محافظ برق

محافظ برق چیست؟

314 بازدید آموزش در صنعت برق

حتما تا به حال پیش آمده است که با محافظ برق سر و کار داشته باشید. در کیفیت زندگی‌های امروزی، برق نقش چشمگیر و اساسی داشته و نیاز به برق در هر خانه‌ای به وضوح حس می‌شود اما از آنجایی که پریزهای برق نصب شده در هر ساختمان و یا اتاق، محدود است از این محافظ برق برای حل مشکل مصرف همزمان از چند وسیله برقی در یک مکان ساخته شدند.

محافظ برق چیست؟!

محافظ برق از وسایل برقی در برابر تغییرات ولتاژ و نوسانات برق محافظت می‌کند. در واقع محافظ برق علاوه بر افزایش تعداد خروجی‌های برق، از وسایل الکتریکی متصل به محافظ در برابر تغییرات ولتاژ و نوسانات برق محافظت می‌کند.

تغییرات ولتاژ و یا نوسانات جریان و برق که گاها در شبکه برق رخ می‌دهند می‌توانند در اثر صاعقه، رعد و برق، قطع برق، اتصال کوتاه مدار، برق دزدی و… باشند که این نوسانات می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری را به وسایل الکتریکی متصل به شبکه برق وارد کنند. محافظ‌های برق زمانی که جریان الکتریکی نوسان پیدا می‌کند وسایل الکتریکی متصل به محافظ را خاموش کرده و پس از ثابت شدن جریان، آن‌ها را مجددا به جریان برق متصل می‌کند.

اگر بخواهیم قیمت یک محافظ را نسبت به خسارات وارده به وسایل الکتریکی به دلیل نوسانات جریان برق بسنجیم، درمی‌یابیم که هزینه یک محافظ برق چقدر ناچیز و پایین می‌باشد. بهترین محافظ‌ها دارای بدنه‌ای مقاوم در برابر آتش بوده که از وسایل الکتریکی و تجهیزات داخلی محافظ در برابر آتش و آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی محافظت می‌کنند. یکی از نکات مهم در هنگام خرید محافظ برق این است که فیوز محافظ برق به راحتی در دسترس باشد تا بتوان آن را به راحتی تعویض کرد.

محافظ برق

تفاوت محافظ و چند راهی برق

چندراهی‌ها و محافظ‌های برق تفاوت چندانی در کارکرد ندارند و تنها تفاوت اصلی آن‌ها در محافظت از وسایل الکتریکی در برابر نوسانات برق است. محافظ‌های برق علاوه بر تبدیل یک پریز برق به چندین خروجی یا پریز برق، امکان حفاظت از وسایل الکتریکی متصل به خود را در برابر تغییرات ولتاژ و نوسانات جریان شبکه دارند اما این ویژگی در چند راهی‌های برق وجود ندارد. همین یک تفاوت در کارکرد سبب ایجاد یک اختلاف از لحاظ قیمت بین این دو وسیله شده است. از آنجا که امکانات محافظ‌های برق بیشتر است، قیمت آن‌ها بیشتر می‌باشد.

تشخیص محافظ برق استاندارد

یکی از کلاه‌برداری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، فروش چندراهی برق به جای محافظ برق است. از آنجا که محافظ‌های برق و چندراهی‌های برق بسیار شبیه به هم هستند برخی از افراد در خرید این وسایل دچار خطا می‌شوند. ممکن است تصور کنید که کلید روی چندراهی نشان‌دهنده محافظ بودن آن است اما این تفکری کاملا غلط بوده و بیشتر کلاه‌برداران از این قضیه برای فریب افراد استفاده می‌کنند. برای خرید محافظ اصل به موارد زیر دقت کنید.

  • واژه “محافظ”: از آنجا که بسته‌بندی‌های محافظ‌ها و چندراهی‌های برق بسیار شبیه به هم هستند، در هنگام خرید باید به درج کلمه “محافظ” بر روی بسته‌بندی توجه کرد. در صورتی که کلمه محافظ روی بسته‌بندی درج نشده بود، به احتمال زیاد محصول مورد نظر یک چند راهی برق می‌باشد.
  • بسته‌بندی کامل: در هنگام خرید دقت کنید که بسته‌بندی کامل و فاقد هر گونه باز شدگی و یا جابه‌جایی محافظ باشد. از آنجا که محافظ‌ها و چندراهی‌ها بسیار شبیه هم هستند این احتمال وجود دارد که محافظ با چندراهی جابه‌جا شده باشد از همین رو به کامل بودن و باز نشده بودن بسته‌بندی محافظ دقت کنید.
  • عدد جذب انرژی: بر روی بسته‌بندی‌های محافظ‌های برق عددی نوشته شده است که این عدد نشان‌دهنده مقدار انرژی جذب شده توسط محافظ می‌باشد. این عدد با توجه به بزرگی وسایل و میزان برق مصرفی وسایل تغییر می‌کند و عموما بین 1000 تا 2000 است اما برای وسایل برقی بزرگ همانند یخچال و فریزر بزرگتر از 2000 می‌باشد.
  • لامپ کوچک: بیشتر محافظ‌های برق دارای یک یا چندین لامپ کوچک هستند که نشان دهنده حضور برق می‌باشند. این لامپ‌ها با کلیدهای چندراهی متقاوت بوده و فرق دارند. از این لامپ‌ها برای نشان‌دادن حضور برق و جریان درون محافظ استفاده می‌شود.
  • تایمر: برخی از محافظ‌های برق (به خصوص محافظ‌های خانگی) دارای یک تایمر چند ثانیه‌ و یا دقیقه‌ای هستند که قبل از فعال شدن محافظ روشن می‌شوند.

مقایسه چند راهی و محافظ برق

انواع محافظ برق

محافظ‌های برق با توجه به ولتاژ و میزان برق مصرفی دستگاهی که وظیفه حفاظت از آن را دارند طبقه‌بندی می‌شوند. در کل محافظ‌ها را با توجه به برق مصرفی وسایل الکتریکی در خانه طبقه‌بندی کرده و هر محافظ را به یکی از آن‌ها نسبت می‌دهیم.

محافظ برق پیوسته

یکی از وسایلی که پیوسته به برق شهری متصل بوده و نوسانات برق اثرات غیرقابل جبرانی بر آن‌ها دارند، یخچال و فریز می‌باشند. محافظ‌هایی که برای این مدل وسایل الکتریکی به کار می‌روند باید قابلیت کار 24 ساعته و پیوسته داشته و با ولتاژ و جریان روی کمپرسور یخچال تطابق داشته باشند. عدد روی این محافظ‌ها بهتر است که حدود 2000 و یا بیشتر باشد.

محافظ برق ناپیوسته

یکی از وسایلی که به برق متصل بوده اما به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و عموما در شب از آن استفاده نمی‌شود، تلویزیون می‌باشد. تلویزیون از مجموعه وسایل الکتریکی است که برخی اوقات روشن بوده و گاهی اوقات خاموش است و پیوسته کار نمی‌کند، از این رو نیاز به محافظی دارد که به صورت ناپیوسته و زمان‌های مشخص از تلویزیون در برابر نوسانات و اختلالات شبکه محافظت کند. مصرف این نوع از وسایل الکتریکی که پیوسته به برق متصل هستند کمتر بوده و نیاز به محافظی با قدرت پایین‌تر هستند. عدد روی این مدل محافظ‌ها عموما کمتر از 2000 بوده و عددی بین 1000 تا 2000 است. اکثر این محافظ‌ها دارای کلیدی برای قطع و وصل جریان هستند.

محافظ برق کوتاه مدت

برخی از وسایل الکتریکی تنها در فصولی خاص و یا تایمی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرند (مانند کولر گازی و یا بخاری برقی) اما از آنجا که قیمت بالایی دارند و کمترین نوسان جریان می‌تواند باعث از بین رفتن دستگاه شود، برای مراقبت از آن‌ها از محافظ‌ های برق استفاده می‌شود. این نوع وسایل نیاز به محافظ چندان قدرتمندی نداشته و یک محافظ معمولی هم می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

تفاوت محافظ و چند راهی برق

قیمت محافظ برق

در حالت کلی قیمت محافظ‌ برق از چند راهی‌ برق بیشتر است زیرا محافظ‌های برق علاوه بر ارائه چندین انشعاب برق به مصرف‌کننده، از وسایل الکتریکی متصل به خود نیز محافظت می‌کنند. یکی از نکاتی که بر قیمت محافظ‌های برق تاثیر مستقیمی می‌گذارد، تعداد انشعاب‌های محافظ می‌باشد که هر چه تعداد انشعاب‌ها بیشتر باشد قیمت محافظ هم بیشتر است.

از آنجا که قیمت‌های محافظ‌های برق  ثابت نبوده و متغیر است نمی‌توان قیمت مشخص و دقیقی برای این محصول بیان کرد اما شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز انواع محافظ‌ برق به سایت تکه‌کابل و بخش محافظ‌های برق مراجعه فرمایید.

نکات مهم در خرید محافظ برق مناسب

برای خرید یک محافظ یا محافظ برق مناسب باید به چند نکته دقت کرد. این نکات عبارتند از:

1-ولتاژ مجاز عبوری: طی این عملکرد، محافظ میزان ولتاژ اضافی که به سمت دستگاه‌های الکترونیکی در حال جریان است را هدایت می‌کند و از آسیب دیدن دستگاه‌های برقی در اثر ورود ولتاژ اضافی به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

2-تایمر: برخی از محافظ‌ها دارای تایمر هستند که این تایمر قبل از فعال شدن محافظ روشن شده و پس از مدت زمان کوتاهی باعث فعال شدن محافظ و اتصال برق می‌شود. در صورتی که برای شروع کار عجله ندارید، این محافظ‌ها توصیه می‌شوند زیرا ابتدا جریان برق را بررسی کرده و پس از تایید صحت جریان شبکه، فعال می‌شوند.

3-جنس بدنه محافظ: جنس بدنه محافظ و یا چندراهی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا وسایل بعضی از افراد و تعمیرکاران مجاور آتش و حرارت بوده و نیاز به چندراهی دارند که در برابر حرارت مقاوم باشد؛ از این رو توصیه می‌شود از محافظ‌ها و یا چندراهی‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده شود.

2-داشتن usb: برخی از محافظ‌های برق دارای پورت خروجی usb بوده که به شارژ مستقیم موبایل کمک می‌کنند. این نوع چندراهی‌ها دیگر نیازی به آداپتور نداشته و مستقیم از طریق usb به دستگاه و یا وسیله مورد نظر متصل می‌شوند.

خرید محافظ برق و چندراهی برق

نتیجه‌گیری

محافظ وسیله‌ای برای تبدیل یک خروجی برق به دو یا چند خروجی هستند؛ به طوری که بتوان از تمام این خروجی‌ها به طور همزمان استفاده کرد. چندراهی‌ها و محافظ‌های برق شباهت زیادی به یکدیگر داشته و تنها تفاوت آن‌ها در محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر تغییرات ولتاژ است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی محافظ برق و انواع و مدل‌های مناسب این محصول بپردازیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به محافظ برق، کلیک کنید.

314 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط