کولر زیرسقفی

13 نکته از مزایای کولر زیرسقفی که باید بدانید!

104 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در فصل تابستان خنک و معتدل کردن هوای منازل و ساختمان‌ها است. از محبوب‌ترین تجهیزات سرمایشی در ایران، می‌توان به کولرهای آبی و گازی اشاره کرد که برای خنک‌کردن محیط اطراف از انرژی‌هایی مانند آب، گاز و برق بهره می‌گیرند. کولرهای آبی خود به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از جدیدترین و پرکاربردترین انواع کولرهای آبی، کولر زیرسقفی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کولر زیرسقفی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم.

کولر آبی و انواع آن

کولر زیرسقفی
کولر زیرسقفی

همان‌طور که در قبل به آن اشاره شد کولرها عمدتا به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورداستفاده قرار می‌گیرند. کولرهای آبی همان‌طور که از نام آن‌ها نیز مشخص است به‌وسیله تبخیر آب به سرمایش باد ورودی کمک کرده و باعث خنک‌شدن محیط می‌شوند.

مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه بخار آب دانست زیرا این کولرها از آب خنک درون کولر و آب خنک روی پوشال‌ها و پدهای سلولزی استفاده کرده و هوای گرم ورودی به کولر را خنک می‌کنند. از کولرهای آبی با نام کولر با فن آکسیال نیز یاد می‌شود البته این عبارت برای این کولرها رایج نبوده و تنها در برخی از مقالات و نوشته‌ها از این نام استفاده می‌شود.

عملکرد این نوع کولرها به این صورت است که هوای گرم محیط اطراف وارد محفظه پوشالی یا پد سلولزی اطراف کولر شده و با استفاده از رطوبت و آبی که در این قسمت وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب به بیرون فرستاده می‌شود.

قیمت کولرهای آبی در مقایسه با نوع گازی بسیار پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و ساختار بسیار ساده‌ای در مقایسه با کولرهای گازی دارند. ساختار کولرهای آبی و حتی کولر زیرسقفی به حدی ساده است که می‌توان با کمی تحقیق و پرس‌وجو، خود اقدام به سرویس کولر خود نمایید. مصرف برق کولرهای آبی نسبت به نوع گازی بسیار کم‌تر بوده و به لحاظ مصرف انرژی و کاهش هزینه‌هی جاری ماهیانه مانند هزینه قبض برق، بسیار به‌صرفه هستند.

کولرهای آبی نیز خود به دو دسته کولر آبی بدون تسمه و کولر آبی تسمه‌دار تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند، البته نوع مدرن‌تری از کولر آبی نیز در بازار موجود است که به آن کولر زیرسقفی گفته می‌شود. این کولر را می‌توان نوع هوشمندی از کولرهای آبی دانست که در ادامه قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

کولر زیرسقفی

نصب کولر زیرسقفی

کولرهای زیرسقفی که به آن‌های کولرهای سلولزی نیز گفته می‌شود، یکی از مدرن‌ترین انواع کولرهای آبی به شمار می‌آید که با حذف پوشال‌های قدیمی از ساختار خود، به یکی از محبوب‌ترین و جدیدترین نمونه‌های کولر آبی تبدیل شده است.

همان‌طور که از نام این کولرها نیز مشخص است در زیر سقف نصب شده و به همین دلیل به افزایش فضای تراس کمک چشمگیری می‌کنند زیرا نیازی به قرارگیری و اشغال فضای روی زمین تراس نداشته و زیر سقف نصب می‌شوند. علاوه بر مزیت گفته شده، کولرهای زیرسقفی پشت‌بامی نیازی به سایه‌بان نداشته و همانند کولرهای آبی پشت‌بامی که نیاز زیادی به سایه‌بان برای کاهش مصرف انرژی کولر آبی و افزایش طول عمر کولر دارند، نیستند.

کولرهای آبی زیرسقفی خود دارای انواع و دسته‌بندی‌های مختلفی داشته که از جمله انواع کولر زیرسقفی می‌توان به سه نوع کولرهای زیرسقفی هوشمند، کولرهای زیرسقفی نیمه هوشمند و کولرهای زیرسقفی پلیمری اشاره کرد. در نوع نیمه هوشمند تمامی ویژگی‌های کولر آبی‌های پیشین حفظ شده است و تنها تفاوت میان این نوع با انواع قدیمی کولرهای آبی، در حذف پوشال و جایگزین‌کردن آن با پد سلولزی است. در نوع هوشمند علاوه‌بر حذف‌کردن پوشال، آپشن‌های مدرن‌تری نیز به دستگاه اضافه گردیده که باعث هوشمندشدن و به‌روزشدن آن شده است.

همان‌طور که گفته شد، این کولرهای کاربرد و مزایا زیادی داشته و از جمله مزایای کولر زیرسقفی می‌توان به عدم اشغال محیط و فضا، امکان نصب در ساختمان‌های بدون بالکن و تراس، امکان تعمیر راحت از قسمت زیر دستگاه، تولید هوای پاک و مطبوع، استفاده از فن سانتریفیوژ و حذف تسمه و پولی از ساختار کولر، مصرف انرژی بسیار کم‌تر به دلیل استفاده از اینورتر VC، کاهش مصرف آب تا 60 درصد، نگهداری و تعمیر بسیار کم‌هزینه، افزایش طول عمر دستگاه به‌دلیل شستن خودکار پنل‌ها، وجود سنسورهای هوشمند در ساختار کولر برای کنترل فشار آب، امکان تنظیم دهانه کولر در وضعیت‌های مختلف، قدرت بسیار زیاد در کاهش دما، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی و … اشاره کرد.

همچنین برخی از این کولرها قابلیت گرمایشی نیز داشته و با تهیه آن‌ها در فصل زمستان نیز می‌توانید جهت گرمایش محیط از آن‌ها بهره ببرید. از سوی دیگر، قابلیت کنترل خطی این کولرها باعث شده است فرد بتواند میزان سرعت باد را تنظیم کرده و حتی در برخی از انواع کولرهای زیرسقفی از کلید هوشمند کولر آبی و امکان تعیین دقیق دمای مورد نظر هوا، استفاده شده است. از دیگر قابلیت‌های کولرهای زیرسقفی می‌توان به بهره‌مندی از صفحه نمایشگر LCD و کنترل هوشمند کولر اشاره کرد. ظرفیت توان این کولرها از 1000 تا 4000 وات بوده و انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز خود می‌توانید اقدام به خرید کولر زیرسقفی مورد نظر خود نمایید

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. کولرها در دو نوع و مدل کولر آبی و کولر گازی در بازار موجود هستند. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. کولرهای آبی خود به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از جدیدترین و پرکاربردترین انواع کولرهای آبی، کولر زیرسقفی است. کولر زیرسقفی نوعی هوشمند و مدرن از کولرهای آبی هستند که در زیر سقف نصب شده و در سه نوع هوشمند، نیمه هوشمند و پلیمری در بازار موجود هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کولر زیرسقفی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

104 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط