گلند

گلند؛ ویژگی‌ها، کاربردها و انواع

156 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید گلند چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در صنایع برای ثابت نگه ‌داشتن کابل‌ها در تابلوهای برق، جعبه تقسیم و سینی‌های توزیع، نیاز به ابزاری به نام Gland بوده که این ابزار در مدل‌های مختلف وجود دارد. استفاده از Gland کابل‌ها به علت افزایش ایمنی کابل و جلوگیری از ورود گرد و غبار، آب، روغن و حشرات به داخل محفظه ورودی و خروجی کابل خصوصا در جعبه‌های تقسیم است. در ادامه این راهنما با Gland و ویژگی‌های مختلف آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

گلند چیست؟

گلند

Gland وسیله‌ای بوده که برای اتصال کابل به جعبه تقسیم و تابلو برق مناسب بوده که به صورت پلاستیکی، پلیمری و فلزی در ابعاد مختلف ساخته شده است. این قطعه بر اساس سطح مقطع کابل مورد نظر انتخاب می‌شود و قیمت این محصول بر اساس جنس و نوع کاربرد آن است.

دو استاندارد برای Gland ها وجود دارد که بر اساس آن طراحی و ساخته شده‌اند:

  • استاندارد متریک: عدد بعد از M در پیچ‌ها قطر خارجی اسمی هر پیچ را بر حسب میلی‌متر نشان می‎‌دهد.
  • استاندارد PG: این Gland در ۸ سایز با استاندارد متریک ساخته شده و با رنگ مشکی و بدنه‌ای از نوع خاموش شونده یا بدون اشتعال است.

ویژگی‌های Gland کابل

  • مقاومت بالا در مقابل انواع لرزش
  • داشتن استحکام بالا
  • مقاومت در برابر ضربات
  • سهولت در نصب
  • قابلیت عالی آب‌بندی و مهروموم سطوح در نقطه اتصال به دستگاه
  • قابلیت ضد ویبره بودن و لرزش مکانیکی
  • درجه محافظت IP68

اجزای گلند کابل

بدنه: هر دو سر آن دارای رزوه بوده با این تفاوت که یک طرف آن مخصوص نصب است و طرف دیگر بعد از رزوه قسمتی با شیارهای یک اندازه دارد.

مهره تابلو: وظیفه مهمی که دارد نگه داشتن Gland کابل بر روی تابلو به وسیله سفت کردن مهره است.

واشر آب‌بندی: این واشر روی رزوه‌ای که روی بدنه تابلو نصب می‌شود قرار دارد و به سمت بیرون تابلو برای آب‌بندی و حفاظت بیشتر در مقابل پاشیده شدن یا فشار آب قرار می‌گیرد.

مهره کابل‌گیر: سر این قطعه مخروطی شکل بوده و کابل از داخل آن عبور می‌کند و روی رزوه‌ای بسته می‌شود که سمت کابل قرار دارد.

واشر نگه‌دارنده: این واشر در داخل شیار بدنه قرار دارد و با سفت شدن مهره آن را در جای خود محکم نگه می‌دارد. همچنین مانع ورود گرد و غبار و آب به داخل Gland کابل و همین‌طور جعبه تقسیم می‌شود.

اکثر این تجهیزات در صنعت برق به صورت رزوه‌ای بوده ولی با توجه به نوع کارایی با روش‌های دیگری هم قابلیت نصب دارند مانند:

  • چسب
  • جوش
  • پیچ یا فلنج
  • پرسی

 بررسی انواع گلند

گلند

 

در کل Gland کابل از نظر نوع و جنس به دو دسته پلاستیکی و فلزی تقسیم می‌شوند. Gland با انواع مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

Gland پلاستیکی

از پرکاربردترین نوع آن است که از جنس پلاستیک بوده و مقاومت بالایی در برابر تمام شرایط مانند رطوبت، باکتری، خراش و مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد. مقاومت این Gland در برابر خوردگی نیز بسیار خوب است ولی به کار بردن این نوع در دماهای بالا و استفاده در شرایطی که احتمال آتش سوزی زیاد است، توصیه نمی‌شود. قیمت این مدل نیز نسبت به بقیه پایین‌تر بوده و به صرفه است.

فولاد ضد زنگ

این قطعه از جنس فولاد ضد زنگ بوده و مقاومت بالایی در برابر بنزین و اسید، خوردگی و زنگ زدگی دارد. این نوع را به صورت ضد آب تولید می‌کنند و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند.

برنجی

گلند کابل برق برنجی از پر کاربردها و با روکش نیکل است و مناسب استفاده در ماشین آلات و دستگاه‌های مختلف بوده و به صورتی ساخته شده است که مقاومت دمایی و فشار بسیار خوبی دارد. همچنین از آن می‌توان در دمای ۴۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کرد.

آلومینیومی

این مدل از جنس آلومینیوم با مقاومت بالا بوده و توسط پی وی سی پوشش داده می‌شود. به دلیل مقاومت خوبی که دارد از آن در محیط‌های خارجی و داخلی و در تمام شرایط آب و هوایی استفاده می‌شود.

PVC

از انواع دیگر Gland کابل برق موجود در بازار است که جنس آن بسیار سبک بوده و قدرت انعطاف‌پذیری بسیار مناسبی دارد و فقط مناسب برای شرایط محیط‌های داخل است.

 گلندها از نظر ساختار فیزیکی

 

 

از نظر ساختار فیزیکی به ۵ مدل زیر تقسیم می‌شوند:

۱. معمولی

برای مصارفی مثل استفاده در ورودی کابل‌های روشنایی و موتورهای سبک مناسب است.

۲. فلت

برای عبور دادن کابل‌های مقطع تخت است که استفاده بسیاری در صنعت ساخت جرثقیل دارد.

۳. فلکسی

در شرایطی که نیاز به محافظت از کابل در مقابل عوامل ضربه، نورخورشید و از این قبیل باشد، از روکش‌های فلزی یا فلکسی استفاده می‌شود.

۴. آرموردار

از این مدل هم در صنایع جهت جلوگیری از پارگی و اتصالی و آسیب دیدن کابل توسط عواملی مانند جوندگان یا موش‌ها استفاده می‌شود. همچنین از این مدل برای ثابت نگه ‌داشتن کابل‎هایی که دارای غلافی محصور شده با فلز بوده نیز در فضاهای باز استفاده می‌شود.

۵. ضد انفجار

در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز برای این منظور که جرقه‌ ایجاد شده توسط دستگاه‌های برقی به بیرون راه پیدا نکند و موجب آتش‌سوزی و یا انفجار نشود از نوع ضد انفجار استفاده می‌شود که به اصطلاح به آن EX نیز گفته می‌شود.

 کاربرد Gland کابل

این تجهیزات برای محافظت انواع کابل‌ها هستند که شامل کابل‌های قدرت، کنترل، ابزار دقیق، اطلاعات و ارتباطات می‌شود. به خاطر تنوع زیاد در سایز بندی این قطعه، کاربرد آن تنها به محافظت از سیم و آب‌بندی محل اتصال محدود نمی‌شود. از کاربردهای این وسیله می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده در کابینت‌های سوئیچینگ
  • استفاده درجعبه‌ها
  • بکار رفته در تابلوهای کنترل ساخته شده برای فضاهای باز
  • استفاده در زیرزمین‌ها
  • مورد استفاده در شرایط مه
  • استفاده در محیط‌های دارای آلودگی و گرد و غبار

نکات مهم جهت انتخاب گلند مناسب

برای انتخاب Gland مناسب یک سری نکات می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند. در ادامه به چندی از این نکات، که به صورت یک چک لیست درآوردیم، می‌پردازیم:

  • بررسی قطر سوراخ Gland جهت اطمینان از این که تمامی سیم‌ها از آن عبور کنند؛
  • توجه به استحکام و مقاومت در فشار مناسب و کافی برای کاربرد مورد نظر ما؛
  • اطمینان از بیان شدن مقادیر اندازه دهانه و عمق و قطر Gland به حالت M یا PG؛
  • توجه داشتن به استانداردها و وضعیت محیط از نظر ایمنی و ضد انفجار بودن مکان استفاده.

سخن پایانی

سعی کردیم مطالبی تا حد امکان کامل در مورد گلند کابل برق و انواع، نوع جنس و شرایط خاص مقاومت آن در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفاً در صورت داشتن اطلاعات بیشتر پیرامون این قطعه، نظرات خود را با ما و اعضای محترم سایت تکه کابل در میان بگذارید.

156 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط