موتور آسانسور

انواع موتور آسانسور و کاربرد هریک از آن‌ها

456 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از دستگاه‌هایی که امروزه در بسیاری از موارد انسان‌ها را یاری رسانده آسانسور است. این دستگاه انجام بسیاری از فعالیت‌ها را برای انسان‌ها ممکن کرده است و می‌توان گفت یکی از حیاتی‌ترین ماشین‌های موجود است. حال که از آسانسور و اهمیت آن گفتیم بهتر است به بررسی قلب آسانسور و عامل اصلی حرکت این دستگاه یعنی موتور آسانسور بپردازیم.

موتور آسانسور

بدون تردید موتور آسانسور، قلب آسانسور و مهم‌ترین بخش در آسانسور است و  عامل اصلی حرکت و جابه‌جایی آن است. موتور آسانسور در واقع یک نوع الکتروموتور است که وظیفه بالا یا پایین بردن آسانسور را برعهده دارد و تولید‌کننده نیروی حرکتی برای حرکت و جابه‌جایی آسانسور است. به عبارت دیگر، موتور آسانسور، وظیفه تولید نیرو و حمل و جابه‌جایی وزن کابین به‌اضافه‌ی بار و یا جرمی که در داخل آسانسور است، را بر‌عهده دارد. علاوه بر این موضوع، این الکتروموتور باید بتواند میزان سرعت و شتاب حرکت اتاقک آسانسور (سرعت یکنواخت در هنگام حرکت و یا کاهش سرعت در هنگام توقف) را نیز کنترل نماید.

موتور آسانسور چیست

اجزای تشکیل‌دهنده موتور آسانسور

در حالت کلی موتور آسانسور از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. این سه قسمت عبارتند از:

  • فلکه اصلی گیربکس
  • شاسی موتور
  • الکتروموتور

در موارد بالا، الکتروموتور قسمت اصلی موتور بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است اما از آنجایی که هر یک از این قسمت‌ها دارای عملکرد و اهمیت خاص خود هستند، به بررسی جداگانه هر قسمت می‌پردازیم.

اجزای موتور آسانسور

فلکه گیربکس موتور آسانسور

فلکه اصلی در موتور آسانسور، وظیفه انتقال نیرو و جابه‌جایی سیم بکسل را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، این فلکه وظیفه انتقال قدرت موتور و حرکت صحیح سیم بکسل‌ها را دارد. این بخش از موتور، بخشی از سیستم تعلیق آسانسور بوده که معمولاً از جنس چدن می‌باشد که مزایای زیر را به همراه دارد:

  • ریخته گری مطلوب
  • استحکام
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • ویژگی لغزشی مطلوب
  • قابلیت ایست اضطراری به صورت دورانی
  • استهلاک کم

در حالت کلی، یک نیروی کششی بین سیم بکسل و شیارهای فلکه اصلی موتور آسانسور بوجود می‌آید که این موضوع سبب شده است که فلکه اصلی به فلکه کششی نیز شناخته شود. این میزان نیروی کششی ایجاد شده، متناسب با زاویه پیچش سیم بکسل بوده و متناسب با آن تغییر می‌کند، به این صورت که با افزایش زاویه پیچش سیم بکسل‌ها به دور فلکه کششی، میزان کشش افزایش یافته و با کاهش زاویه پیچش سیم بکسل‌ها به دور فلکه کششی، میزان کشش کاهش می‌یابد. از طرفی یک فلکه هرزگرد نیز تعبیه شده است تا نیروی کششی به وجود آمده را کاهش دهد. وظیفه اصلی فلکه هرزگرد، هدایت سیم بکسل‌هاست.

فلکه اصلی گیربکس موتور

شاسی موتور آسانسور

اولین و ابتدایی‌ترین کار در نصب سیستم موتور آسانسور، نصب شاسی موتور است. شاسی موتور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام موتور آسانسور روی آن سوار می‌شود. شاسی موتور وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • برقراری ثبات
  • عدم انتقال حرکت‌ها و لرزش‌های عمودی و افقی موتور به کابین و سایر اجزای آسانسور
  • تراز نگاه داشتن قطعات مختلف موتور

شاسی موتور از جنس فولاد بوده و وزن کل سیستم موتور را تحمل می‌کند. شاسی موتور باید سالم باشد و به شکل صحیح نصب شود و کوچکترین اشتباه و یا مشکل در شاسی موتور می‌تواند سبب خسارت بسیار زیادی شود، از این رو بررسی آن قبل و بعد از نصب الزامی است.

شاسی موتور در موتورخانه نصب شده و موتور و فلکه هرزگرد روی آن قرار می‌گیرند. طراحی شاسی آسانسور موتور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که هیچ‌گونه خمیدگی نباید در آن بوجود بیاید و باید از هرگونه آسیب در امان باشد.

‌اجزای موتور بر روی یک لرزه‌گیر نصب می‌شوند. همان‌گونه که از نام آن پیداست، سبب می‌شود تا تکان‌ها و ضربات موتور به اجزای داخلی ساختمان منتقل نگردد. وجود لرزه‌گیر در آرامی ‌و روانی حرکت آسانسور اهمیت بسیاری بالایی داشته و به کاهش سروصدای موتور آسانسور کمک زیادی می‌کند.

شاسی موتور آسانسور

انواع موتور آسانسور

از آنجا که مدیریت حرکت کابین آسانسور برعهده موتور آسانسور است تمامی سیستم‌های کنترلی مرتبط با سرعت و حرکت آسانسور مربوط به موتور آن است. انواع موتور آسانسور یا همان EM (Elevator Motor) بسته به نوع کاربردی که آسانسور دارد، متفاوت هستند.

به طور کلی دو نوع موتورآسانسور داریم:

  • موتور گیرلس
  • موتور گیربکس

البته لازم به ذکر است که امروزه نوع دیگری از موتورها هم به بازار آمده‌اند که به موتورهای مغناطیسی مشهورند اما این موتورها هنوز به کاربری عمومی ‌نرسیده و نمی‌توان آن را به عنوان نوعی کاربردی از انواع موتور در نظر گرفت.

انواع موتور آسانسور

موتور گیرلس آسانسور 

موتور گیرلس (بدون گیربکس) فاقد جعبه‌دنده یا همان گیربکس است و تغییر دور در ساختار داخلی موتور اتفاق می‌افتد. ساختمان موتور گیرلس از نوع آهنربا دائم یا Permanent Magnet بوده و راندمان بالایی دارد. در موتورهای آهنربا دائم روتور با سرعتی برابر با میدان مغناطیسی دوار تولید شده توسط استاتور، میچرخد که این چرخش نتیجه طراحی موتوری، متشکل از آهنرباهای مغناطیس دائم دور از مرکز در روتور است. بنابراین نیازی به تغییر شار مغناطیسی عبوری از هادی‌های روتور و ایجاد میدان مغناطیسی مخالف برای چرخش میدان دوار استاتور نیست، چرا که روتور به خودی خود مغناطیسی بوده و نیازی به مغناطیسی شدن ندارد.

همان طور که اشاره شد، این نوع موتورها بدون گیربکس کار بوده و با درایو کنترل، کنترل سرعت سیستم را انجام می‌دهند. موتورهای گیرلس نیروی محرکه را از طریق اتصال مستقیم روتور به قرقره‌ی کششی (فلکه)، به قرقره و کابل‌ها و کابین آسانسور منتقل می‌کنند. در موتورهای گیرلس روتور چرخیده و با چرخش آن فلکه به حرکت درمی‌آید. به دنبال حرکت فلکه، سیم بکسل هم شروع به حرکت چپ‌گرد و یا راست‌گرد می‌کند. نکته مثبت در زمینه موتورهای گیرلس، توانایی تغییر سرعت در زمانی بسیار کوتاه نسبت به سایر موتورها، می‌باشد.

استفاده از این نوع موتور کاهش قابل توجهی در انرژی مصرفی به دنبال خواهد داشت و هزینه‌های جاری شامل مصرف برق را بسیار کاهش می‌دهد. کاربرد اصلی موتورهای گیرلس در مواردی است که حرکت با سرعت بالا مدنظر بوده و یا آسانسور ترافیک حرکتی بالایی دارد. یکی از محاسن بزرگ موتور گیرلس، پایین بودن زمان حرکت بین دو توقف می‌باشد که این امر تاثیر بسیار زیادی در بالا بردن سرعت آسانسور دارد.

این موتورها دارای یک رگلاتور تنظیم‌کننده هستند که از آن در میدان استاتور این موتورها برای شتاب‌گیری آرام و با سرعت ملایم استفاده می‌شود. برای افزایش فرکانس دوران در این نوع موتور از یک مقاومت متغیر استفاده می‌گردد که با کاهش تدریجی این مقاومت متغیر، فرکانس دوران افزایش می‌یابد.

رگلاتور تنظیم‌کننده و مقاومت متغیر باعث می‌شوند که آسانسور با گرفتن شتابی آرام و ملایم شروع به حرکت کرده و سرعت خود را  در زمانی کوتاه بالا ببرد. زمانی که آسانسور به سرعت نهایی خود برسد، فرکانس و دور موتور ثابت می‌شوند. برای توقف آسانسور نیز دور موتور شروع به کاهش کرده و در نهایت آسانسور متوقف می‌شود.

برای توقف آسانسورهایی با موتور گیرلس از کلیدهای القایی مخصوصی استفاده می‌شود. در این نوع موتورها، ترمزها تنها زمانی عمل می‌کنند که کابین آسانسور به صورت کامل متوقف شده باشد. اندازه موتور گیرلس، به سبب نداشتن گیربکس، بسیار کوچک است و همین کوچک بودن سایز این موتورها امکان نصب آن‌ها را در فضاهای محدود و کوچک به وجود آورده است.

موتور گیرلس

انواع موتورهای گیرلس

موتورهای گیرلس به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • موتورهای گیرلس بشکه‌ای یا درامی
  • موتورهای گیرلس دیسکی یا تخت
موتورهای گیرلس بشکه‌ای یا درامی

موتورهای گیرلس بشکه‌ای دارای ابعاد کوچکی بوده که امکان نصب در چاه آسانسور را دارند. کنترل این نوع موتور توسط تابلو فرمان آسانسور صورت گرفته و نیازی به فن خنک‌کننده ندارد. موتور گیرلس بشکه‌ای یا درامی قیمت پایین‌تری نسبت به موتور گیرلس دیسکی یا تخت داشته و استفاده از آن در آسانسورهای بدون موتورخانه یا MRL  توصیه می‌شود.

موتورهای گیرلس دیسکی یا تخت

موتورهای گیرلس دیسکی یا تخت دارای مزایای بسیار زیادی بوده که مهم‌ترین آن‌ها ابعاد بسیار کوچک موتور، حرکت نرم کابین و سرعت بالای آن می‌باشد. افزایش تعداد قطب‌های موتور در کنار بزرگ‌تر شدن قطر فلکه کشش سبب ارائه یک سرعت ثابت و ملایم نسبت به نوع بشکه‌ای شده است. این موتور با کاستن از سرعت زاویه‌ای و افزایش مناسب گشتاور، حرکت نرم‌تری را ارائه کرده است.

موتور گیرلس تخت

مزایای موتورهای گیرلس

موتورهای گیرلس، دارای محاسن بسیار زیادی هستند که در این بخش به بررسی و ذکر برخی از این موارد می‌پردازیم.

  • توانایی کار در فرکانس‌های بالا و ولتاژهای متغیر
  • داشتن سرعت بالا
  • بازده 90 درصدی
  • صرفه‌جویی قابل‌توجه در مصرف انرژی
  • نداشتن گیربکس یا همان دنده و جعبه‌دنده و در نتیجه عدم نیاز به روغن‌کاری و سرویس دوره‌ای
  • لرزش و صدای بسیار کم
  • اشغال فضای کمتر و قابلیت نصب در فضاهای کوچک
  • عملکرد بالا در جاهای پر ازدحام
  • سازگار با محیط زیست
  • سواری با بالاترین کیفیت ممکن
  • شتاب گیری آرام و تکان کمتر

معایب موتور گیرلس

موتورهای گیرلس در کنار تمام مزایایی که دارند، دارای معایبی هم هستند که اینجا به ذکر معایب موتورهای گیرلس می‌پردازیم.

  • هزینه‌ی بالای راه‌اندازی نسبت به موتورهای گیربکس‌دار ( البته به دلیل استفاده کمتر از برق و سرویس‌ در بازه‌های طولانی‌مدت، در درازمدت صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به موتورهای گیربکسی دارد.)
  • نیاز به طراحی‌های دقیق اولیه برای انتخاب اجزای مناسب
  • کمبود تجربه در زمینه آسانسورهای روملس (بدون اتاق)
  • عدم کارایی مناسب و صحیح در محیط‌های صنعتی به علت وجود ذرات مخرب
  • نیاز به تخصص بالا برای نصب و راه‌اندازی موتور آسانسور گیرلسی

موتور گیربکس آسانسور

در بخش قبل به بررسی موتورهای گیرلس یا همان بدون گیربکس پرداختیم. در این قسمت به بررسی موتورهای گیربکسی و انواع آن‌ها خواهیم پرداخت.

 در موتورهای گیربکسی، نیروی الکتروموتور به وسیله یک قرقره کششی و چرخ‌دنده‌ها به کابین آسانسور انتقال می‌یابد. این نیروی ایجاد شده توسط الکتروموتور، سبب بالا و پایین رفتن اتاقک آسانسور می‌شود. در موتورهای گیربکسی، گیربکس یا همان چرخ‌دنده‌ها واسطه‌ای بین موتور و کابین آسانسور هستند که سبب انعطاف‌پذیری بیشتر آسانسور می‌شوند. چرخ‌دنده‌هایی که در موتورهای گیربکسی وجود دارند میزان قدرت موتور و توانایی حمل و جابه‌جایی موتور را تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

در این نوع موتورها، روتور به وسیله یک میله به گیربکس متصل است. هنگامی‌که جریان الکتریسیته وارد موتور آسانسور (موتور گیربکسی) می‌شود، روتور به چرخش درآمده و در نتیه باعث چرخش گیربکس نیز می‌شود. در ادامه چرخیدن گیربکس باعث به حرکت درآمدن و چرخش چرخ‌دنده‌های داخل موتور می‌شود که این امر قدرت کشش موتور را چندین برابر می‌کند.

چرخش چرخ‌دنده‌ها باعث چرخش فلکه گیربکس می‌شود و این امر سبب حرکت سیم بکسل در جهت موافق چرخش موتور می‌گردد. تمامی ‌این عوامل و حرکات در کنار یکدیگر آمده و سبب به حرکت درآمدن کابین آسانسور می‌شوند. قدرت بالا، بازدهی بالا و ارزان بودن نسبت به موتورهای گیرلس از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های موتورهای گیربکس یا گیربکس‌دار است.

موتور گیربکسی

انواع موتورهای گیربکس

در حالت کلی دو نوع موتور گیربکسی داریم:

  • تک سرعته
  • دو سرعته
 موتور گیربکس تک‌سرعته (VVVF)

در موتور گیربکسی تک‌سرعته دور موتور ثابت بوده و کابین آسانسور با سرعت ثابتی حرکت می‌کند. در این نوع موتور، هنگامی‌که کابین به تراز طبقات نزدیک می‌شود، ترمزها شتاب منفی ایجاد کرده و از سرعت آسانسور می‌کاهند. ترمزها عمل ترمزگرفتن را با یک شیب خطی و ملایم انجام می‌دهند که این عمل باعث کاهش سرعت کابین یا اتاقک شده و کابین آسانسور را در تراز طبقات متوقف می‌کند.

در موتورهای گیربکسی تک‌سرعته، دور موتور به وسیله مدارهای الکتریکی کنترل شده و سرعت حرکت کابین را در یک دوره زمانی کوتاه، به آرامی ‌از صفر به بیشترین حد و بر‌عکس، می‌رساند. این عمل به وسیله تغییر ولتاژ و فرکانس در موتور آسانسور و به صورت پیوسته انجام می‌گیرد.

در سیستم موتور گیربکسی تک‌سرعته، تکان‌های ناشی از افزایش و یا کاهش سرعت محسوس بوده و دارای تنوع سرعتی نیستند. در موتورهای تک‌سرعته افزایش سرعت در کنار کاهش گشتاور یا کاهش سرعت در کنار افزایش گشتاور بسیار حائز اهمیت است و سعی بر پایدار بودن این رابطه است.

از مزایای این مدل موتور می‌توان به گشتاور بالا و امکان حمل بار سنگین اشاره کرد.  از معایب آن نیز می‌توان به محسوس بودن تکان‌ها شروع حرکت یا همان شتاب اولیه و تکان‌های ترمز، نام برد.

موتور گیربکسی یک‌سرعته

موتور گیربکس دوسرعته

موتور گیربکس دوسرعته دارای دو عدد سیم‌پیچ بوده و دو نوع حرکت برای آن درنظر گرفته شده است. در لحظه شروع حرکت از دور تند موتور و در لحظه پایان حرکت از دور کند استفاده می‌گردد. در موتورهای گیربکسی دو سرعته، از مقاومتی سری به هدف محدود ساختن جریان بهره گرفته شده است.

هنگامی‌که میدان به صورت تدریجی کاهش می‌یابد، مقاومت موجود در موتور، شتاب آسانسور را به آرامی ‌افزایش داده و هنگامی‌که کابین به تراز طبقات نزدیک می‌شود، موتور با سیم‌پیچی که دور کند دارد، شروع به کار کرده و سیم‌پیچ با دور تند را از مدار خارج می‌کند. این عمل سبب کاهش سرعت آسانسور به صورت تدریجی و به‌آرامی می‌گردد. پس از اینکه سرعت کابین کاهش یافت، جریان برق در موتور قطع شده و در نهایت کابین متوقف می‌گردد.

در موتور گیربکس دوسرعته، از یک چرخ فلزی نیز بهره گرفته شده است که این چرخ فلزی سبب می‌گردد تا تکان‌های اولیه در هنگام شروع حرکت، تکان‌های ثانویه در هنگام توقف و نیز ضربات ناشی از حرکات ناگهانی، به صورت قابل توجهی کاهش یابند. نام این چرخ فلزی، فلایویل بوده که به موتور آسانسور متصل می‌باشد.

از مزیت های این نوع موتور ، نسبت به موتور گیربکسی تک‌سرعته ، می‌توان به تکان‌ها و ضربه‌های خفیف‌تر و قابلیت دست‌یابی به سرعت‌های بالاتر، اشاره کرد.

موتور گیربکسی دوسرعته

مزایای موتورهای گیربکسی یا گیربکس‌دار

در این بخش به ذکر مزایای موتورهای گیربکسی می‌پردازیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هزینه اولیه پایین
  • نصب آسان
  • ساختاری غیر پیچیده
  • قابلیت نصب توسط طیف وسیعی از تعمیرکاران

معایب موتورهای گیربکسی یا گیربکس‌دار

در اینجا به بررسی و ذکر معایب موتورهای گیربکسی می‌پردازیم:

  • نیاز به سرویس دوره‌ای
  • استهلاک بالاتر نسبت به مدل گیرلس
  • راندمان پایین‌تر از موتورهای گیرلس
  • دارای لرزش محسوس
  • حجم‌گیر یا جاگیر بودن این موتورها
  • کیفیت پایین‌تر نسبت به موتورهای گیرلس

تفاوت های موتور گیرلس و موتور گیربکس

در این بخش به بررسی تفاوت‌های میان موتور گیرلس و موتور گیربکس می‌پردازیم.

  • تفاوت اصلی این دو مدل موتور در داشتن دنده و گیربکس است. آسانسورهایی که دنده‌ای هستند، چرخ و موتور الکتریکی آن‌ها در قسمت بالای چاه آسانسور نصب شده و چرخ به صورت مستقیم به موتور و کابین متصل است. در آسانسورهای بدون دنده دیگر نیازی به این ابزار آلات نبوده و به اشغال فضای کم، نیازی به بخشی به عنوان اتاقک آسانسور وجود ندارد.
  • موتورهای گیربکسی، بیشتر در بالای چاه آسانسور نصب گشته و حتما باید در هنگام طراحی ساختمان به این مساله توجه شود که فضایی به نام فضای اتاقک آسانسور برای جایگذاری موتور گیربکسی وجود داشته باشد. اتاقک آسانسور می‌بایست دارای روشنایی و تهویه‌ای مناسب باشد تا مشکلی برای تعمیرکاران پیش نیاید و بتوانند به‌راحتی عملکرد موتور را بررسی کنند. در هنگام طراحی ساختمان باید فضایی را برای این نوع موتور درنظر گرفت که این امر خود نوعی هدر دادن فضا به شمار می‌رود. حجم‌گیر و جاگیر بودن یکی از بزرگترین نقطه ضعف‌های موتور گیربکسی است.
  • از لحاظ مصرف انرژی، موتورهای گیرلس بسیار مناسب‌تر از موتورهای گیربکسی هستند. موتورهای گیرلس دارای سایز کوچک بوده و به طبع آن قطعات به کار رفته در این موتور کوچک هستند. در واقع موتورهای گیرلس با حجمی معادل با نصف موتورهای گیربکسی، در مکان و انرژی برق مصرفی صرفه‌جویی زیادی کرده‌اند.
  • آسانسورهای گیرلس و گیربکس از لحاظ تحمل بار، خصوصا در زمینه حمل مسافر در ساختمان‌ها، تقریبا در حد مشابهی بوده که با توجه به حجم کوچکتر و مصرف انرژی کمتر موتورهای گیرلس، انتخاب این موتور عقلانی‌تر است.

تفاوت موتور گیربکسی با گیرلس

انتخاب موتور آسانسور

یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب یک موتور آسانسور باید در نظر گرفته شود، بحث توان و قدرت موتور است. توان موتور نشانگر این امر است که موتور توانایی جابه‌جایی چه میزان بار را دارد.

لذا به‌صورت دقیق می‌توان این‌گونه بیان کرد که توان یک موتور مضربی از سرعت در حداکثر وزن هر فرد درون آسانسور است. حاصل این مضرب در پارامتر موتور که میزانی معادل 5/0 و 7/0 می‌باشد ضرب در 81/9، نشانگر توان موتور است.

سرعت یا همان V با توجه به تعداد طبقات متفاوت بوده و با توجه به تعداد طبقات و تعداد تقریبی توقف‌ها تغییر می‌کند. در بخش زیر به تاثیر تعداد طبقات و تعداد توقف‌ها در سرعت آسانسور اشاره می‌کنیم:

حداقل طبقات در ساختمان حداکثر طبقات در ساختمان تعداد تقریبی توقف‌ها حداقل سرعت

(m/s)

حداکثر سرعت

(m/s)

1 5 5 0.1 0.5
6 8 5 الی 8 0.6 0.7
9 12 9 الی 12 1.0 1.5
13 20 13 الی 20 1.6 1.9
21 25 21 الی 25 2.0 2.4
26 30 26 الی 30 2.5 3.0

در محاسبات مرتبط با وزن، باید دقت شود که نصف وزن هر فرد در انجام محاسبات در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، برای فردی با وزن 70 کیلوگرم، در محاسبات وزنی مرتبط با آسانسور، نیمی ‌از آن معادل با 35 کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. اگر ظرفیت آسانسور 4 نفر درنظر گرفته شود، این بدان معناست که توانایی آسانسور در تحمل وزن حاصل ضرب عدد 4 در عدد 35 که معادل نیمی از وزن تقریبی افراد است، در نظر گرفته می‌شود.

کدام موتور بهتر است؟ گیربکسی یا گیرلسی؟

بدون تردید انتخاب نوع موتور آسانسور ارتباط مستقیمی با کارایی مورد نیاز ما، دارد. در برخی از موارد یا شرایط موتور گیربکسی بهترین گزینه و در برخی از شرایط دیگر موتور گیرلس انتخاب بهتری است. از این رو، به ذکر برخی از نکاتی که پیش از خرید آسانسور باید به آن توجه کرد، اشاره می‌کنیم:

نکته شماره 1 : در نظر گرفتن تعداد طبقات پیش از انتخاب نوع موتور آسانسور

در ساختمان‌هایی با طبقات زیاد، بدون تردید، موتور می‌بایست قدرت بالایی داشته باشد. از این رو، موتورهای گیرلس با توانایی و قابلیت جابه‌جایی با سرعت بالا و قدرت بیشتر، گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسند. موتورهای گیرلس می‌توانند 600 متر در دقیقه حرکت کنند اما این در حالیست که موتورهای گیربکسی تنها توانایی پیمایش 150 متر در دقیقه را دارند.

لذا در ساختمان های بلند با تعداد طبقات بالا، موتور گیرلس کارایی بهتری از خود نشان می دهد. این در حالیست که برای ساختمانی با طبقات کم، استفاده از موتور گیرلس، کار صحیحی نمی‌باشد. بنابراین بهتر است در آپارتمان‌های با طبقات کم و تعداد توقف‌های پایین، از موتور گیربکسی استفاده شود.

نکته شماره 2: وجود فضای فیزیکی کافی برای اتاقک آسانسور

موتورهای گیربکسی به فضایی با عنوان اتاقک آسانسور جهت نصب و راه‌اندازی نیاز دارند. اگر در ساختمان بخشی به عنوان موتورخانه وجود داشته باشد که بتوان در آن تجهیزات موتور گیربکس را جای داد، انتخاب این نوع موتور بهتر است. اما در برخی از ساختمان‌ها که فضایی به عنوان موتورخانه وجود ندارد که در این صورت بهترین گزینه استفاده از موتورهای گیرلس است.

نکته شماره 3: آلودگی صوتی ناشی از حرکت آسانسور

در برخی از ساختمان‌ها همانند ساختمان‌های مسکونی، صدای ناشی از حرکت آسانسور برای ساکنین بسیار آزاردهنده بوده و آرامش ساکنین را سلب می‌کند. با توجه به این امر که موتور گیرلس به نسبت موتورهای گیربکسی سر و صدای کمتری ایجاد می‌کند، در چنین مواردی بهترین گزینه موتورهای گیرلسی به شمار می‌روند.

لذا چنان چه ساکنان ساختمان از سر و صدای آسانسور شاکی هستند، بهتر است موتور گیربکس را با موتور گیرلس تعویض کنید.

نکته شماره 4: آینده نگری اقتصادی

موتورهای گیرلس و موتورهای گیربکسی از لحاظ قیمت، تفاوت بسیار زیادی دارند. عموما بیشتر افراد به سبب قیمت کمتر موتور گیربکس، آن را به عنوان اولین گزینه انتخاب می‌کنند. اما موتور گیربکس هزینه نگهداری و تعمیر و سرویس کمتری دارد و این در حالی است که موتورهای گیربکسی نیاز به سرویس‌های کوتاه‌مدت و منظم دارند. علاوه بر این موضوع، موتورهای گیرلس هم مصرف برق و انرژی کمتری نسبت به موتورهای گیربکسی داشته و هم دیگر نیازی به هزینه تعمیر و نگهداری بالا ندارند. این بدان معناست که در درازمدت استفاده از این نوع موتور آسانسور مقرون به‌صرفه‌تر است.

موتور آسانسور گیربکس و گیرلس

نتیجه‌گیری

بدون تردید موتور آسانسور در طرح‌ها و انواع مختلفی موجود است که هر یک از این موتورها در موقعیتی خاص، کارایی و عملکرد مناسب‌تری خواهند داشت. برای داشتن بهترین شرایط و بهینه کارایی، بهتر است پیش از تهیه یک موتور برای آسانسور، تمامی ‌محاسبات مرتبط با آن از جمله میزان سرعت و توان مورد نیاز موتور الکتریکی، به دقت بررسی گردد و با توجه به این محاسبات اقدام به انتخاب و تهیه مناسب‌ترین موتور نمود تا بهترین کارایی ممکن را از خود به نمایش بگذارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی موتور آسانسور، اجزای موتور و انواع آن بپردازیم و بررسی کنیم که کدام موتور برای شما مناسب‌تر است. امیدوارم این مقاله مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به موتور آسانسور، کلیک کنید.

شاید مطالب زیر بتواند به بالا بردن آگاهی و دانش شما در زمینه آسانسور کمک نماید:

حروف روی دکمه‌های آسانسور به چه معنی هستند؟

در مورد آسانسور بیشتر بدانید.

چرا آسانسورها به تعمیر و بازسازی نیاز دارند؟

آسانسور برج خلیفه و ویژگی های آن

۷ نکته کاربردی برای خریدن آسانسور

راهنمای خرید موتور آسانسور

راهنمای خرید کابین آسانسور

راهنمای خرید تابلو آسانسور

راهنمای خرید یراق آلات آسانسور

هرآنچه که درباره تابلو آسانسور باید بدانید!

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟

فن کابین آسانسور

456 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط