فن کابین آسانسور

فن کابین آسانسور؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

1119 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید فن کابین آسانسور چیست و سیستم تهویه در آسانسورها تا چه حد حائز اهمیت است؟ یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی که بایستی در آسانسورها تعبیه شود، سیستم تهویه است. اصلی‌ترین دلیل بهره‌گیری از سیستم تهویه، کمک به تهویه و تازه‌سازی هوای درون کابین به ویژه در زمان گیر کردن مسافران در آسانسور است. در ادامه با سیستم تهویه آسانسورها بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره فن کابین آسانسور بدانید!

فن کابین آسانسور

همان‌طور که گفته شد، سیستم تهویه آسانسور از لحاظ تازه‌سازی هوای درون آسانسور بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از افراد بر این باور هستند که وظیفه اصلی فن کابین آسانسور سرمایش است، در صورتی که از این فن هم برای سرمایش و هم برای تغییر و متعادل‌سازی هوای درون کابین نیز بهره‌گیری می‌شود.

در ادامه به نحوه عملکرد سیستم تهویه آسانسور بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

عملکرد فن کابین آسانسور

تهویه کابین آسانسور یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که بایستی به آن توجه ویژه‌ای شود. گاهی اوقات امکان دارد که آب زباله منازل مسکونی ساکنین یک ساختمان در آسانسور ریخته شده و موجب کثیفی و ایجاد بوی زننده‌ای درون کابین شود؛ در چنین شرایطی استفاده از فن کابین آسانسور بسیار اهمیت دارد. در حالت کلی، سیستم تهویه کابین آسانسور دارای اجزای مختلفی نظیر کندانسور، شیر انبساط، کمپرسور، اپراتور و سیکل ترید می‌شود. می‌توان تنها با چند دقیقه روشن کردن فن، هوای درون کابین آسانسور را مطبوع کرد.

در رابطه با نحوه عملکرد آسانسورها بایستی بدانید که سیستم تهویه کابین نمی‌تواند به صورت مستقیم به شافت آسانسور متصل شود تا بتواند از مایع درون آن بهره ببرد. افزون بر این، نصب سیستم مذکور یکسری محدودیت‌های دیگر را نیز به همراه دارد و به همین خاطر می‌توان گفت که از لحاظ عملکرد دقیقاً مشابه با سیستم تهویه مطبوع معمولی است.

کمپرسور و کندانسور هوای گرم را با فشار در کندانسور به مایع فشرده شده تبدیل کرده و در نهایت فن خارجی طی عملیاتی هوا را به طرف خارج پرتاب خواهد کرد. پس از این که هوای فشرده شده خنک شد، اتاقک آسانسور نیز به تبع خنک شده و سیستم تهویه وظیفه خود را انجام می‌دهد.

اهمیت استفاده از فن کابین آسانسور

فن کابین آسانسور

همان‌طور که می‌دانید، آسانسورها برای جابه‌جایی افراد در ساختمان‌های چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر آسانسورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آن‌ها حرکت هوا از سمت پایین به بالا است. فنی که درون کابین آسانسور نصب می‌شود، قادر است که هوای درون کابین را از دریچه‌های پایین خود خارج نماید.

از جمله مزایای تبادل هوای تمیز یا در واقع تهویه کابین آسانسور این بوده که هوای داخل کابین راکد نخواهد ماند. توجه داشته باشید که عملکرد غیر استاندارد فن کابین در آسانسور به دلیل طراحی اشتباه خواهد بود؛ از این جهت بایستی که طراحی آسانسور به گونه‌ای انجام شده باشد که به سیستم تهویه اهمیت زیادی داده شود.

ناگفته نماند که کابین آسانسور شبیه یک محفظه استاتیک کوچک نظیر کمد است؛ این محفظه همواره در حال حرکت بوده و بایستی هوای آن برای مسافران تازه باشد که به کمک فن، هوای راکد به بیرون رانده می‌شود. کابین آسانسور بایستی که دارای منافذ تهویه باشد. دهنه‌های فن کابین آسانسور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند درصد بالایی از تبادل هوا را تضمین نمایند.

از دیگر مواردی که بایستی در رابطه با سیستم تهویه کابین آسانسور بدانید این است که مدت زمان تبادل هوا بسیار کوتاه است؛ چرا که مدت زمان استفاده از آسانسور برای هر دفعه نیز کوتاه خواهد بود. (به طوری که حتی برای یک ساختمان مرتفع نیز این زمان کم‌تر از چند ثانیه است)

ناگفته نماند که فاکتورهای مختلفی می‌توانند بر تهویه هوای آسانسور موثر باشند؛ از جمله فاکتورهای مذکور می‌توانیم به نرخ تهویه، جریان مسافر و اندازه کابین اشاره داشته باشیم. ذکر این نکته نیز ضروری‌ست که هر کشوری یک سری مجموعه قوانین و مقررات برای تهویه آسانسور در نظر می‌گیرد؛ در نتیجه مهندسان تأسیسات بایستی که پیش از تخلیه کابین آسانسور این مقررات و کدها را بدانند.

وظایف فن کابین آسانسور

این تجهیزات وظیفه دارند که هوارسانی، پاکسازی گرد و غبار و جلوگیری از ورود و انتشار باکتری را انجام دهند. سیستم تهویه کابین آسانسور علاوه بر خنک‌کنندگی، موجب استرلیزه شدن هوا و کاهش دما و یا گرمایش اتاقک نیز خواهد شد. در حالت کلی، نصب و نگهداری از سیستم تهویه آسانسور بسیار ساده بوده و می‌توان آن را برای آسانسورهای مختلف تعبیه کرد. در واقع با کمک چنین سیستمی می‌توان در فصول تابستان و زمستان بهترین هوا و شرایط جوی را برای مسافران آسانسور به وجود آورد.

سیستم تهویه کابین آسانسور در زمان گیر کردن آسانسور

یکی از اصلی‌ترین مواردی که بایستی در هر آسانسوری در نظر گرفته شود، فن کابین آسانسور است. فن می‌تواند به گردش هوا در آسانسور کمک شایانی کند. این فن را می‌توان در بالای کابین نیز نصب کرده تا هوای داخل کابین از قسمت بالایی خارج شود.

در صورت گیر کردن آسانسور می‌توان با لگد زدن انگشت پا به هدایت جریان هوا و تبادل آن با هوای تازه کمک کرد. ممکن است که این موضوع به علت فشار منفی ایجاد شده به واسطه اگزوز فن در زمان باز شدن درب‌های آسانسور و مبادله هوا باشد. فرقی ندارد که از قبل در کابین آسانسور منافذ تهویه وجود دارد یا خیر، در کل می‌توان منافذ قبلی را پوشانده و منافذ جدیدی را ایجاد نمود. افزون بر این شما می‌توانید از یک روکش زیبا و تمیز متناسب با طراحی کابین آسانسور خود بهره برده و زیبایی فضای درونی آسانسور را دو چندان کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی فن کابین آسانسور به بررسی عملکرد، اهمیت استفاده از سیستم تهویه در آسانسور، وظایف فن و نحوه عملکرد یک فن استاندارد پرداختیم و دانستیم که فن‌های تهویه هوا در آسانسورها بسیار حائز اهمیت هستند و می‌توانند موجب تازه‌سازی هوا و ایجاد هوایی مطبوع و مطلوب درون فضای داخلی آسانسور شوند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون فن‌های آسانسور دارید؟ به نظر شما فن کابین در آسانسور می‌تواند برای تهویه هوا مناسب باشد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون فن‌های کابین آسانسور در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل بنویسید.

1119 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط