تابلو آسانسور

هرآنچه که درباره تابلو آسانسور باید بدانید!

265 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از اجزا مهم برای هدایت آسانسور را می‌توان تابلو کنترل آسانسور دانست. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تابلو آسانسور چیست؟

در بین اجزا و قطعاتی که در هدایت آسانسور نقش مهمی دارند، تابلو آسانسور یکی از مهم‌ترین قطعات الکتریکی است. این قطعه که به تابلوی کنترل آسانسور نیز معروف است، در موتورخانه قرار می‌گیرد و مرکز پردازش آسانسور محسوب می‌شود. تابلو کنترل آسانسور شامل مدارهای کنترل و قدرت است که یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین قسمت های الکتریکی و کنترلی آسانسور است که وظیفه اصلی این قسمت کنترل حرکت موتور و کابین است و وظیفه پاسخگویی را به عهده دارد.

هر یک از این تابلوهای آسانسور باید دارای موتور یا گیربکس گیرلس مخصوص به خود باشند، به طوری که تابلوهای کنترل دو سرعته به موتور آسانسوری نیاز دارند که سرعت‌های آهسته و سریع داشته باشد و تابلوهای کنترل تک سرعته به آسانسوری نیاز دارند که فقط یک دور

سرعت داشته باشد.

وظایف اصلی تابلو آسانسور

۱. کنترل سرعت موتور آسانسور

۲. کنترل جهت حرکت

۳. پردازش درخواست‌ها از کابین و طبقات

۴. کنترل سایر تجهیزات الکتریکی

۵. حفاظت الکتریکی تجهیزات

۶. تشخیص لحظه ای موقعیت کابین

۷. تعیین موقعیت کابین آسانسور توسط تابلوی کنترل آسانسور

تابلو آسانسور

انواع تابلو آسانسور

۱. تابلوی کنترل دو سرعته

سیستم برخی از آسانسورها دو سرعته است یعنی می‌توانند با دو سرعت متفاوت کار کنند. موتور این آسانسورها دارای دو سیم پیچ است و بنابراین حرکت آنها در دو سرعت امکان‌پذیر است.

عملکرد آسانسور با موتور دو سرعته به این صورت است که با شروع حرکت یعنی زمانی که از حالت ساکن خارج می‌شود، موتور با سرعت بالایی می‌چرخد و به سرعت استاندارد می‌رسد. به‌طور معمول سرعتی معادل یک متر در ثانیه به عنوان استاندارد حرکت بین طبقات در نظر  گرفته می‌شود. ولی هنگام رسیدن به یک طبقه که قرار است کابین متوقف شود، قطعا باید این سرعت کاهش پیدا کند.

سرعت معمول در این قسمت نصف سرعت قسمت قبل است تا به تدریج وارد مرحله بعدی شوید که یک توقف کامل و سرعت صفر است. با توجه به اینکه تغییر سرعت در این سه مرحله موقتی و ناگهانی است، وضعیت ناخوشایندی را ایجاد می‌کند و مورد رضایت نیست. در واقع ضربه ناگهانی وارد شده به کابین باعث ایجاد استرس زیادی برای افراد می‌شود.

۲. برد درایور

این نوع برد آسانسور که به تازگی بیشتر از مدل دو سرعته استفاده می شود، مجهز به دستگاه محرک الکتریکی است که می تواند به موتور قابلیت تغییر سرعت و گشتاور را بدهد. درایو برقی (اینورتر آسانسور) با تغییر سطح و کنترل ولتاژ و فرکانس این کار را انجام می دهد و در نتیجه کارکرد آن تغییرات ناگهانی در سرعت ایجاد نمی شود و حرکت آسانسور روان می شود.

در برد درایو، سرعت موتور از صفر به یک متر در ثانیه و سپس به نیم متر در ثانیه به یکباره تغییر نمی کند، اما حرکت با یک دور آهسته شروع می شود و با افزایش ولتاژ به سرعت نامی نزدیک می شود. این ویژگی تضمین می کند که هیچ تکان ناگهانی در کابین وجود نداشته باشد.

بهترین پنل کنترل آسانسور

نحوه تغییر و روند افزایش و کاهش سرعت در آسانسورها با مدل های دو سرعته را دیده‌ایم. در این نوع کنترل پنل سرعت در ابتدای حرکت ناگهان از صفر به یک و سپس به نصف و صفر می‌رسد. این نوع افزایش و کاهش حرکت باعث می‌شود تا ضربه‌هایی به کابین منتقل شود که برای مسافران کاملا محسوس و البته ترسناک و نامطلوب است.

نکته دیگر در برد کنترلی آسانسور دو سرعته که باز هم مربوط به فرآیند تغییر سرعت آن است؛ مربوط به این است که جریان ورودی ناگهانی و چندین برابر جریان نامی که در سیم پیچ موتور ایجاد می‌شود باعث آسیب به آن، استهلاک و کاهش سرعت می‌شود. همین‌طور چیزی که طول عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد و مصرف را هم نیز افزایش می‌دهد، برق خواهد بود.

تفاوت و مزیت تابلو فرمان درایور با نوعی که در قسمت بالا توضیح دادیم این است که، با کنترل ولتاژ و فرکانس امکان افزایش و کاهش تدریجی سرعت را فراهم می‌کند. یعنی وقتی قرار است آسانسور از سرعت صفر حرکت کند، این افزایش سرعت تدریجی و روان است. در نتیجه هیچ ضربه ناگهانی به کابین و آسیبی به موتور وارد نخواهد شد.

اگر قصد دارید این محصول را خریداری کنید، می‌توانید به مقاله راهنمای خرید تابلو آسانسور مراجعه کنید تا با استفاده از مطالب مفید آن بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

مزایای استفاده از تابلو آسانسور

۱. امکان تعیین حد نهایی تعداد احضار در داخل کابین آسانسور برای لغو احضار غیر ضروری

۲. امکان لغو یا لغو فرمان اشتباه از داخل کابین خلبان با فشردن مجدد همان دکمه

۳. تعریف و تعیین برنامه زمانبندی روشن یا خاموش کردن آسانسور در زمان‌های معین

۴. امکان نصب و مدیریت آسانسورهای گروهی تا هشت دستگاه

۵. قابلیت اجرای سیستم باز کردن درب آسانسور قبل از رسیدن به سطح کف جهت افزایش سرعت پیاده‌روی و سوار شدن به مسافران

۶. قابلیت کنترل و جابجایی آسانسور تا سرعت 5 متر بر ثانیه

۷. قابلیت تنظیم کلیه طبقات آسانسور از داخل کابین در حالت تنظیم سطح

۸. قابلیت نصب و راه اندازی آسانسور تا ۴۸ توقف

۹. قابلیت نصب و راه اندازی کابین های سه دری به صورت مجزا یا ترکیبی

۱۰. امکان تعریف ورودی و خروجی برنامه‌ریزی شده

۱۱. دارای خروجی لامپ برای تمامی توقف های آسانسور

۱۲. قابلیت پیاده‌سازی سیستم افزایش سرعت رسیدن به سطح کف

۱۳. امکان انتخاب و تغییر سیستم فراخوانی و الگوریتم های پاسخگویی به احضار کابین و طبقه

۱۴. سیستم حفاظت از ترمز موتور با اعمال 50 درصد ولتاژ مورد نیاز برای ترمز پس از راه‌اندازی موتور آسانسور

۱۵. افزایش شتاب کابین در هنگام خالی بودن کابین برای کاهش زمان انتظار مسافران در طبقات

۱۶. امکان تست و عیب یابی آسانسور به صورت خودکار

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح تابلو آسانسور بپردازیم؛ آیا تا به امروز از تابلو آسانسور استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به تابلو آسانسور، کلیک کنید.

شاید مطالب زیر بتواند به بالا بردن آگاهی و دانش شما در زمینه آسانسور کمک نماید:

حروف روی دکمه‌های آسانسور به چه معنی هستند؟

در مورد آسانسور بیشتر بدانید.

چرا آسانسورها به تعمیر و بازسازی نیاز دارند؟

آسانسور برج خلیفه و ویژگی های آن

۷ نکته کاربردی برای خریدن آسانسور

راهنمای خرید موتور آسانسور

راهنمای خرید کابین آسانسور

راهنمای خرید تابلو آسانسور

راهنمای خرید یراق آلات آسانسور

انواع موتور آسانسور و کاربرد هریک از آن‌ها

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟

فن کابین آسانسور

 

265 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط