کابلشو سرکابل

کابلشو سرکابل؛ ابزاری کاربردی در شبکه انتقال برق

65 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

همان‌طور که می‌دانید در بحث برق‌کشی و انتقال ولتاژ، یکی از مهم‌ترین موارد اتصال صحیح سیم و کابل‌ها به سایر قطعات برقی است. اگر این اتصال به خوبی و با روش اصولی برقرار نگردد، طول عمر سیستم بسیار کاهش یافته و خطراتی همچون آتش سوزی، حریق، برق‌گرفتگی و … پدید می‌آیند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابلشو سرکابل پرداخته و شما را با قطعه‌ای که به برقراری اتصال صحیح و ایمن کمک کرده و عمل برق‌کشی را بسیار راحت‌تر می‌کند، آشنا کنیم.

سرکابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سرکابل

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین موارد در برق‌کشی و انتقال ولتاژ و جراین متصل‌کردن صحیح سیم‌ها و کابل‌ها به یکدیگر است که این اتصال توسط قطعه‌ای به نام سرکابل صورت می‎‌گیرد. در واقع سرکابل‌ها یکی از تجهیزات مهم و کلیدی در حوزه برق به شمار می‌روند که برای اتصال برق به ترانس‌های دارای ولتاژهای بیش از یک کیلو ولت توسط کابل زمینی کاربرد داشته و استفاده می‌شوند.

البته باید گفت که کاربرد سرکابل‌ها به همین مورد ختم نشده و از کاربرد‌های دیگر سرکابل‌ها می‌توان به مواردی نظیر کنترل میدان‌های الکتریکی در قسمت انتهای کابل و محل اتصال اشاره کرد. همچنین این قطعه محل اتصال را در برابر عوامل محیطی نظیر فشار مکانیکی و رطوبت حفظ کرده و اجازه نمی‌دهد تا عوامل الکتریکی بر روی این اتصال اثر منفی بگذارند.

سرکابل‌ها نیز همانند بسیار از وسایل دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند که از جمله انواع مختلف سرکابل‌ها می‌توان به سرکابل حرارتی یا Hear Shrink، سرکابل سرد یا Cold Shrink، سرکابل فشاری یا Slip on، سرکابل‌های پلاگین یا Plug-in، سرکابل فشار ضعیف و فشار قوی، سرکابل‌های فشاری ولتاژ بالا، سرکابل ESF، سرکابل ESS، سرکابل ESP، سرکابل EST، سرکابل ESG، سرکابل ESU، سرکابل HV-Connex، سرکابل زانویی و … اشاره کرد.

کابلشو چیست و چه کاربردی دارد؟

کابلشو

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از موارد مهم در شبکه‌های توزیع برق، انتقال صحیح ولتاژ و جریان در شبکه است که این امر با اتصال صحیح هادی سیم و یا کابل به محل مورد نظر صورت می‌گیرد. در گذشته برای برقراری این اتصال، سیم‌ها و یا کابل‌ها را به یکدیگر پیچیده و با استفاده از ابزارآلاتی مانند لحیم و یا چسب برق، اتصال را برقرار می‌کردند اما با روی کارآمدن قطعه‌ای به نام کابلشو، تمامی این روش‌های خطرناک منسوخ شده و با ایجاد اتصالی ایمن و راحت‌تر جایگزین شدند.

به عبارت دیگر، برای ایجاد یک ارتباط امن و ایمن بین هادی و محل اتصال باید از قطعه‌ای به نام کابلشو استفاده کرده و بهره برد. حال این محل اتصال می‌تواند از جنس شینه‌های مسی، کلید فیوز، کلید اتوماتیک و … باشد. در حالت کلی می‌توان گفت، کابلشو قطعه‌ای لوله‌مانند است که سر لخت کابل در آن جای گرفته و قسمت انتهایی آن نیز پرس می‌شود.

این قطعه دارای یک سوراخ نیز است که اتصال را ایمن کرده و ایجاد اتصال را سریع‌تر انجام می‌دهد. کابلشو نیز مانند سرکابل، دارای انواع گوناگونی نظیر کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی و کابلشو بی‌متال داشته که هر کدام از این انواع کابلشوها کاربرد مخصوص به خود را دارند.

کابلشو سرکابل و ویژگی‌های آن

کاربرد و مزایای کابلشو سرکابل

حال که به طور جداگانه با کابلشو و سرکابل آشنا شدید، به سراغ بررسی کابلشو سرکابل رفته و ویژگی‌های آن را  بیان می‌کنیم. همان‌طور که مشاهده کردید، کابلشو و سرکابل هر دو کاربردی نزدیک به هم داشته و برای اتصال هادی‌ها به یکدیگر و یا به سایر تجهیزات برقی و الکتریکی استفاده می‌شوند. این شباهت در کاربرد باعث شده است تا بسیاری از افراد این دو قطعه را یکی دانسته و آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

به طور کلی می‌توان گفت، کابلشو سرکابل یکی از تجهیزات و لوازم الکتریکی مورد نیاز شبکه است که برای متصل‌کردن کابل‌های قدرت زمینی به ترانسفورماتورها، شبکه‌های هوایی، ادوات شبکه و … از آن استفاده شده و بهره برده می‌شود.

علاوه‌بر این، این قطعه کاربردی توانایی کنترل و ثابت نگه‌داشتن میدان الکتریکی در اطراف کابل‌ها را دارا بوده و باعث کم‌تر شدن تخلیه جزئی در محل برقراری، مانع شدن از ورود رطوبت به کابل قدرت و افزایش فاصله خزشی در کابل‌ها و شبکه انتقال برق می‌شود. به عبارت دیگر، به کابلشوهایی که می‌توان با آن‌ها کابل‌ها را به یکدیگر متصل نموده و جریان الکتریکی را میان آن‌ها برقرار کرد، کابلشو سرکابل گفته می‌شود.

نتیجه‌گیری

دو مورد از وسایل کاربردی در شبکه‌های توزیع برق، کابلشوها و سرکابل‌ها هستند. کابلشو‌ها و سرکابل‌ها قطعاتی هستند که برای متصل نمودن هادی‌ها به یکدیگر و همین‌طور اتصال صحیح هادی‌ها به تجهیزات برقی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. کابلشو سرکابل یکی از مهم‌ترین قطعات در این زمینه است که برای متصل‌کردن کابل‌های قدرت زمینی به ترانسفورماتورها، شبکه‌های هوایی، ادوات شبکه و … از آن بهره برده شده و استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابلشو سرکابل پرداخته و شما را با قطعه‌ای که به برقراری اتصال صحیح و ایمن کمک کرده و عمل برق‌کشی را بسیار راحت‌تر می‌کند، آشنا کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

65 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط