چکش تخریب هیلتی

چکش تخریب هیلتی؛ کاربرد؛ انواع، ویژگی‌ها

412 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چکش تخریب هیلتی چیست و در چه مواقعی از آن استفاده می‌شود؟  در امور صنعتی و ساختمان‌سازی از انواع مختلف چکش‌ها بهره‌گیری شده که به آن‌ها اصطلاحاً چکش هیلتی گفته می‌شود. در واقع، هیلتی یک اسم خاص در معنای تخریب است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با چکش‌های هیلتی، به کاربرد و ویژگی‌های این دستگاه نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

منظور از هیلتی چیست؟

چکش تخریب هیلتی

در صنعت ساختمان‌سازی ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک از آن‌ها دارای کاربرد منحصربه‌فردی هستند. برای پیش‌برد روند امور صنعتی و ساخت‌وساز نیاز است از بهترین و باکیفیت‌ترین ابزارآلات بهره‌گیری شود. هیلتی از جمله ابزاری بوده که می‌توان از آن در صعنت ساخت و ساز به منظور تخریب ساختمان بهره‌گیری کرد.

هیلتی نام یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین کمپانی‌های فعال در حوزه تولید چکش تخریب است. این کمپانی به طراحی و تولید انواع ابزارآلات مرتبط با صنعت ساختمان‌سازی با بهترین کیفیت شهرت دارد. جالب است بدانید که این شرکت برای نخستین بار فعالیت خود را در سال ۱۹۴۱ به واسطه دو برادر شروع کرد. دو برادر که اهل لیخن اشتاین بودند، در اوایل فعالیت خود نتوانستند عملکرد چندان موفقی داشته باشند اما به مرور زمان و کسب تجارب بیش‌تر، این شرکت توانست چکش هیلتی را تولید کرده و در عرصه مشهور شود.

جالب است بدانید که این چکش سبب ایجاد تحولی عظیم در صنعت ساختمان‌سازی شد؛ به طوری که در حال حاضر کمپانی هیلتی با بیش از ۲۰ هزار کارمند در حوزه تولید انواع ابزار کاربردی در صنایع فعالیت کرده و بیش از پیش معروف و معتبر است.

کاربرد چکش تخریب هیلتی

همان‌طور که گفته شد، چکش هیلتی در صنعت ساخت و ساز نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند.  عمده کاربرد این دستگاه، سوراخ کردن دیوارهای بتنی است.  جالب است بدانید که نمی‌توان از پتک‌های دستی و سایر ابزار برای تخریب دیوارهای بتنی استفاده کرد؛ چرا که دیوارهای بتنی نسبت به سایر دیوارها از مقاومت و استحکام بسیار بالاتری برخوردار بوده و امکان شکافت آن‌ها به سادگی وجود ندارد.

چکش تخریب هیلتی با بهره‌گیری از انرژی الکتریکی و با استفاده از مته سرسختی که برای آن تعبیه شده می‌تواند سبب ایجاد ترک در سازه‌های بتنی شود و آن‌ها را بشکافد و تخریب کند. لازم به ذکر است که این دستگاه تنها برای تخریب کاربرد ندارد، بلکه می‌توان از آن به منظور اصلاح سازه‌ها، نصب درب و پنجره، شیارزنی بر روی سطوح بتنی، ایجاد فضایی به منظور رد شدن لوله و… نیز بهره‌گیری کرد. استفاده از چکش هیلتی برای کسانی که در صنعت ساخت و ساز به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که این دستگاه با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارد سبب افزایش سرعت امور می‌شود.

انواع چکش تخریب هیلتی

چکش تخریب هیلتی

چکش‌های هیلتی هم‌چون سایر دستگاه‌ها و ابزارآلات مصرفی در صنعت ساخت‌وساز دارای انواع مختلفی هستند.  در ادامه با انواع مختلف این دستگاه آشنا خواهیم شد:

۱. چکش تخریب ۷ کیلویی

سبک‌ترین نوع چکش تخریب هیلتی، نوع ۷ کیلویی آن است. این دستگاه در مقایسه با سایر چکش‌های تخریب ارائه شده توسط کمپانی هیلتی نیروی کم‌تری داشته و معمولاً از آن برای تخریب کاشی، دیوارهای آجری و سوراخ کردن دیوارهای گچی بهره‌گیری می‌شود. چنان‌چه قصد انجام امور سنگین را دارید، این چکش چندان کارآمد نخواهد بود.

۲. چکش تخریب ۱۰ کیلویی

چکش‌های ۱۰ کیلویی نه تنها برای تخریب دیوارهای سبک بلکه برای تخریب‌های نیمه سنگین نیز مناسب هستند. عموماً از این دستگاه به منظور تخریب سنگ‌نماها، دیوارهای سفالی و بلوکی، بتن‌های غیرمسلح و مواردی از این قبیل بهره‌گیری می‌شود.

۳. چکش تخریب ۱۶ کیلویی

نوع بعدی چکش هیلتی، ۱۶ کیلویی بوده که می‌توان از آن برای تخریب دیوارهای سنگین و نیمه سنگین هم‌چون دیوارهای آجری، دیوارهای بتنی، تخریب سقف‌های تاشو و داکت، تخریب کف‌سازی سنگ و سرامیک واحدهای آپارتمانی و هر نوع تخریبی به غیر از تخریب‌های بسیار ظریف و سبک استفاده نمود.

۴. چکش تخریب ۳۰ کیلویی

سنگین‌ترین نوع چکش‌های هیلتی، نوع ۳۰ کیلویی آن است. این نوع از چکش‌ها قدرت بسیار بالایی داشته و می‌توان از آن‌ها برای تخریب آسفالت، فوندانسیون، سقف‌های دال بتنی، انواع کف‌سازی و عرشه‌های فلزی استفاده نمود. توجه داشته باشید که استفاده از این چکش در ارتفاعات بالا غیرمجاز است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد چکش هیلتی

  • این چکش‌ها در نوع خود دارای وزن ایده‌آل و استاندارد هستند؛
  • امکان جابه‌جایی دستگاه‌های مذکور فراهم است؛
  • کاربری ساده‌ای داشته و افراد فعال در صنعت ساخت‌وساز می‌توانند از آن به راحتی استفاده نمایند؛
  • قیمت این تجهیزات با توجه به کارایی و کیفیتی که دارد، بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛
  • چکش‌های هیلتی با استفاده از نیروی برق کار کرده و سبب تولید آلودگی نمی‌شوند.

مهم‌ترین نکات کار با چکش تخریب هیلتی

اپراتور برای استفاده از این چکش‌ها برای انجام اموری نظیر تخریب و سوراخ‌کاری سازه‌های مختلف در ابتدا می‌بایست از ابزار ایمنی نظیر کلاه، عینک، دستکش و کفش ایمنی استفاده کرده تا از بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این، اپراتوری که قرار است با این چکش‌ها کار کند، بایستی آموزش دیده باشد و همچنین تجربه کار با این دستگاه را نیز داشته باشد. توجه داشته باشید که عدم آموزش و در اختیار داشتن تجربه کار با این دستگاه می‌تواند سبب اعمال فشار غیر یکنواخت بر چکش و سر خوردن آن بر روی سطح شود.

از آن‌جایی که این ابزار فشار و قدرت بالایی دارد، اپراتور باید چکش را محکم در دست گرفته و حرکات ناگهانی آن را تا حد امکان کنترل کند. از دیگر مهم‌ترین نکاتی که اپراتور می‌بایست هنگام استفاده از این چکش در نظر داشته باشد این است که دستگاه را با زاویه‌ ۶۵ درجه نسبت به سطح در نظر بگیرد و از تخریب و سوراخ‌کاری به صورت عمودی بر روی سطح پرهیز نماید. علاوه بر این، توصیه می‌شود که فرآیند تخریب از کنار کف شروع شده و از وسط یا گوشه آغاز نشود.

سخن پایانی

چکش تخریب هیلتی از جمله اصلی‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای مصرفی در صنعت ساخت و ساز بوده که از آن برای انجام عملیاتی نظیر تخریب و سوراخ‌کاری بهره‌گیری می‌شود. آیا تجربه استفاده از این دستگاه را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون چکش تخریب با ما و کاربران محترم تکه کابل در میان بگذارید.

412 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط