بورس فلزات لندن LME

بورس فلزات لندن LME؛ نگاهی جامع

95 بازدید آموزش در صنعت برق

درباره بورس فلزات لندن LME چه می‌دانید؟ به نظر شما در این بازار چه معاملاتی صورت می‌گیرد؟ بورس فلزات لندن به عنوان بزرگ‌ترین بورس معاملات قراردادهای آتی و مرکز معاملات فلزات اساسی و سایر فلزات در جهان شناخته شده که در سال 1877 برای نخستین بار فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه این راهنما با این بورس بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نگاهی بر بورس فلزات لندن LME

بورس فلزات لندن LME

همان‌طور که گفته شد، بورس فلزات لندن LME برای اولین بار فعالیت خود را در سال 1877 آغاز کرد اما قابل ذکر است که منشاء این بازار تبادلات به سال 1571؛ یعنی سال گشایش بورس سلطنتی لندن مربوط است. پیش از به وجود آمدن بورس فلزات، بازرگانان و افرادی که در این زمینه فعالیت داشتند در قهوه‌خانه‌ها گرد هم آمده و با کمک حلقه‌ای که به طور موقت در کف زمین می‌کشیدند، داد و ستد انجام می‌دادند.

1571؛ قبل از دوران امپراتوری روم

داد و ستد فلزات در انگلیس به دوران امپراتوری روم بر می‌گردد؛ دقیقا زمانی که امپراتوری با کمک منابع زیادی که از قلع و مس از ولز و کرن وال استخراج می‌شد، برای گسترش قلمرو خود بهره می‌برد. در عین حال، تأسیس بورس سلطنتی لندن مبداء اتفاقی بوده که امروزه تحت عنوان بورس فلزات لندن LME شناخته می‌شود. جالب است بدانید بورس سلطنتی که در سال 1571 تأسیس شده، حاصل تفکر بازرگان ثروتمندی به نام «سِر توماس گریشام» بود که قصد داشت مکانی را به عنوان «بورس خوش آتیه برای گردهمایی بازرگانان و افراد فعال در این زمینه» طراحی کند.

ساختمان بورس سلطنتی لندن در زمان فعالیت خود دو دفعه دچار آتش سوزی شد. اولین بار این اتفاق طی آتش سوزی بزرگ لندن در سال 1666 و دفعه دوم در سال 1838 زمانی که بخاری قهوه خانه لیودز که در مجاورت با این ساختمان قرار داشت بیش از اندازه گرم شد و آتش گرفت. «سِر ویلیام تایت» این ساختمان را برای بار دوم طراحی کرد و در نهایت در سال 1844 در حضور ملکه ویکتوریا مجدداً بازگشایی شد و فعالیت خود را از سر گرفت.

بورس فلزات لندن LME در قرن نوزدهم

پس از تأسیس ساختمان جدید و در اواسط قرن نوزدهم میلادی، بورس سلطنتی لندن به شدت شلوغ شد؛ به طوری که بازرگانان فلزات به علت اذدحام زیاد و ترس از له شدن زیر دست و پا برای انجام معاملات از ساختمان اصلی خارج شده و در قهوه‌خانه‌های اطراف گرد هم می‌آمدند و جلسات خود را برگزار می‌کردند. در همین زمان بود که سنت «حلقه» متولد شد و تاکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید در رابطه با حلقه وبگاه بورس فلزات لندن می‌نویسد: بازرگانی که فلزی برای فروش داشت روی زمین دایره‌ای می‌کشید و بعد صدا می‌کرد: تغییر! سپس بازرگانان دیگری که قصد خرید آن فلز را داشتند به دور آن حلقه جمع شده و قیمت‌های مختلفی ارائه می‌کردند. همان‌طور که گفته شد این سنت هنوز نیز پابرجا بوده؛ با این تفاوت که به جای دایره‌ای موقت از کاناپه‌های قرمز رنگی استفاده می‌شود و بازرگانانی که قصد شرکت در معامله را داشته باشند، روی کاناپه‌های مذکور می‌نشینند.

داد و ستد فلزات در نیمه دم قرن نوزدهم

در این دوره بود که داد و ستد آتی فلزات شروع شد و همین موضوع دلیل خوبی بود که بازرگانان به دنبال مکان بزرگ‌تری برای انجام معاملات خود باشند. در پی این تلا‌ش‌ها «کمپانی فلزات و معادن لندن» راه‌اندازی گردید؛ شرکتی که نخستین مقر آن بالای یک مغازه کلاه فروشی در منطقه لمبارد کورت بود و امروزه تحت عنوان بورس فلزات لندن LME شناخته می‌شود. این گروه نیز به سرعت رشد کرد و در نهایت در سال 1882 مجبور شد که به ساختمان دیگری در خیابان وایتینگتون نقل مکان کند.

تعطیلی موقت بورس فلزات لندن LME در جنگ جهانی اول

بورس فلزات لندن LME

بورس فلزات لندن فعالیت خود را از زمانی که شروع به کار کرده بود بدون توقف ادامه داد، اما در یک بازه زمانی کوتاه مدت در سال 1914 به علت جنگ جهانی اول و کمبود تأمین فلزات در اروپا به ناچار فعالیت خود را تعطیل کرد. قابل ذکر است که در این دوره فلزاتی نظیر آهن و فولاد که تقاضای زیادی از سوی گروه‌های درگیر جنگ مثل وزارت مهمات و اداره نیروی دریایی داشتند، با کمبود فلز بسیار زیادی مواجه شدند. همین موضوع سبب شد که دولت انگلیس در طی جنگ بر روی قیمت و توزیع فولاد نظارت داشته باشد. در نهایت بورس فلزات لندن فعالیت خود را از پاییز سال 1914 مجدداً از سر گرفت.

افتتاح نخستین دفتر خارج از لندن در جولای 2010

در تابستان سال 2010 اتفاقی تازه در بورس فلزات لندن LME رخ داد و آن هم راه‌اندازی اولین دفتر ال ام ای خارج از لندن بود. این دفتر در سنگاپور تأسیس شد و می‌توان گفت که نقطه عطف بسیار مهمی برای این کمپانی و همچنین بازتابی برای ماهیت در حال تغییر تقاضای فلزات در بازار محسوب می‌شد.

لازم به ذکر است که تا سال 2012 مالکین اصلی بورس فلزات لندن، اعضای آن بودند. اما در این سال شرکت خدمات مالی «هنگ‌کنگ اکسچنج اند کلیرینگ» که سال 2000 افتتاح شده بود بر سر مالکیت این کمپانی به ارزش ۴/۱ میلیارد پوند توافق نمود. سرانجام بورس فلزات لندن با قدمت 135 سال به عنوان بزرگ‌ترین بازار صنایع فلزات جهان به این شرکت هنگ کنگی فروخته شد.

بورس فلزات لندن LME و کرونا

ال ام ای از کرونا هم بی نصیب نماند! در این سال با شیوع ویروس کرونا و وضعیت همه‌گیری، ال ام ای از تاریخ 23 مارس 2020 به صورت موقت به بخش قیمت‌گذاری تمام الکترونیکی منتقل شد و تمامی معاملات حلقه تا زمان نرمال شدن وضعیت کرونا متوقف گردید. ناگفته نماند که در این دوره کارکنان بورس فلزات لندن به صورت دورکاری وظایف خود را انجام می‌دادند.

سخن پایانی

در این راهنما با سرگذشت بورس فلزات لندن LME آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با این بازار بزرگ در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون بورس فلزات لندن LME و معاملاتی که در این بازار انجام می‌شوند با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

95 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط