باکس توکار برق

باکس توکار برق چیست؟ دلایل استفاده، ویژگی‌ها

194 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از تجهیزات خاصی که باعث افزایش زیبایی محیط و دکوراسیون می‌شود، باکس توکار برق است. امروز در این مقاله از تکه کابل قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


باکس توکار برق چیست؟

باکس کف خواب یا دیوار خواب ترکیبی که به اصطلاح باکس توکار برق شناخته می‌شود، نوعی دریچه و جعبه توکار است که در داخل کفپوش قرار گرفته می‌شود و امکان دسترسی به پریزهای برق و پریزهای شبکه را برای افراد فراهم می‌کند. از دلایل استفاده از این باکس‌های توکار برق به جای پریزهای برق معمولی به دلیل محدودیت در فضاهای اداری، نداشتن دیوار برای نصب کلید و پریز، اجرای کابل‌کشی ساختاریافته، زیبایی بصری و افزایش سطح دسترسی افراد به تجهیزات الکتریکی است. استفاده از این باکس‌های توکار برقی از تجمع سیم‌ها در یک فضا جلوگیری به عمل می‌آورد و همچنین قادر به اجرای کابل‌کشی ساختار یافته است.

باکس توکار در چه مکان‌هایی وجود دارد؟

۱. نمایشگاه ‌‌های ماشین
۲. روف گاردن در ساختمان‌های لاکچری
۳. زیر میزهای اداری
۴. فرودگاه‌ها در مناطق مختلف برای تجهیزات و همچنین برای استراحت مسافران
۵. بیمارستان ‌ها در فضای تجهیزات اتاق عمل یا میزهای اداری، محل انتظار بیماران

چطور باکس توکار انتخاب کنیم؟

۱. توجه به تعداد ماژول ها

شرکت‌های تولیدکننده معمولا با توجه به تعداد ماژول های سایز 45 که در داخل باکس‌های توکار تعبیه شده است، اندازه کف خواب خود را تعیین می‌کنند؛ به عبارت دیگر، اگر نیاز به استفاده از 4 پریز برق و 2 پریز شبکه دارید، به یک تخت 12 ماژول نیاز دارید، هر پریز برق ارت شده به دو ماژول فضایی نیاز دارد. لازم به ذکر است که رویه‌های مربوط به سوکت‌های شبکه می‌تواند تک‌شاخه یا دوشاخه باشد، اما هر فیس‌پلیت یا رویه به دو ماژول فضایی نیاز دارد.

۲. جنس مواد باکس توکار

همان‌طور که می‌دانید باکس‌های توکار روی زمین نصب می‌شوند به همین دلیل به شدت در معرض فشار ناشی از وزن افراد، میزهای اداری، کشوها، وسایل شستشو و ضربات مختلف قرار می‌گیرند. اگر انتخاب درستی در انتخاب متریال باکس‌های خروجی از کف صورت نگیرد، این باکس‌ها به سرعت از بین می‌روند و تعویض آن ها از لحاظ قیمت به صرفه نیست. برای تعیین نوع باکس توکار باید موارد استفاده را به صورت مشخص تعیین کنید.

ویژگی‌های باکس توکار

۱. این باکس‌ها امکان نصب ماژول چهار، شش و هشت سوکت را بر روی دو تکیه گاه UTS در سیستم‌های انتقال کابلی از کف و در مکانیزم‌های مبتنی بر داکت کف خواب را دارند، این باعث افزایش کارآیی و محبوبیت آنها شده است.

۲. بدنه این باکس‌ها از چهار پایه آهنی با رنگ ثابت ساخته شده است و درب آنها نیز از جنس استیل ضد زنگ است. دسترسی به جعبه خروجی از طریق دری است که روی آن طراحی شده است و دسته آن به طور کامل به صورت دستی امکان‌ پذیر است و در غیر این صورت نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید! این طراحی ساده اما هوشمندانه و مهم بسیاری از مشکلات را حل کرده و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

کاربرد باکس توکار

هر دستگاهی یک‌سری کاربرد خاص دارد و همین کاربردها باعث فروش کم و بیش آن‌ها می‌شود. هر چه با دستگاه کارایی بیشتری داشته باشید به این معنی است که در جاهای مختلف می‌توان از آن بیشتر استفاده کرد و دستگاه موفق‌تر و در بازار فروش دارد. درباره باکس توکار برق بسیار بیشتر خواهد بود،

همان‌طور که گفتیم، این باکس‌ها از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در پریزهای روی دیوار ایجاد کنند جلوگیری می‌کند و همچنین فضای زیبایی به محیط می‌بخشد و آن را مرتب می‌کند. انشعاب باعث می‌شود که این جعبه در هر جایی که از سیستم تغذیه استفاده می‌شود، استفاده شود و کاربرد زیادی داشته باشد، مثلاً بیمارستان‌ها، شهربازی‌ها، هتل‌ها، ادارات و ساختمان‌های تجاری، هر مکانی که برای نصب پریز با محدودیت مواجه است می‌توان از آن استفاده کرد.

باکس توکار مقاوم در برابر نفوذ آب چیست؟

در فضاهای بیرونی ساختمان که مسقف نیستند و یا در فضاهایی که احتمال نفوذ آب در اثر شستشو یا بارندگی وجود دارد از کف‌هایی که در برابر آب مقاوم هستند استفاده شود. البته این مقاومت تنها زمانی وجود دارد که کابل‌ها متصل نباشند. همان‌طور که گفته شد، جعبه‌های پریز برق توکار شامل یک رویه یا درب پریز کف خواب هستند که در داخل یک جعبه توکار قرار می‌گیرد. این جعبه در زیر بتن یا سطح کار دفن شده و لوله‌های برق وارد آن می‌شود.

این باکس‌ها محل عبور کابل‌های برق از یک جعبه به جعبه دیگر هستند و همچنین فشار وارد شده از کنار درب جعبه در اثر فشار پا به آنها وارد می‌شود و احتمالا خواهند شکست.

به طور معمول این جعبه‌ها در بازار از پلاستیک ساخته می‌شوند اما در حال حاضر به دلیل اینکه پلاستیک در مراحل ساخت ساختمان در اثر فشار و ضربه به سرعت تخریب یا تغییر شکل می‌دهد، از جعبه‌های فلزی ساخته شده از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

این باکس‌ها بر اساس نیاز دارای ورودی لوله یا کانال هستند. حتی می‌توان آن را به‌صورت دو منظوره ساخت. باکس‌های فلزی از نظر کیفیت کار و دوام قابل مقایسه با جعبه های پلاستیکی نیستند و از نظر مشاوران نخبه تنها نوع باکس‌های زیرین مناسب برای دفن در بتن هستند.
ارتفاع نصب کف خواب دقیقا به این جعبه بستگی دارد. این جعبه ها از ارتفاع ۵.۵ سانتی‌متر تا ۱۴ سانتی‌متر در دسترس هستند.

اگر قصد خرید این محصول را دارید و برای این موضوع به راهنمایی نیازمند هستید، می‌توانید در هنگام خرید با مراجعه به مقاله راهنمای خرید باکس توکار برق اطلاعات مفید خود را افزایش دهید تا خریدی با اطمینان داشته باشید.

مراحل نصب باکس توکار:

  • نصب جعبه پایین، کف یا جعبه پشتی
  • قرار دادن کابل های برق و شبکه در جعبه پایین
  • دوشاخه کردن پریزها و شبکه های برق
  • نصب بدنه باکس توکار یا تخت
  • قرار دادن پریزها داخل تکیه‌گاه
  • تثبیت تکیه‌گاه‌ها در جای خود روی بدنه تخت
  • اتصال سوکت تجهیزاتی که نیاز به پریز برق دارند
  • بستن درب کف و باز نگه داشتن محافظ کابل

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح باکس توکار برق بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم باکس توکار برق هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. آیا تا به امروز از باکس توکار برق استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی های مربوط به باکس توکار برق، کلیک کنید.

194 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط