جک پارکینگی درب

جک پارکینگی درب؛ کاربرد، انواع، نکات مراقبتی

180 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید جک پارکینگی درب چیست و چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ امروزه اکثر درب‌های پارکینگ‌های عمومی و خصوصی و همچنین پارکینگ‌های منازل دارای سیستم خودکار هستند. جک پارکینگی درب از جمله ابزاری بوده که به واسطه آن می‌توان درب پارکینگ را اتومات کرد. در حالت کلی، جک‌های پارکینگی وسایلی هستند که به کمک آن‌ها باز و بسته شدن درب ورودی پارکینگ، محل کار یا ورودی حیاط به صورت اتوماتیک و تنها با فشردن دکمه ریموت انجام شده و بر افزایش امنیت اماکن مذکور تأثیر به سزایی دارد. در ادامه این راهنما با جک‌های پارکینگی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

جک پارکینگی درب یا بازویی درب چیست؟

جک پارکینگی درب

حتماً برای شما هم پیش آمده که در روزهای به شدت گرم و به شدت سرد سال مجبور شوید از اتومبیل خود پیاده شوید تا درب پارکینگ را باز کرده یا ببندید. خوشبختانه امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی ابزاری روی کار آمده که به کمک آن‌ها می‌توان کوچک‌ترین امور هم‌چون باز و بسته کردن درب پارکینگ را به راحتی و بدون زحمت انجام داد.

جک پارکینگی درب که تحت عنوان بازویی درب نیز شناخته می‌شود، از قابلیت نصب بر روی انواع درب‌های بزرگ تک لنگه و دو لنگه برخوردار است. در حقیقت، اصلی‌ترین وظیفه جک‌های پارکینگی حرکت درب به صورت خودکار خواهد بود. باز و بسته شدن درب در اثر فشار جک‌های پارکینگی بر روی آن صورت می‌گیرد. در این نوع از درب‌ها، نیروی الکتریکی ایجاد شده در مرکز فرمان، انرژی مورد نیاز برای حرکت آن‌ها را فراهم خواهد ساخت. جک یا بازویی درب به صورت هیدرولیکی یا مکانیکی وظیفه انتقال نیروی ایجاد شده مذکور از مرکز فرمان به لنگه‌های درب را بر عهده دارد.

شایان ذکر است که جک‌های مذکور به دلیل برخورداری از مقاومت و استحکام بالا نیاز پیوسته به نگه‌داری و مراقبت ندارند، اما با این حال توصیه می‌شود که در صورت استفاده از روغن در آن‌ها، حتماً میزان روغن و کیفیت آن به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرد. سرویس دوره‌ای و چک کردن میزان و کیفیت روغن در مناطق سردسیر و گرمسیر بیش‌تر حائز اهمیت خواهد بود.

نکات مراقبتی جک پارکینگی درب

جک پارکینگی درب

همان‌طور که گفته شد، این ابزار به سرویس پیوسته و نگه‌داری و مراقبت شدید نیازی ندارند؛ چرا که ساختار آن‌ها به نحوه‌ای است که مقاومت بالایی در برابر فاکتورهای مختلف آسیب‌زا از خود نشان می‌دهند. اما با این حال پیش‌گیری بهتر از درمان است! به همین خاطر در این بخش می‌خواهیم نکاتی را لحاظ کنیم که با شناخت و رعایت آن‌ها می‌توانید در صورت بهره‌گیری از جک‌های پارکینگی بر طول عمر آن‌ها بیفزایید:

  • پیشنهاد می‌شود هر از گاهی به صورت چشمی جک‌های پارکینگی درب را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را تمیز کنید.
  • این جک‌ها دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند؛ به همین خاطر لازم است نسبت به تعویض باتری کنترل از راه دور به موقع اقدام کنید.
  • گرچه تجهیزات مذکور در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند اما با این حال توصیه می‌شود در فصل تابستان در صورت قرارگیری جک‌ها در معرض مستقیم تابش نور خورشید، برای آن‌ها یک سایبان ایجاد کنید.
  • بهتر است برای محافظت از موتور درب اتوماتیک، در فصل زمستان آن را به کمک فایبرگلاس بپوشانید. علاوه بر این، پیشنهاد می‌شود در این فصل کلیه قطعات اعم از ریل، غلطک، جک و فنر را نیز به کمک روغن باکیفیت و مناسب چرب کنید.
  • خوب است که به نحوه باز و بسته شدن درب و صدایی که ایجاد می‌کند دقت داشته باشید. چنان‌چه صدای اضافی ایجاد شد و یا در باز و بسته شدن درب‌ها وقفه‌ای به وجود آمد نشان‌دهنده این بوده که درب‌ها مستقیم نیستند و می‌بایست تنظیم شوند.

انواع جک پارکینگی درب کدام‌اند؟

جک پارکینگی درب

۱. جک الکترومکانیکی

جک‌های الکترومکانیکی نوعی از جک‌های پارکینگی بوده که از لحاظ ظاهری شبیه به جک‌های هیدرولیکی هستند با این تفاوت که از نظر کارکرد با یک دیگر در تضادند. دو مورد از مهم‌ترین قطعات در عملکرد جک‌های الکترومکانیکی عبارتند از گیربکس و چرخ‌دنده. این جک‌ها معمولاً برای اماکنی که تردد در آن‌ها متوسط بوده و خلوت‌تر است، گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

از جمله محدودیت‌های جک‌های مذکور، واکنش‌پذیری و حساسیت آن‌ها به دمای بیش از اندازه بالا یا پایین است؛ به همین خاطر بهره‌گیری از این جک‌ها در اماکن بسیار سرد یا گرم پیشنهاد نمی‌شود. مورد بعدی مزیت جک‌های الکترومکانیکی بوده که کارکرد آن‌ها با دو ولتاژ گوناگون ۲۲۰ و ۲۴۰ وات است.

۲. جک هیدرولیکی

نمونه‌ای دیگر از جک‌ پارکینگی درب، جک هیدرولیکی بوده که برای اماکن شلوغ با تردد زیاد مناسب‌ترین گزینه است. قیمت جک‌های هیدرولیکی در مقایسه با سایر جک‌ها بیش‌تر خواهد بود. اساس کارکرد این جک‌ها بهره‌گیری از نیروی وارده به روغن در استوانه است.

۳. جک بازو کوتاه

جک‌های بازو کوتاه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که معمولاً برای درب‌هایی با ارتفاع پایین‌تر و وزن‌های کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که بهره‌گیری از جک‌های بازو کوتاه برای اماکنی که متناسب با ساختار آن‌ها نیستند می‌تواند منجر به خرابی جک و درب شود.

۴. جک بازو بلند

نوع بعدی جک‌های پارکینگی، جک بازو بلند بوده که معیار اصلی برای انتخاب آن ارتفاع درب، وزن درب و محل نصب جک است. بهره‌گیری از جک بازو بلند برای درب‌هایی با ارتفاع ۳ متر و وزن بیش از ۴۵۰ کیلوگرم پیشنهاد می‌شود.

فاکتورهای موثر در انتخاب جک پارکینگی درب

جک پارکینگی درب

انتخاب جک پارکینگی بر حسب وزن درب

از جمله فاکتورهای موثر بر انتخاب جک پارکینگی وزن درب است. در حقیقت، می‌بایست جکی را انتخاب کرد که گشتاور تولیدی مناسب به منظور انتقال وزن درب را داشته باشد. برای انتخاب بهترین جک پارکینگی بر حسب وزن درب می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که چنان‌چه لنگه‌های درب دارای وزن نامتقارن باشد، می‌بایست وزن سنگین‌تر در نظر گرفته شود.

وزن هر لنگه درب [کیلوگرم] × ۱۰ = حداقل گشتاور هر بازوی جک پارکینگی [نیوتن/متر]

انتخاب جک پارکینگی بر حسب طول درب

روش بعدی در نظر گرفتن طول درب مورد نظر است. در ابتدا باید معنای کورس حرکتی را در نظر داشته باشید. کورس حرکتی از جمله ویژگی‌های جک پارکینگی درب بوده و بیان‌کننده مقدار حرکت شفت جک به طرف داخل و بیرون است و به صورت یک عدد بر حسب میلی‌متر نمایش داده می‌شود. با استفاده از فرمول زیر می‌توانید تشخیص دهید که کدام جک‌ها کورس حرکتی مناسب با درب پارکینگ شما را دارا هستند:

طول یک لنگه درب [سانتیمتر] + ۵۰ = حداقل کورس حرکتی بازوی جک [میلیمتر]

سخن پایانی

جک پارکینگی درب یکی از وسلیه‌های پیشرفته بوده که می‌توان به کمک آن باز و بسته شدن درب پارکینگ اماکن مختلف را از راه دور و به واسطه ریموت کنترل کرد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد جک‌ پارکینگی درب دارید؟ لطفاً نظرات و پبشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

180 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط