انواع اجاق کرسی

اجاق کرسی؛ علت استفاده و انواع مختلف آن

223 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از وسایلی نوستالژیکی که بسیاری از افراد با آن خاطره دارند کرسی و اجاق کرسی است. اگر چه این وسیله کاربردی در فصول سرد سال از عمر و قدمت بالایی برخوردار است اما هنوز هم در بسیاری از مناطق و خانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در منزل بسیاری از ایرانی‌ها طرفدار دارد. همان‌طور که اطلاع دارید، کرسی از مزایای بسیار زیادی بهره‌مند است که سعی می‌کنیم بخشی از آن را هم در این مقاله بیان کنیم اما مهم‌ترین قسمتی که در طراحی و ساخت کرسی از اهمیت زیادی برخوردار است، اجاق کرسی و انواع اجاق کرسی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع اجاق کرسی پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم.

کرسی و اجاق کرسی و علت استفاده از آن

اجاق کرسی

کرسی یکی از وسایل نوستالژیک ایرانی‌ها بوده که بسیاری از ایرانی‌ها از آن استفاده کرده و یا استفاده می‌کنند. در واقع کرسی نوعی میز مربعی یا مستطیلی‌ شکل است که در قسمت بالایی آن از لحاف یا پتویی ضخیم با ابعادی بزرگ‌تر و بیشتر از ابعاد میز استفاده شده و در قسمت پایینی آن یک نوع هیتر یا اجاق کسرسی نصب شده است که با ایجاد حرارت در زیر میز و پتو امکان گرم‌شدن سریع افراد دور میز را فراهم می‌آورد البته باید خاطرنشان کرد که ما انواع اجاق کرسی داریم که هر کدام قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوتی داشته و جلوتر به بررسی هر کدام به‌صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

همان‌طور که گفته شد، کرسی از فواید و مزایای زیادی بهره‌مند است. استفاده از کرسی در طب سنتی و ایرانی توصیه شده و تحقیقات علمی هم نشان داده است که استفاده از کرسی می‌تواند فواید بسیار زیادی در سلامت بدن انسان داشته باشد. از جمله مهم‌ترین فواید کرسی و اجاق کرسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پاکسازی سموم بدن: زمانی که پاها در زیر کرسی قرار دارند، دمای بدن و خون بالاتر رفته و عروق گشادتر می‌شوند و درنتیجه خون بیشتر در بدن جریان پیدا می‌کند و به دفع سموم و مواد زائد بدن کمک زیادی می‌کند. در ضمن، قرارگری افقی پاها نیز سرعت گردش خون را افزایش داده و به افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به نقاط مختلف بدن کمک می‌کند.
  • درمان کم‌خونی یا آنمی: با گرم‌شدن پاها و عضلات قسمت پایینی بدن، مغز استخوان که وظیفه خون‌سازی را بر عهده دارد، شروع به کار کرده و می‌تواند به درمان بیماری کم‌خونی کمک کند.
  • تقویت حافظه: گردش منظم و سریع و بیشتر خون باعث می‌شود تا خون و اکسیژن بیشتری به مغز رسیده و درنتیجه عملکرد مغز بهبود پیدا کند.
  • کاهش قند خون: از آنجا که سودا و بلغم باعث افزایش قند خون می‌شوند، با گرم‌شدن پاها در زیر کرسی سودا و بلغم زائد بدن دفع شده و قند خون تنظیم می‌شود.
  • درمان روماتیسم، درد زانو و کمردرد: همان‌طور که می‌دانید پا قلب دوم انسان بوده و همین گرم‌شدن و گرم نگه‌داشتن پاها باعث کاهش درد زانو، روماتیسم و کمردرد می‌شود.
  • خواب آرام: گردش خون ذکر شده در قسمت‌های بالا، به تنظیم غدد کمک فراوانی کرده و می‌تواند، به‌ویژه برای بانوان، بسیار مفید بوده و سبب خوابی راحت و آرام برای افراد شود.

همان‌طور که مشاهده کردید، کرسی از فواید زیادی برخوردار است اما کرسی معایبی هم دارد که باید ذکر شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین عیوبی که کرسی دارد، وجود امکان تولید گاز کربن مونوکسید و خفگی بر اثر آن و امکان آتش‌سوزی بوده که علت اصلی آن هم استفاده نامناسب از انواع اجاق کرسی است.

انواع اجاق کرسی

اجاق کرسی

این اجاق یکی از مهم‌ترین اجزاء و قسمت‌های کرسی بوده که باعث تولید گرما و افزایش حرارت در قسمت زیرین میز یا کرسی می‌شود. عموما انواع کرسی بر مبنای انواع اجاق کرسی دسته‌بندی شده و برای مثال، زمانی که می‌گویند کرسی زغالی منظور کرسی است که نوع و جنس اجاق کرسی آن از جنس زغال بوده و از این رو به آن کرسی زغالی یا اجاق کرسی زغالی می‌گویند. در حالت کلی انواع کرسی و انواع اجاق کرسی به سه دسته تقسیم می‌شوند. این سه دسته عبارتند از:

  • اجاق زغالی: این نوع اجاق کرسی از اولین و ابتدایی‌ترین اجاق کرسی‌ها بوده که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. در گذشته برای اینکه قسمت زیرین و داخلی کرسی را گرم کنند، از منقل و زغال استفاده می‌کردند اما از آنجا که این روش چندان ایمن نبوده و احتمال خطراتی همچون آتش‌سوزی و یا تولید گاز کربن مونوکسید را دارد، چندان برای استفاده توصیه نمی‌شود.
  • اجاق  نفتی: همان‌طور که از نام این نوع اجاق مشخص است، سوخت اصلی آن نفت بوده و از نفت برای ایجاد گرما در زیر کرسی استفاده می‌شود. این مدل اجاق کرسی هم همراه با احتمال آتش‌سوزی و حریق بوده و استفاده از آن، به غیر از موارد ضروری، چندان توصیه نمی‌شود.
  • اجاقبرقی: مهم‌ترین و پرکاربردترین اجاق که امروزه بیشترین استفاده را داشته و از ایمنی بالاتری نسبت به دو مدل قبلی بهره‌مند است. این نوع کرسی هم ساختاری مشابه با کرسی‌های قدیمی و کلاسیک داشته و از نظری ساختاری تفاوت چندان با کرسی زغالی یا کرسی نفتی و حتی کرسی تاشو (کرسی‌های و میزهای امروزی که به‌سادگی جمع و بسته شده و به همان ترتیب هم باز می‌شوند) ندارد.

از اجاق برقی یکی از انواع اجاق کرسی است که به‌دلیل ایمنی و امنیت و بازده مناسبی که دارد، بسیار کاربردی بوده و امروزه بیشترین استفاده را در کشورهایی نظیر ایران، افغانستان، ژاپن و … دارد. از اجاق کرسی برقی با نام هیتر برقی هم نام برده می‌شود که منظور در واقع همان کرسی برقی است. هیترهای برقی از اندازه‌های کوچک و مناسبی بهره‌مند بوده که باعث می‌شود فضای بیشتر در زیر کرسی فراهم بوده و در ضمن، قابلیت تنظیم دما نیز دارند. از دیگر فواید اجاق کرسی برقی می‌توان به عدم احتمال تولید گاز مونوکسید کربن هم اشاره کرد که باعث از بین رفتن مشکل خفگی در این نوع کرسی‌ها شده است.

مهم‌ترین قسمتی که باید در خرید اجاق برقی به آن توجه کنید، نوع المنت اجاق است. در حالت کلی المنت اجاق‌های برقی به سه نوع المنت سفالی، المنت شیشه‌ای و المنت فلزی تقسیم می‌شوند. المنت سفالی گرما را بیشتر نگه داشته اما بسیار شکننده است. المنت شیشه‌ای به‌سرعت گرم شده و خیلی سریع محیط کرسی را گرم می‌کند اما این نوع عم قابلیت شکنندگی بالایی دارد. امنت فلزی طول عمر مناسبی داشته و به زودی نمی‌شکند اما کمی طول می‌کشد تا گرم شده و محیط را گرم کند.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل نوستالژیکی که هنوز کاربرد بسیار زیادی داشته و فواید فراوانی دارد، کرسی است. مهم‌ترین قسمت کرسی، اجاق کرسی است که امکان گرم‌شدن کرسی را فراهم می‌آورد. اجاق نیز همانند سایر وسایل انواع و اشکال مختلفی دارد که در حالت کلی می‌توان انواع اجاق را به سه دسته اجاق کرسی نفتی، زغالی و برقی تقسیم‌بندی کرد. هر کدام از این اجاق‌ها خواص و ویژگی‌های خاص خود را داشته و با توجه به کاربرد مدنظرتان می‌توانید اقدام به خرید محصول مورد نظر نمایید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع اجاق پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

223 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط