بخاری و هیتر

۷ نوع بخاری و هیتر کاربردی که باید بشناسید!

572 بازدید آموزش در صنعت برق

از جمله وسایل گرمایشی در بین افراد بخاری و هیتر است. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم درباره آنها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بخاری چیست؟

با فرا رسیدن فصل سرما نگرانی افراد در برخی شغل‌ها بیشتر می‌شود. از جمله این مشاغل می‌توان به گلخانه‌ها، مرغداری، همه کارخانه‌ها و مراکز نگهداری حیوانات و پرندگان اشاره کرد. این مکان‌ها که بیشتر مساحت زیادی دارند، به وسایل گرمایشی قدرتمندی نیاز دارند که بتوانند با گرمایش تمام قسمت‌ها کنار بیایند. بخاری وسیله‌ای است که در فصول سرد سال با ایجاد گرمای یکنواخت و ملایم برای این مکان‌ها مناسب است.

استفاده از بخاری گلخانه‌ای در سالن‌های پرورش گیاهان یکی از ضروری ترین موارد به شمار می‌رود که همواره بدون توجه به شرایط آب و هوایی می‌تواند گرمای ملایم مورد نیاز این مکان را تأمین کند.

انتخاب بخاری مناسب برای استفاده در کارخانجات بسیار مهم است زیرا کیفیت بخاری و میزان حرارت تولید شده توسط آن نیز می‌تواند بر کیفیت محصولات تأثیرگذار باشد. بخاری‌ها با طرحها و اندازه‌های مختلف و با توجه به نیاز افراد تولید و عرضه می‌شود که عبارت است از: بخاری گازی، بخاری گازی، بخاری دوگانه سوز، بخاری صنعتی، بخاری برقی و … .

بخاری را می‌توان وسیله ای برای تولید گرما و انرژی حرارتی در نظر گرفت. اصولاً بخاری برقی انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. انواع مختلفی از بخاری وجود دارد، از جمله؛ بخاری برقی، بخاری گازی، بخاری یونیت و بخاری برقی صنعتی.

هیتر یا بخاری برقی چیست؟

هیتر یکی از انواع بخاری‌های موجود در بازار است. بخاری‌های برقی به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت است از: بخاری برقی تابشی، بخاری برقی فن‌دار و بخاری برقی کنوکتور. هیترها نه تنها در مشاغل بزرگ بلکه در منازل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت بخاری برقی تابشی از عناصر متعددی استفاده شده است که با اتصال و قطع آنها جریان هوای گرم را به محیط ساطع می‌کند.

بخاری‌های برقی فن‌دار از طریق فن‌های موجود در بدنه گرما را به محیط وارد می‌کنند. میزان حرارت تولید شده توسط این نوع بخاری برقی بیشتر از نوع تابشی است. سیستم گرم کن برف کنوکتور در دو حالت فن‌دار و تابشی قابل تولید است. مزیت استفاده از نوع تابشی عدم وجود صداهای مزاحم است، در حالی که انواع فن‌دار به دلیل بازده حرارتی خوب ممکن است آزاردهنده باشند. این بخاری ها در ابعاد بزرگ نیز طراحی شده‌اند. اگر قصد خرید این محصول را دارید و به دنبال راهنمایی کامل درباره این موضوع هستید تا بتوانید خرید مطمئنی داشته باشید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به هنگام خرید به راهنمای خرید بخاری و هیتر مراجعه کنید.

بخاری و هیتر

انواع بخاری و هیتر

۱. تابشی مادون قرمز

گرمایش تابشی مادون قرمز الکتریکی از عناصر گرمایشی استفاده می‌کند که به دمای بالا می‌رسند. این عنصر به‌طور معمول در یک پاکت شیشه‌ای حباب مانند با یک بازتابنده بسته‌بندی می‌شود تا انرژی خروجی را از بدنه بخاری هدایت کند.
این عنصر، مادون قرمز ساطع می‌کند که در هوا یا فضا حرکت می‌کند تا به سطح جذب کننده برخورد کند، جایی که تا حدی به گرما تبدیل شده و تا حدی منعکس می‌شود. این گرما به جای گرم کردن هوا، به‌طور مستقیم افراد و اشیاء داخل اتاق را گرم می‌کند.

این نوع بخاری به‌طور ویژه در مناطقی که هوای گرم نشده جریان دارد بسیار مفید است. آنها همچنین برای زیرزمین‌ها و گاراژهایی که گرمایش نقطه‌ای مورد نظر است ایده‌آل هستند. به طور کلی، آنها یک انتخاب عالی برای گرمایش محیط هستند.
بخاری‌های تابشی بی صدا هستند و به دلیل شدت خروجی متمرکز و عدم محافظت در برابر گرمای بیش از حد، بیشترین خطر آتش گرفتن اثاثیه مجاور را دارند.

۲. بخاری برقی کانوکشن

در این نوع عنصر گرمایش، بخاری هوای محیط اطراف را با هدایت حرارتی، گرم می‌کند. هوای گرم نسبت به هوای سرد چگالی کمتری دارد، بنابراین به دلیل شناور بودن بالا می‌آید و باعث جایگزین شدن با هوای سرد می‌شود. این یک جریان همرفتی از هوای گرم ایجاد می‌کند که از بالای بخاری بالا می‌رود و فضای اطراف را گرم می‌کند و سپس چرخه را تکرار می‌کند.

این بخاری‌ها گاهی با روغن یا سیال حرارتی پر می‌شوند. آنها برای گرم کردن یک فضای بسته ایده‌آل هستند. در مقایسه با بخاری های برقی تابشی، بی صدا کار می‌کنند و در صورت تماس تصادفی با دستگاه‌ها، خطر اشتعال کمتری دارند.

۳. بخاری‌های فن دار

این نوع که به آن هیتر همرفتی اجباری نیز گفته می‌شود، نوعی بخاری همرفتی است که دارای فن برقی برای افزایش سرعت جریان هوا است. آنها با صدای فن قابل توجهی کار می‌کنند. در صورت تماس ناخواسته با مبلمان، خطر احتراق احتمالی در آنها وجود دارد. مزیت آنها این است که نسبت به بخاری‌هایی که از همرفت طبیعی استفاده می‌کنند فشرده‌تر هستند و همچنین برای سیستم‌های گرمایشی قابل حمل و اتاق‌های کوچک مقرون به صرفه هستند.

۴. بخاری انبار

سیستم گرمایش انبار از برق ارزان‌تری بهره می‌برد که در دوره‌های تقاضای کم مانند شبانه فروخته می‌شود. بخاری ذخیره سازی گرما را در آجرهای سفالی ذخیره می‌کند، سپس در طول روز آن را در صورت نیاز آزاد می‌کند.

بخاری‌های انبار جدیدتر با قیمت‌های مختلف موجود می‌باشند که این به دلیل ویژگی‌های طراحی مدرن است که در طول تولید اضافه می‌شود.

در کنار طراحی‌های جدید، استفاده از ترموستات یا سنسور باعث افزایش راندمان بخاری‌های ذخیره‌سازی شده است. یک ترموستات یا سنسور می‌تواند دمای اتاق را بخواند و خروجی بخاری را متناسب با آن تغییر دهد.

۵. بخاری گرمایش مایع

ان نوع دارای یک عنصر گرمایش با مقاومت الکتریکی است که در یک لوله محصور شده و به‌طور مستقیم در آب (یا مایعات دیگر) قرار می‌گیرد تا در نهایت گرم شود. این بخاری‌های قابل حمل ممکن است ترموستات کنترلی نداشته باشند زیرا فقط برای مدت زمان کوتاهی تحت کنترل اپراتور استفاده می‌شوند.

برای تأمین آب گرم خانگی یا آب گرم صنعتی می‌توان از المنت‌های گرمایش دائمی نصب شده در مخزن آب گرم عایق‌بندی‌شده استفاده کرد که توسط ترموستات برای تنظیم دما کنترل می‌شود.

واحدهای خانگی ممکن است فقط چند کیلووات رتبه‌بندی داشته باشند. آبگرمکن‌های صنعتی ممکن است به ۲۰۰۰ کیلووات برسد. در مکان‌هایی که نرخ برق از حد مجاز فراتر می‌رود، ممکن است آب گرم ذخیره شود تا در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۶. بخاری‌های گردشی

بخاری‌ های گردشی یا «مبدل‌های حرارتی مستقیم الکتریکی» از عناصر گرمایشی استفاده می‌کنند که به‌طورمستقیم در یک محیط «سمت پوسته» قرار می‌گیرند تا اثر گرمایشی ایجاد کنند. تمام گرمای تولید شده توسط بخاری گردشی الکتریکی به محیط منتقل می‌شود، بنابراین یک بخاری برقی صددرصد کارایی دارد. مبدل‌های حرارتی الکتریکی مستقیم یا “هیترهای گردشی” برای گرم کردن مایعات و گازها در فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شوند.

۷. بخاری الکترود

در هیتر الکترود، مقاومت سیم پیچی وجود ندارد و خود مایع به عنوان یک مقاومت عمل می‌کند. این خطرات بالقوه دارد، بنابراین مقررات حاکم بر بخاری های الکترود سختگیرانه است.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح بخاری و هیتر بپردازیم؛ شما با این مواردی که گفتیم می‌توانید اطلاعات دقیق خود را درباره انواع مختلف بخاری و هیتر افزایش دهید. همان‌طور که اشاره کردیم بخاری و هیتر هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند..

آیا تا به امروز از کدام نوع بخاری و هیتر استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به بخاری و هیتر، کلیک کنید.

572 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط