کلدباکس یا یخدان

کلدباکس یا یخدان چیست و چه کاربردی دارد؟

195 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

حتما برایتان پیش آمده است که در فصول گرم سال به آب خنک و سرد احتیاج پیدا کرده و یا تمایل زیادی به نوشیدن آب خنک و گوارا داشته باشید. یکی از وسایلی که می‌تواند در این فصول، شما را یاری کرده و آب و یا هر نوع نوشیدنی خنکی را در هر جایی به شما تحویل دهد، کلدباکس یا یخدان است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کلدباکس یا یخدان پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کلدباکس یا یخدان چیست؟

کلدباکس یا یخدان

کلدباکس که با نام کول باکس و کلمن هم از آن نام برده می‌شود، نوعی صندوق از جنس یونولیت و چوب، پلاستیک و یا فلز بوده که از پایین‌آمدن دمای مواد داخلی آن جلوگیری می‌کند. فضای داخلی این کلدباکس‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان در داخل آن‌ها انواع مایعات و جامدات را ریخته و یا قرار داده و از هر گونه ماده‌ای مانند یخ، در برابر گرما و دمای زیاد و فاسدشدن مواد غذایی، محافظت کرد.

کلدباکس یا یخدان همان‌طور که از نامش مشخص است، وظیفه حفاظت از یخ و هر ماده‌ای که در درون آن قرار دارد، در برابر عوامل خارجی به‌ خصوص گرما و حرارت، دارد. در واقع این وسیله کاربردی بیشتر برای حمل و یا جابه‌جایی وسایل و موادی که در حیطه مواد سرد دسته‌بندی شده و عموما در یخچال نگهداری می‌شوند، استفاده می‌شود.

جالب است بدانید این وسیله قبل از یخچال‌های امروزی اختراع شده و زمانی که مردم قصد داشتند از برف و یا یخ روی قسمت‌های مرتفع کوه‌ها و کوهستان‌ها استفاده کنند، یخ‌ها را درون این محفظه‌ها قرار داده و آن‌ها را به قسمت پایینی کوه می‌آوردند. در گذشته مردم از این یخدان‌ها یا کلدباکس‌ها برای جلوگیری از ذوب‌شدن یخ در طول مسیر بازگشت از قله و یا نقاط مرتفع کوه استفاده می‌کردند زیرا قبل از اختراع و ساخته‌شدن این محفظه کاربردی، دو مشکل اساسی برای حمل برف‌ها و یخ‌ها به قسمت‌های پایینی کوه وجود داشت.

اول اینکه حمل برف و یخ دشوار بوده و با توجه به دمایی این مواد دارند، حمل دستی آن‌ها بسیار مشکل بود و دومین مشکل، ذوب‌شدن برف‌ها و یا یخ‌ها در طول مسیر بوده که این مورد باعث از بین رفتن تمامی زحمات افراد می‌شد اما پس از اختراع کلدباکس یا کول باکس، یخ‌ها و برف‌ها را درون آن قرار داده و به‌راحتی و بدون از دست رفتن نتیجه زحماتشان، یخ و برف را به محل زندگی خود می‌رساندند.

ماده اصلی که در ساخت یخدان یا کلدباکس مورد استفاده قرار گرفته است، یونولیت یا فیبر بوده که از قیمت مناسبی بهره‌مند بوده و برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌صرفه است اما یونولیت به تنهایی کافی نبوده و نیاز به یک روکش پلاستیکی، چوبی و یا فلزی برای محافظت از ساختار کلی محفظه و قسمت بیرونی یخدان، دارد.

یونولیت با قطع‌کردن جریان ورودی هوای گرم به داخل محفظه و اجازه‌ندادن برای خروج هوای داخلی محفظه به بیرون باعث خنک نگه‌داشته‌شدن مواد می‌شوند. موادی مثل چوب، پلاستیک و فلز از قسمت بیرونی این محفظه محافظت کرده و از آنجا که یونولیت به‌راحتی شکسته و یا آسیب می‌بیند، از این مواد برای جلویگیری از آسیب‌رسیدن به محفظه داخلی و کاهش برودت دمایی استفاده می‌شود.

کاربرد کلدباکس یا یخدان

کلدباکس یا یخدان

همان‌طور که گفته شد، وظیفه اصلی یخدان محافظت از حیطه دمایی سرد و پایین در برابر گرما، برودت هوایی، ضربه و … بوده و از خراب‌شدن و فاسدشدن مواد درون محفظه جلوگیری می‌کند اما این وسیله کاربردهای بسیار زیادی داشته و تنها به همین موارد ساده ختم نمی‌شود. از جمله کاربردهای کلدباکس یا یخدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حفاظت از مواد در طول سفر؛
  • جابه‌جایی ساده مواد؛
  • حفظت از مواد درون یخدان در برابر ضربه، گرما و …؛
  • کاهش چشمگیر سرعت فساد پذیری مواد؛
  • حفاظت از انواع مواد غذایی و بهداشتی؛
  • امکان حمل شیلات و ماهی‌ و موجودات آبزی تازه؛
  • امکان حمل کیسه خون و اعضای داخلی در هنگام اهدای اعضاء؛
  • امکان حمل مواد شیمایی و جلوگیری از تخریب و فاسدشدن آن‌ها؛
  • امکان حمل انواع واکسن، داروها و مواد و فراورده‌های بهداشتی و درمانی.

خرید کلدباکس یا یخدان

کلدباکس یا یخدان

همان‌طور که ذکر شد، یخدان کاربرد بسیار زیادی در موارد خانگی، بهداشتی، صیادی و … داشته و می‌تواند برای تمامی افراد وسیله‌ای کاربردی باشد اما باید دقت کرد که کلدباکس هم همانند سایر وسایل، دارای انواع و اندازه‌های متفاوتی است که با توجه به کاربرد مد نظر ما متغیر است. در هنگام خرید کلدباکس و یا یخدان باید به چندین نکته اصلی دقت کرده و با توجه به این نکات، یخدان مناسب را خریداری نمایید. این نکات عبارتند از:

  • جنس: در هنگام خرید یخدان مناسب حتما باید به جنس آن دقت کرده و قسمت داخلی و بیرونی آن را بررسی نمایید. جنس کلدباکس‌ها می‌تواند از فلز، سیلیکون، پلاستیک و یا فولاد باشد. شما باید دقت کنید که جنس یخدان متناسب با کاربرد مد نظر شما بوده و از قیمت مناسبی برخوردار باشد. برای مثال یخدان فولادی برای مصارف خانگی چندان توصیه نمی‌شود.
  • اندازه: دومین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، اندازه و ابعاد یخدان است. برای استفاده از یخدان شما باید دو سوم آن را با ماده مورد نظرتان پر کرده و یک سوم باقی‌مانده را یخ بریزید. در هنگام خرید باید به این نکته که یک سوم محفظه (پس از قرارگیری ماده مورد نظر شما) خالی بماند، توجه کنید.
  • قیمت: یکی از نکاتی که در هنگام هرگونه خریدی باید مورد توجه قرار گرفته و بررسی شود، قیمت محصول مورد نظر است. قیمت کلدباکس یا یخدان مورد نظر شما باید با مدت زمان و نوع و مدل یخدانی که قصد استفاده و یا خرید آن را دارید هم‌خوانی داشته و در صورتی که تنها برای مصارف لحظه‌ای و کوتاه‌مدت قصد خرید دارید، از پرداخت مبالغ زیاد و بیش‌از اندازه جلوگیری کنید.
  • چرخ: برخی از یخدان‌ها دارای چرخ بوده، به‌خصوص یخدان‌های بزرگ و صیادی، که قابلیت کشیدن و حمل راحت و آسان را فراهم کرده و قابلیت جابه‌جایی سریع مواد و یا یخدان‌ها سنگین را فراهم می‌آورد.
  • دستگیره: یکی از قسمت‌هایی که در بسیاری از یخدان‌ها به‌سرعت خراب شده و یا از محفظه اصلی جدا می‌شود، دستگیره یخدان است. در هنگام خرید کلدباکس یا یخدان به دستگیره و محل و بست اتصال آن به محفظه اصلی دقت نمایید.
  • قفل: قسمت دیگری که امکان و درصد خرابی بالایی دارد، قفل یخدان است. در هنگام خرید به محکم‌بودن قفل، پوشش کامل درب محفظه و باز و بسته‌شدن صحیح آن توجه نمایید.

نتیجه‌گیری

جابه‌جایی و محافظت از مواد سرد (موادی که نیاز به نگهداری در محیطی سرد دارند) در فصول گرم سال کمی مشکل بوده و نیاز به وسیله‌ای برای جلوگیری از آسیب‌رساندن گرما و عومال خارجی به مواد سرد، داریم. وسیله‌ای که این امکان را فراهم آورده و از انواع مواد در فصول گرم سال محافظت می‌کند، کلدباکس یا یخدان است که از کاربرد زیادی در موارد خانگی، صنعتی، شیلات، بهداشتی و درمانی و … برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلدباکس یا یخدان پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

195 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط