آسانسور هیدرولیک

3 مورد از مهم‌ترین مزایای آسانسور هیدرولیک

131 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

امروزه انواع مختلفی از آسانسورها نظیر آسانسور کششی، آسانسور مغناطیسی، آسانسور هیدرولیک و … در بازار موجود بوده که هر کدام انواع و کاربرد خاص خود را دارند. یکی از پرکاربردترین انواع آسانسورها، آسانسور هیدرولیک است. در این مقاله قصد داریم به بررسی آسانسور هیدرولیک پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

آسانسور و انواع آن

آسانسور و انواع آن
آسانسور و انواع آن

آسانسور وسیله‌ای است که معمولا به شکل اتاقی کوچک که از آن جهت حمل افراد یا کالاها بین طبقات یک ساختمان استفاده می‌شود. امروزه همه ما با آسانسورها آشنایی داشته و در زندگی روزمره به دفعات متعدد از این تجهیزات کاربردی استفاده می‌نماییم. اولین آسانسور 236 سال پیش از میلاد توسط ارشمیدس طراحی و ساخته شد که نیروی حرکتی خود را از حیوانات تامین می‌کرد. پس از آن در سال 1743 میلادی آسانسوری که از آن با نام صندلی پرنده یاد می‌شد، در کاخ ورسای طراحی و نصب گردید.

در اوایل مردم از پذیرش آسانسورها خودداری می‌کردند و اغلب آن‌ها را قطعاتی غیرایمن وخطرناک می‌دانستند اما به‌تدریج و با بالا رفتن کیفیت ساخت و ایمنی آسانسورها و فرهنگ‌سازی‌های انجام‌شده، آسانسورها توانستند جایگزین پله‌ها در حمل‌ونقل ساختمانی شده و بسیار پرکاربرد و پرمصرف شوند. آسانسورهای اولیه بیشتر نیروی خود را به‌وسیله بخار آب تامین می‌کردند ولی با گذشت زمان، آسانسورها هم سیر تکاملی در پیش گرفته و به آسانسورهای امروزی تبدیل شدند.

از انواع آسانسورها که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارند می‌توان به آسانسور کششی، آسانسور مغناطیسی، آسانسور پیچی، آسانسور هیدرولیک و آسانسور پنوماتیک اشاره کرد. البته آسانسورها بر اساس محل نصب نیز به پنج دسته مسکونی، بیمارستان، کشاورزی، صنعتی و آسانسورهای مخصوص پارکینگ تقسیم‌بندی می‌شوند. دقت کنید که در هنگام خرید آسانسور باید به استفاده و کاربرد مورد نظرتان از آسانسور دقت نموده و با توجه به محل و کاربردی که از آسانسور انتظار دارید، اقدام به خرید آسانسور نمایید.

آسانسور هیدرولیک و انواع آن

نقشه و اجزاء آسانسور هیدرولیک
نقشه و اجزاء آسانسور هیدرولیک

یکی از ایمن‌ترین انواع آسانسورها، آسانسورهای هیدرولیک نام دارند که امروزه به‌طور گسترده در ساختمان‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این آسانسورها توسط جک هیدرولیکی بوده و در واقع همین جک باعث به حرکت درآمدن کابین آسانسور می‌شود. به تولید و انتقال نیرو به‌وسیله مایع و سیال تحت فشار و تراکم‌ناپذیر، هیدرولیک گفته می‌شود که این آسانسور نیز بر همین اساس نام‌گذاری شده است.

نحوه کار این آسانسورها بدین صورت است که ابتدا مایعات و روغن هیدرولیک درون مخزن توسط پمپ به داخل لوله‌ای که به سیلندر منتهی می‌شود، هدایت شده و سپس مایع تحت فشار با بازشدن شیر به مخزن بازگردانده می‌شود. زمانی که شیر بسته می‌شود، این مایع چاره‌ای جز رفتن به داخل سیلندر نداشته و باعث تغییر موقعیت در پیستون سیلندر می‌شود.

زمانی که روغن وارد سیلندر می‌شود، فشار روغن پیستون سیلندر را به بالا هل داده و آسانسور بلند می‌شود. وقتی آسانسور به محل مورد نظر نزدیک می‌شود، پمپ به‌وسیله سیگنالی که توسط سیستم کنترل به موتور الکتریکی ارسال می‌شود، خاموش شده و فشار از روی سیال تراکم‌ناپذیر برداشته می‌شود. در این وضعیت پیستون برروی مایع تحت فشار قرار گرفته و کابین در همان موقعیت باقی می‌ماند.

فرآیند پایین آمدن آسانسور هیدرولیک نیز به همین شکل بوده و از دستورالعمل بالا طبعیت می‌کند. در واقع در هنگام پایین‌آمدن آسانسور، ابتدا یک سیگنال توسط سیستم کنترل به سوپاپ ارسال می‌شود که اجازه خروج مایع درون سیلندر را داده و فشار وارده از جانب پمپ را کم می‌کند. خارج‌شدن مایع از درون سیلندر، باعث حرکت آهسته آسانسور به سمت پایین شده و آسانسور پایین می‌رود. فرآیند حرکت در آسانسورهای هیدرولیکی بسیار نرم و روان بوده که این امر، یکی از مزیت‌های مهم در این آسانسورها به‌شمار می‌رود.

از دیگر مزیت‌های آسانسورهای هیدرولیک می‌توان به بی‌خطر و یا کم‌خطربودن آن‌ها نیزاشاره کرد. درصد سقوط در این آسانسورها به دلیل استفاده از جک هیدرولیکی تقریبا نزدیک به صفر بوده و از ایمنی و کارایی بالایی در مقایسه با سایر آسانسورها برخوردارند.

همچنین این آسانسورها امکان جابه‌جایی بار با ظرفیت بالا را دارا بوده و امکان حمل بارهای سنگین را دارند. صرفه‌جویی در انرژی نیز از دیگر مزایا آسانسور هیدرولیک است. این آسانسورها علاوه‌بر کاهش مصرف برق، نیروی پایین‌آمدن خود را نیز از جاذبه زمین تامین کرده و بدین‌صورت از مصرف بیش از اندازه انرژی و برق جلوگیری می‌کنند.

همان‌طور که هر وسیله‌ای مزایا زیادی دارد، در کنار آن مزایا، معایبی هم دارد که برای یک انتخاب صحیح باید آن‌ها را بدانید. این آسانسورها دارای معایبی همچون محدودیت ارتفاع و سرعت کم هستند که این سرعت پایین حرکت در آن‌ها به دلیل پمپاژ روغن در جک است که باعث می‌شود سرعت آن‌ها از سرعت سایر آسانسورها نظیر پنوماتیک و کششی کم‌تر باشد.

همچنین احتمال نشتی روغن و آلودگی‌هایی از این قبیل نیز وجود دارد که تعمیر آن کار هرشخصی نبود و متخصص سیستم‌ها و آسانسورهای هیدرولیک باید آن را تعمیر نماید. آسانسورهای هیدرولیک هم دارای انواع مختلفی بوده که از جمله انواع آسانسور هیدرولیک می‌توان به آسانسور چاهک‌دار، آسانسور بدون‌چاهک، آسانسور طنابی و آسانسور بدون اتاق یا روملس اشاره کرد.

نتیجه گیری

آسانسور وسیله‌ای برای حمل و جابه‌جایی افراد و کالاها بین طبقات مختلف بوده که حرکتی عمودی داشته و بالا و پایین‌رفتن از طبقات را در زمان کوتاه و با امنیت بالا انجام می‌دهد. آسانسورها انواع مختلفی نظیر هیدرولیک، پنوماتیک، کششی و … دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. آسانسورهای هیدرولیک یکی از پرکاربردترین انواع آسانسورها است که با جک، روغن هیدرولیک تراکم‌ناپذیر و پمپ و نیروی تحت فشار کار کرده و مزیت‌های گوناگونی نظیر ایمنی، حرکت نرم و روان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و … دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی آسانسور هیدرولیک پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

131 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط