پکیج

هرآنچه که درباره پکیج باید بدانید!

308 بازدید آموزش در صنعت برق

از انواع تجهیزات مهم برای سیستم‌های گرمایشی محیط‌های متنوع، پکیج است. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

پکیج چیست؟

دستگاهی که جایگزین موتورخانه‌های قدیمی می‌شود و سیستم گرمایشی منزل و آب گرم مورد نیاز یک محیط را تأمین می‌کند را پکیج می‌نامند. اگرچه هنوز در برخی نقاط کشورمان از سیستم‌های‌ گرمایشی قدیمی مانند بخاری‌های نفتی برای گرمایش منازل و مصرف آب گرم استفاده می‌شود، ولی با گسترش شبکه‌های گازرسانی در اکثر نقاط، استفاده از سیستم‌های گرمایشی جدید مانند پکیج‌ها رایج شده است. پکیج یک وسیله معمول گرمایش در سراسر جهان است.

از مزایای این دستگاه می‌توان به اشغال فضای کم، ایمنی بالای دستگاه و استفاده جداگانه در هر واحد مسکونی اشاره کرد که می تواند جایگزین مناسبی برای آبگرمکن‌های ایستاده و دیواری باشد.

از همه مهمتر مصرف بهینه سوخت در این دستگاه سازمان‌ها و مردم را به استفاده از این دستگاه ترغیب کرده است. از جمله پکیج‌های رایج در بازار، نوع فن دار آن مطابق با استانداردهای جهانی و مورد تایید است. این دستگاه علاوه بر گرمایش منزل، توانایی تأمین آب گرم سریع را دارد. علاوه بر این، این دستگاه به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و تأمین گرمایش بهینه می‌تواند با کولر گازی ترکیب شود.

یکی از نکات مهم در رعایت ایمنی دستگاه استفاده از دودکش در هنگام نصب پکیج دیواری به منظور خروج دود ناشی از کارکرد دستگاه و ایجاد هوای مصرفی مورد نیاز دستگاه است.

انواع پکیج عبارت است از:

۱.  پکیج زمینی

۲. پکیج دیوار

۳. پکیج با دودکش

۴. پکیج با پنکه

پکیج با توجه به محل قرارگیری و نصب به دو نوع دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند

انواع پکیج دیواری بر اساس نوع خروجی آلاینده

۱. دارای فن: این دستگاه مجهز به فن است تا هوای مورد نیاز سوخت را از بیرون از طریق دودکش دوجداره به دستگاه برساند و گازهای حاصل از سوخت نیز به بیرون هدایت منتقل می‌شود.

۲. بدون پنکه: این نوع پکیج به دلیل کمبود فضای خالی در آپارتمان‌ها تولید نمی‌شود.

انواع پکیج دیواری بر اساس بر اساس نوع سیستم گرمایشی عبارت است از:

۱. دارای یک مبدل: در این مدل فقط از یک مبدل برای تأمین آب گرم برای گرمایش و آب گرم استفاده می‌شود.

۲. دارای دو مبدل: در این مدل از دو مبدل مجزا برای تأمین آب گرم گرمایشی و آب گرم مصرفی استفاده می‌شود که هر کدام مستقل از دیگری عمل می‌کنند. یکی از مزایای این مدل تأمین آب گرم مورد نیاز با همان دما است.

پکیج بر اساس نوع سوخت مصرفی

۱. پکیج گازی

۲. پکیج گازوئیل

۳. پکیج دوگانه سوز

۴. پکیج برقی

پکیج

مزایای استفاده از پکیج

۱. تنظیم دمای محیط

۲. استقلال هر واحد مسکونی به طور کامل و جداگانه

۳. نصب سریع و آسان

۴. کارکرد بی سر و صدا و بدون تولید صدا و آلودگی صوتی

۵. کاهش مصرف انرژی گاز، برق و … نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی

۶. فضای مفید کمتری را در محیط اشغال میکند

۷. امنیت بالایی دارد زیرا دارای سنسورهای دود، سنسورهای آب گرم است

۸. در دسترس بودن برای کنترل سیستم و تعمیرات داخلی

معایب استفاده از پکیج

۱. در مناطق بالای ۳۰۰ متر اعم از سالن، بیمارستان و … استفاده نمی‌شود

۲. در مقایسه با موتورخانه‌ها، طول عمر کمتری دارند و سریع‌تر خراب می‌شوند

۳. فضای داخل واحد مسکونی شما را اشغال می‌کند

کاربرد پکیج چیست؟

گرمایش محیط منزل به این صورت است که آب توسط پکیج گرم شده و به رادیاتور و بخاری منتقل می‌شود و گرمای بخاری و رادیاتور باعث گرم شدن محیط می‌شود.
یکی دیگر از کاربردهای پکیج این است که آب گرم محیط شما را تأمین می‌کند و عملکرد آب گرم کن را انجام می‌دهد.

سوخت مصرفی این وسیله

باید بدانید که این تجهیز نیز مانند سایر سیستم‌های گرمایشی باید از منبع سوخت برای گرم کردن آب استفاده کند. سوخت مصرفی در پکیج‌های جدید گاز و برق است.
اگرچه پکیج از دو نوع انرژی و سوخت استفاده می‌کند، اما در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی مانند بخاری، داکت اسپلیت، کولر گازی و … مصرف کمتری دارد. منظور ما از کم مصرف بودنش این است که نسبت به کاربردش کم مصرف است چرا که آب گرم منازل و گرم کردن محیط با رادیاتور را تأمین می‌کند.

انواع پکیج

۱. نوع زمینی

این نوع پکیج دارای مخزنی است که همیشه آب گرم در آن وجود دارد و با تخلیه آب مجدداً با آب گرم پر می‌شود.

۲.نوع دیواری

درباره پکیج دیواری باید بدانید از انواع محبوب پکیج به علت اشغال فضای کم است. پکیج دیواری شبیه آبگرمکن دیواری است و وقتی آب گرم را روشن می‌کنید سنسورهای داخل آن آب را گرم می‌کنند.

این نوع پکیج آب مورد استفاده شما برای حمام، توالت، ماشین ظرفشویی و … و همچنین آب گرم مورد نیاز برای گرمای محیط را از طریق رادیاتور تأمین می کند و دود حاصل را با استفاده از دتکتور دود به بیرون منتقل می‌کند.

اگر قصد خرید پکیج را دارید می‌توانید به مقاله راهنمای خرید پکیج مراجعه کنید تا با دریافت اطلاعاتی مفید در این باره، خریدی ایمن و مطمئن داشته باشید.

نگاه کلی به پکیج‌های زمینی و دیواری

  • برقی در دو نوع زمینی و دیواری تولید می‌شود که مزیت اصلی آن بی صدا بودن است
  • گازی که در دو نوع دیواری و زمینی تولید می‌شود و کارکرد آن نیز بی‌صدا است
  • دو شعله که فقط در نوع زمینی تولید می‌شود که داخل منزل قابل نصب نیست و باید در خارج از منزل در مکانی مانند انبار یا موتورخانه و … نصب شود
  • دیزلی این پکیج مانند پکیج دوگانه سوز بوده و فقط در نوع زمینی تولید می‌شود و داخل منزل قابل نصب نمی‌باشد و باید داخل موتورخانه یا انبار و … نصب شود

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح پکیج بپردازیم؛  آیا تا به امروز از پکیج استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به پکیج، کلیک کنید.

308 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط