جدول محاسبه سطح مقطع کابل

جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی

1468 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا تاکنون از جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی استفاده کرده‌اید؟ سیم و کابل‌ها دنیای گسترده‌ای دارند و امروزه اکثراً در ساختار این تجهیزات از هادی مسی یا آلومینیومی بهره‌گیری می‌شود. در ادامه با فاکتورهای موثر بر انتخاب سطح مقطع کابل آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آن چه که باید درباره جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی بدانید!

فرقی ندارد که قصد خرید سیم و کابل مسی را دارید یا آلومینیومی؛ در هر دو حالت لازم است که با جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی آشنا بوده و بتوانید از آن استفاده کنید. در درجه اول خوب است بدانید که چه فاکتورهایی می‌توانند بر انتخاب سطح مقطع کابل موثر باشند تا بتوانید خریدی آگاهانه‌تر را تجربه کنید.

فاکتورهای موثر بر انتخاب سطح مقطع کابل

طول کابل در جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی

هر اندازه طول کابل مورد نظر بیش‌تر باشد، به همان میزان جریان مصرفی مجاز کم‌تر خواهد بود. چنان‌چه جریان مصرفی در انتهای مسیر مصرفی از میزان مجاز بیش‌تر گردد، شاهد افت ولتاژ برق خواهید بود. با توجه به این اصل، با افزایش کابل می‌بایست سطح مقطع کابل نیز بیش‌تر گردد.

جریان برق مصرفی

مورد بعدی جریان برق مصرفی بوده که ارتباط مستقیم با سطح مقطع کابل‌های مختلف دارد. هر اندازه سطح مقطع کابل بزرگ‌تر در نظر گرفته شود، جریان مصرفی مجاز در انتهای مسیر بیش‌تر خواهد بود.

دمای فضای نصب کابل مورد نظر

از آن جایی که انواع فلزات دارای خواص انقباض و انبساط مختلف هستند، سطح مقاطع کابل‌های مختلف نیز در دماهای مختلف متغیر خواهد بود. در نتیجه، دمای محیط نیز می‌تواند در جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی و انتخاب بهترین سطح مقطع موثر باشد.

جنس هادی کابل

از دیگر مواردی که می‌تواند بر انتخاب بهترین سطح مقطع کابل موثر باشد می‌توان به جنس هادی کابل اشاره داشت. امروزه اکثر هادی استفاده شده در کابل‌ها از جنس مس یا آلومینیوم است. از آن جایی که میزان رسانایی فلز مس بیش‌تر بوده، هدایت جریان برق در چنین کابل‌هایی نیز بالاتر است و به همین خاطر در مقایسه با کابل‌های آلومینیومی طرفداران بیش‌تری دارد.

ناگفته نماند که گاهی اوقات برخی از شرکت‌ها از مس یا آلومینیوم با درصدی از ناخالصی برای تولید سیم و کابل‌ها بهره می‌برند. همان‌طور که در جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی قابل مشاهده بوده، برای این که جریان مصرفی مجاز کابل‌های آلومینیومی و مسی با یک دیگر برابر باشد، می‌بایست سطح مقطع کابل آلومینیوم از سطح مقطغ کابل مسی یک سایز بزرگ‌تر در یک فاصله مشخص شود.

نحوه محاسبه سطح مقطع کابل بر اساس جریان و مسافت

جدول محاسبه سطح مقطع کابل

برای این که بدانید چطور می‌توان از جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی استفاده کرد، در ادامه مثالی از نحوه محاسبه سطح مقطع کابل بر اساس مسافت و جریان را آورده‌ایم:

فرض کنید که می‌خواهید از یک جعبه کنتور برق تا یک خانه باغ که در فاصله 300 متری از تابلوی مذکور قرار داشته کابل کشی انجام دهید. اگر جریان برق مصرفی مورد نیاز در خانه باغ 26 آمپر باشد، نوع کابل بایستی 2*25 مسی یا 2*16 آلومینیومی باشد. چنان‌چه برق سه فاز باشد، می‌بایست کابل آلومینیومی شماره 25*4 و کابل مسی شماره 16*4 را در نظر داشته باشید.

مطابق با فرمول محاسبه و انتخاب سطح مقطع سیم و کابل می‌توان کابل مسی با سطح مقطع 16*2 میلی‌متر مربع یا کابل آلومینیومی با سطح 25*2 میلی‌متر مربع ر انتخاب نمود. قابل ذکر است که کابل‌های مذکور در فاصله 300 متری می‌توانند تا حداکثر 26 آمپر جریان را انتقال دهند. توجه داشته باشید که اگر جریان مصرفی بیش از 26 آمپر باشد، شاهد افت ولتاژ برق خواهید بود.

مهم‌ترین نکات خرید سیم و کابل

اکنون که با جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی آشنا شدیم، در این بخش از راهنما می‌خواهیم نکاتی که بایستی پیش از خرید سیم و کابل در نظر داشته باشید را مورد بررسی قرار دهیم:

  • از اعتبار فروشگاه عرضه‌کننده سیم و کابل اطمینان حاصل فرمایید.
  • توجه داشته باشید که فقط سطح مقطع کابل آلومینیومی یا مسی نمی‌تواند ملاکی برای خوب بودن کابل باشد؛ چرا که خالص یا ناخالص بودن هادی استفاده شده در ساختار کابل نیز حائز اهمیت است.
  • به نشان استاندارد کابل مورد نظر دقت فرمایید.
  • ارزان بودن قیمت کابل‌ها می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت پایین آن‌ها باشد. در اکثر مواقع وجود ناخالصی در ساختار کابل دلیل اصلی قیمت پایین آن بوده و این بدین معناست که کابل مورد نظر کیفیت پایینی دارد.

علاوه بر موارد مذکور یک سری نکات دیگر نیز حائز اهمیت بوده که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. توجه فرمایید که اگر سایز کابل مورد نظر را با استفاده از جدول تعیین سطح مقطع کابل انتخاب کنید، دیگر مشکلی در حداکثر جریان مجاز مصرفی مطابق جدول مذکور نخواهید داشت. اطلاعات جدول سطح مقطع کابل و جریان مجاز تنها در رابطه با سیم و کابل‌های استاندارد صدق می‌کند. ممکن است سطح مقطع نوشته شده بر روی کابل برابر با سطح مقطع واقعی کابل نباشد. علاوه بر این، امکان دارد کابل برق به علت وجود ناخالصی در هادی آلومینیومی یا مسی مقاومت بیش‌تری در برابر عبور جریان الکتریسیته از خود نشان داده و در نهایت حداکثر جریان مجاز کم‌تری در مقایسه با جدول تعیین سطح مقطع کابل را ارائه کند.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که اگر جریان مصرفی شما بیش‌تر از مقدار مشخص شده در جدول مذکور باشد چه خواهد شد. در چنین شرایطی هر اندازه جریان برق مصرفی از جریان مجاز بیش‌تر شده باشد، به همان میزان شاهد افت ولتاژ خواهید بود که این افت ولتاژ می‌تواند به دستگاه‌های برقی آسیب وارد نماید.

سخن پایانی

در این راهنما با جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی و پیرامون آن آشنا شدیم و دانستیم که شناخت این جدول و استفاده از آن می‌تواند به ما در خرید کابل متناسب با نیازمان کمک شایانی کند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با این جدول دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون جدول محاسبه سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی و مهم‌ترین نکات خرید سیم و کابل با ما به اشتراک بگذارید.

1468 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط