آسانسور در تکه کابل

بازسازی آسانسور؛ چرا آسانسورها به تعمیر و بازسازی نیاز دارند؟

552 بازدید علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

طی تحقیقات و بررسی‌ها بر روی آسانسورهای مورد استفاده در ساختمان‌های کشور این نکته مشهود می‌شود که حدود 40 درصد این آسانسورها طول عمری بیش از 25 سال دارند. از آنجایی که سلامت آسانسور و قطعات آن بسیار مهم بوده و وجود خرابی در آسانسور می‌تواند عواقب مالی و جانی زیادی به همراه داشته باشد، چک‌کردن مداوم آسانسور و بازسازی آن نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه بازسازی آسانسور پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم.

بازسازی آسانسور چگونه انجام می‌شود؟

بازسازی و نوسازی آسانسور
مزایای بازسازی و نوسازی آسانسور

همان‌طور که می‌دانید، آسانسورها نقش مهم و کلیدی در بالارفتن راندمان یک ساختمان و همین‌طور راحتی افراد ساکن در آن ایفا می‌کنند اما مشکلی که در اینجا با آن مواجه هستیم، وجود فرسودگی و طول عمر بالای آسانسورها در کشورمان است. در قسمت قبل نیز بیان گردید که حدود 40 درصد از آسانسورهای موجود در کشور طول عمری بیش از 25 سال داشته و بدیهی است که این آسانسورها فرسوده به حساب آمده و از آنجایی که ایمنی آسانسور اهمیت بسیار زیادی دارد، این نوع آسانسورها نیاز مبرم و زیادی به بازسازی دارند.

در حالت کلی باید بدانید، از آنجایی که آسانسور یک وسیله مکانیکی است، قطعات مورد استفاده در آن دارای طول عمر مفید و محدود بوده و حتی اگر در بهترین شرایط نگهداری و سرویس نیز قرار داشته باشند، پس از چند سال نیاز به بازسازی و یا تعویض دارند. از آنجایی که تعویض آسانسور و خرید آسانسور جدید کاری بسیار پرهزینه و گاهی به دلیل بافت قدیمی ساختمان کاری غیر ممکن است، پس بهترین گزینه در این شرایط بازسازی آسانسور است.

به طور کلی بازسازی آسانسورها شامل دو مرحله بازسازی کابین آسانسور و بازسازی اتاق آسانسور و قطعات مکانیکی آن است. کابین آسانسور همان قسمتی است که ما در آن قرار گرفته و به‌وسیله آن جابه‌جا می‌شویم. بازسازی کابین آسانسور خود شامل چند مرحله جداگانه، متفاوت و نسبتا ساده است. در برخی مواقع آسانسور از لحاظ ظاهری دچار فرسودگی شده و قسمت در معرض دید آن نیاز به بازسازی پیدا می‌کند که در اینجا تزیینات کابین مورد نوسازی قرار می‌گیرند. این نوسازی آسانسور شامل تعویض شاسی احضار، تغییر استیل کابین، نصب روکش درب و پنل‌های استیل و … است.

در بازسازی کابین آسانسور که از آن با نام نوسازی آسانسور هم یاد می‌شود، قسمت داخلی کابین اغلب با ورقه‌های استیل ضدخش و ضدضربه و یا آینه‌کاری پوشانده می‌شود. اگر کف کابین آسانسور نیز نیاز به نوسازی داشته باشد، باید از انواع سنگ معرق و با طرح گرانیتی برای این بازسازی استفاده کنیم. علاوه‌بر کف، گاهی سقف آسانسور نیز نیاز به بازسازی دارد که معمولاً در این قسمت می‌توان با بهره‌بردن از ورقه‌های استیل آینه‌ای و اجرای آن نیز به‌صورت سقف کاذب، یک محیط داخلی زیبا برای آسانسور ساخت. همچنین اگر بخواهیم ظاهر آسانسور را زیباتر کنیم، می‌توانیم از انواع لامپ در پوشش سقف کاذب برای نورپردازی آسانسور استفاده کنیم.

مورد بعدی که در بازسازی کابین آسانسور ممکن است نیاز به نوسازی داشته باشد، آیینه آسانسور است که می‌تواند تاثیر چشمگیری در زیبایی آسانسور داشته باشد. انواع آینه‌های مات و یا براق را با توجه به سلیقه خود می‌توانید در آسانسور نصب نموده و از آن‌ها استفاده کنید. همچنین پنل‌های کنترل و یا صفحه کلیدهای قدیمی در بازسازی جای خود را به مدل‌های پیشرفته و دیجیتال می‌دهند.

تا به اینجا بیش‌تر موارد حول و محور نوسازی و زیباسازی آسانسور پرداخته شد اما نکته اصلی در بازسازی آسانسور، تعمیر و تعویض قسمت‌های داخلی اتاق آسانسور و قطعات مکانیکی آسانسور است. این قسمت اهمیت دو چندانی نسبت به قسمت کابین آسانسور و زیباسازی آن داشته و این قسمت است که نحوه و چگونگی عملکرد آسانسور مانند میزان ایمنی آسانسور، سرعت حرکت آسانسور، قدرت کشش آسانسور و … را تعیین می‌کند.

در این قسمت بازسازی باید قطعات مختلف موتورخانه از قبیل موتور، تابلو فرمان، سنسورهای تشخیص دود و آتش، شاسی موتور، گاورنر و سیار اجزا مکانیکی آسانسور را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود کوچکترین احتمال خرابی، آن‌ها را تعویض نمود. نوسازی و سلامت موتورخانه آسانسورها نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح آسانسور ایفا کرده و باید توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

در این قسمت باید موارد الکتریکی آسانسور که شامل مواردی همچون سیم‌کشی قطعات فیزیکی آسیب‌دیده آسانسور، سیستم‌های کنترل دستگاه‌های بالابر، بررسی ژنراتور و موتور آسانسور، تعویض مجموعه سوپاپ‌های آسانسور و … است را نیز چک و بررسی کرده و از صحت کارکرد آن‌ها مطمئن شویم. در صورتی که مدیر یک مجتمع هستید و یا محدودیت منابع مالی دارید، می‌توانید تنها قسمت بررسی و تعویض قطعات الکتریکی و مکانیکی را در فرآیند بازسازی خود در اولویت قرار داده و با این، علاوه‌بر ایجاد فضایی امن و سالم برای جابه‌جایی خود و سایر افراد ساختمان، در هزینه‌های جاری و آینده آسانسور و ساختمان نیز صرفه‌جویی کنید.

مزایای بازسازی آسانسورهای فرسوده

نوسازی کابین آسانسور
نوسازی کابین آسانسور

همان‌طور که گفته شد، بازسازی آسانسورهای فرسوده می‌تواند بسیار به‌صرفه‌تر از خرید یک آسانسور جدید بوده و دارای مزایا فراوان و زیادی باشد. از جمله مزایای بازسازی آسانسور فرسوده و آسیب‌دیده می‌توان به افزایش طول عمر مفید آسانسور، اجرای صحیح سرویس و نگهداری منظم آن، کاهش هزینه‌هایی همچون هزینه تعویض کلی آسانسور و هزینه‌های جاری سرویس و تعمیر آسانسور، بالارفتن سطح رفاه و راحتی ساکنین در ساختمان‌های مسکونی و درمانی و راندمان در ساختمان‌های اداری، استفاده راحت‌تر و بهتر از آسانسور، کاهش مصرف انرژی، زیباسازی فضای ساختمان، بالارفتن ایمنی و حفظ امنیت و جان افراد و … اشاره کرد.

آسانسورها یکی از اصلی‌ترین ارکان موجود در ساختمان‌های چند طبقه هستند و بازسازی به موقع آن‌ها علاوه‌بر جلوگیری از هزینه‌های مالی بیشتر نظیر تعویض کلی آسانسور و استفاده بیشتر از انرژی، می‌تواند از خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی نیز جلوگیری کند و باعث زیباترشدن ظاهر ساختمان شما و افزایش قیمت آن شود. همچنین با نوسازی و سرویس مداوم آسانسور طول عمر آن نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته و هزینه‌های جاری و آینده شما را کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در ساختمان‌های چندطبقه، آسانسور است که وظیفه جابه‌جایی افراد را برعهده داشته و از آنجایی که آسانسور وسیله‌ای مکانیکی بوده و دارای طول عمر مفید محدودی است، به مرور زمان نیاز به بازسازی و یا تعویض دارد. از آنجا که تعویض آسانسور بسیار هزینه‌بر بوده و در برخی از ساختمان‌ها امکان تعویض آن وجود ندارد، بازسازی آسانسور بهترین راه‌کار برای حفظ ایمنی و افزایش امنیت ساکنین ساختمان است. در حالت کلی بازسازی آسانسور شامل دو مرحله بازسازی کابین و اتاق است که در بازسازی کابین بیشتر موارد ظاهری از قبیل بدنه، سقف، کف، صفحه کلید و … مورد نوسازی قرار گرفته و در بازسازی اتاق، موتورخانه و قطعات الکتریکی و مکانیکی دستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه بازسازی آسانسور پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

552 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط