفته شده، می‌توان آن را در محیط‌های گوناگون به صورت دفنی نیز نصب کرد. از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توانیم برای این محصول برشماریم مربوط به روکش نهایی آن است که از جنس پی وی سی بوده و رنگ آن قرمز است؛ به همین خاطر می‌توان آن را از سایر کابل‌ها تفکیک کرد. کابل مورد بحث به شکل قرقره‌های 1000، 1500 و 3000 متری بسته‌بندی شده و عرضه می‌شود.

مصارف کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

کابل مذکور امکان تأمین انرژی برق به صورت تک رشته برای کلیه مصرف‌کنندگان برقی، صنایع ساختمانی و صنعتی، معادن، خطوط انتقال، کارخانجات، ترانسفورماتورها، تونل‌ها و پل‌ها، شبکه پست توزیع امور مشترکین و موارد دیگر را که به کابل فشار متوسط آلومینیوم هفتاد در یک زره‌دار نیاز باشد را فراهم خواهد کرد.

محصول مذکور عمدتاً به شکل دفنی و زیرزمینی به کار گرفته شده و با تکیه بر ساختار و ویژگی‌هایی که داشته انتقال جریان با ولتاژ بالا را میسر خواهد ساخت. قابل ذکر بوده که نصب کابل به شکل دفنی از نظر ایمنی و همچنین طول عمر در مقایسه با نصب هوایی عملکرد بهتری خواهد داشت. افزون بر این، روش نصب مذکور می‌تواند از حوادث جانی و مالی نیز به خوبی جلوگیری به عمل آورد.

بررسی ساختار کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

  • کابل مذکور مجهز به یک هادی آلومینیومی به منظور انتقال جریان به عنوان رسانای مرکزی بوده که هادی مذکور به شکل نیمه افشان کلاس 2 است.
  • عایق استفاده شده در ساختار این کابل از جنس XLPE بوده که بسیار مقاوم است و می‌تواند دامنه حرارتی 30 الی 90 درجه سانتی‌گراد را برای کابل فراهم سازد.
  • شیلد تعبیه شده برای این کابل متشکل از نوار و سیم مسی با سطح مقطع 16 میلی‌متر بوده که می‌تواند موجب خنثی شدن کلیه میدان‌های مغناطیسی موجود در اطراف کابل شود.
  • آرمور استفاده شده در این محصول دارای ضخامت 0.5 میلی‌متر بوده و به صورت نوار از کلیه اجزای داخلی کابل محافظت خواهد کرد.
  • روکش بیرونی این کابل از جنس پی وی سی به رنگ قرمز است و به عنوان آخرین لایه در ساختار کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت به حساب می‌آید.
  • در ساختار کابل مذکور از 3 نوار نیمه رسانا به منظور پُر کردن فضاهای خالی و همچنین یک‌سوسازی میدان‌های مغناطیسی بهره‌گیری شده است.

علائم کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

  • هادی آلومینیومی (NA)
  • عایق پلی اتیلن کراس لینک (2X)
  • غلاف یا شیلد مسی (S)
  • لایه لاستیکی بیرونی (Y)
  • نوار آرمور (B)
  • روکش نهایی پلی وینیل کلراید قرمز (Y)

مزایا و معایب کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت

کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

این نوع از کابل‌های فشار متوسط هم‌چون سایر محصولاتی که در خطوط توزیع و انتقال انرژی الکتریکی به کار گرفته می‌شوند دارای مزیت‌ها و معایبی بوده که با شناخت و توجه به آن‌ها می‌توان آگاهانه‌تر اقدام به خرید کرد. در ادامه با مزایا و معایب کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت آشنا خواهیم شد:

  • هادی تعبیه شده در ساختار این محصول از جنس آلومینیوم خالص بوده و به همین خاطر رسانایی ایده‌آلی دارد.
  • به دلیل استفاده از هادی آلومینیومی، قیمت تمام شده این نوع از کابل فشار متوسط در مقایسه با کابل‌هایی که از هادی مسی بهره می‌برند مقرون به صرفه‌تر است.
  • در ساختار این محصول از شیلد کانسنتریک تمام مسی بهره‌گیری شده است.
  • مقاومت فیزیکی این کابل به لطف متریالی که در ساختار خود دارد بسیار بالا است.
  • در این محصول زره نواری یا نوار آرمور تعبیه شده است؛ به همین خاطر می‌توان آن را به صورت دفنی زیر زمین نصب کرد.
  • تنها ایرادی که این نوع از کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط داشته مربوط به انعطاف‌پذیری آن بوده که نسبتاً پایین است.

مشخصات فنی کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

  • مدل‌های مختلف این کابل امکان انتقال جریان به واسطه ولتاژهایی هم‌چون 7.2، 12، 24 و 36 را فراهم می‌سازند.
  • در ساختار این محصول علاوه بر شیلد مسی از یک نوار از جنس آلومینیوم به عنوان آرمور یا زره نیز بهره‌گیری شده است.
  • امکان استفاده از زره در این مدل کابل فشار متوسط به دو شکل نواری و سیم فولادی فراهم است. قابل ذکر است که در کابل‌های فشار متوسط عمدتاً از نمونه نواری استفاده می‌شود.
  • میزان قطر خارجی این کابل بر حسب میزان دامنه ولتاژ تشخیص داده می‌شود.
  • کلیه کابل‌های فشار متوسط و فشار قوی از لحاظ قطر خارجی دارای ضخامت بالایی بوده و به همین خاطر دارای قرقره‌های بزرگی با متراژ بیش از 1000 متر هستند.
  • شیلد استفاده شده در این کابل از نوع مسی است؛ چرا که میزان میدان مغناطیسی در آن به علت ولتاژ عبوری بسیار بالا بوده و توسط این شیلد به طرز استاندارد خنثی می‌شود.

سخن پایانی

کابل 70*1 آلومینیوم 20 کیلوولت از جمله کابل‌های پرطرفدار در بازار کابل‌های فشار متوسط به حساب آمده که از ساختاری مقاوم و درجه یک برخوردار است. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های آلومینیومی هفتاد در یک 20 کیلوولتی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این نوع کابل‌های فشار متوسط با ما و کاربران تکه کابل در میان بگذارید.

97 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط