باکس روکار برق

هرآنچه که از باکس روکار برق باید بدانید!

217 بازدید آموزش در صنعت برق

باکس روکار برق یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین وسایل ایمنی در صنعت و تأسیسات الکتریکی مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز ساختمان است. امروز در این مقاله از تکه کابل از این باکس صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

باکس روکار برق چیست؟

باکس روکار برق اوایل برای مخفی کردن پریزهای برق مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه تغییر کاربری داده است. در حال حاضر از آن در  بین اتصالات الکتریکی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم متصل هستند استفاده می‌شود.

اتصالات برق در صنعت و تأسیسات به دلایل مختلف تحت تاثیر دما، ولتاژ، رطوبت، گرد و غبار و … کارکرد خود را از دست می‌دهند که گاهی به دلایل مختلف اتصال دو سیم با مشکل مواجه شده و باعث آتش ‌سوزی می‌شود، در نتیجه باید از باکس روکار برق برای محافظت از اتصالات الکتریکی استفاده کنیم. این باکس‌ها انواع مختلفی دارند که در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع باکس روکار برق

این باکس‌ها را به‌طور معمول برای انشعاب سیم‌ها استفاده می‌کنند. جعبه روکار به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت است از:
۱. با دیواره صاف؛
۲. گرومت دار.

مزایای استفاده از باکس روکار برق

۱. جلوگیری از تماس مستقیم افراد با سیم‌های برق
۲. حفاظت در برابر برق گرفتگی
۳. حفاظت در برابر گردوغبار و…
۴. حفاظت از جویده شدن سیم‌ها توسط جوندگان
۵. مانع بروز آتش سوزی

باکس روکار برق

بررسی جنس باکس روکار برق

جنس این باکس‌ها هم متفاوت است و با توجه به محل و نوع کاربری آنها، متریال مورد استفاده نیز متفاوت خواهد بود. طبق استانداردهای فعلی ساخت‌و‌ساز استفاده از این باکس‌ها برای ساخت‌و‌ساز ممنوع است و به جای آن از فیوزهای برقی در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. به‌طور کلی این باکس‌ها از این جنس‌ها ساخته می‌شوند که عبارت است از:

۱. باکس روکار آلومینیومی
۲. باکس روکار گالوانیزه
۳. باکس روکار استیل
۴. باکس روکار پلاستیک

اگر برای خرید این محصول نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به هنگام خرید به راهنمای خرید باکس روکار برق مراجعه کنید.

ویژگی‌ها و مشخصات کلی باکس روکار فلزی

۱. این نوع جعبه مقاوم‌ترین نوع باکس به حساب می‌آید
۲. این باکس مقاومت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش و دمای بالا یا پایین دارد
۳. گرانتر و سنگین‌تر از جعبه روکش پلاستیکی است
۴. به علت رسانا بودن آن باید به زمین متصل شود
ویژگی‌ها و مشخصات کلی باکس روکار پلاستیکی
۱. بسیار مقاوم در برابر ضربه و مواد شیمیایی
۲. کارایی به عنوان عایق در برابر الکتریسیته و گرمای زیاد
۳. بسیار مقاوم در برابر نور خورشید و گرما
۴. مقاومت بالا در برابر رطوبت، گرد و غبار، رطوبت و عوامل دیگر
۵. قابل استفاده در فضای باز
۶. قیمت مقرون به صرفه

آشنایی با ترمینال باکس روکار برق

ترمینال‌ها در انواع باکس‌های روکار و توکار مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

ترمینال باکس روکار در واقع نقطه اتصال دو سیم برق به یکدیگر است. تعدادی ترمینال در باکس روکار وجود دارد وظیفه اتصال سیم‌های ورودی و خروجی را که مستقیم یا غیرمستقیم به هم وصل می‌کننده را دارد. اگر می‌خواهید از مقاومت عایق استفاده شده در باکس‌های روکار اطلاع پیدا کنید، به راحتی می‌توانید از دستگاه تست مقاومت استفاده کنید.

هر ترمینال فقط برای یک اتصال الکتریکی قابل استفاده است. می‌توانید چندین ترمینال مختلف را در هر جعبه روکار ببینید. تعداد پایانه‌ها به میزان بار الکتریکی و تعداد سیم‌هایی که از جعبه تقسیم روکار عبور می‌کنند، مربوط می‌شود. در واقع هر تقسیم کننده می‌تواند چندین ترمینال داشته باشد و این اعداد بین ۴ تا ۶ ترمینال هستند.

باید برای هر سیم یک ترمینال جداگانه در جعبه تقسیم صورت قرار دهید تا از هر گونه اتصال و آتش‌سوزی جلوگیری شود و بتوانید سیستم‌های الکتریکی را با خیال راحت برقرار کنید. قبل از سیم‌کشی، از داشتن تعداد مناسب ترمینال اطمینان حاصل کنید و هرگز از یک ترمینال برای چندین سیم مختلف استفاده نکنید. می‌توانید از یک مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ ورودی و کنترل مقدار آن به ترمینال استفاده کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح باکس روکار برق بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم این باکس‌ها برای مخفی کردن پریزها در ساخت‌وسازهای امروزی به کار گرفته می‌شود.

آیا تا به امروز از باکس روکار برق استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی های مربوط به باکس روکار برق، کلیک کنید.

217 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط