نحوه ساخت کابل HDMI

آشنایی با افزایش طول و نحوه ساخت کابل HDMI

472 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا با نحوه ساخت کابل HDMI و افزایش طول آن آشنایی دارید؟ افزایش طول کابل‌های مذکور از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌ها برای اتصال دستگاه‌های صوتی و تصویری محسوب می‌شود؛ چرا که اگر طول این کابل مناسب نباشد، امکان برقراری اتصال بسیار سخت و گاهاً غیرممکن خواهد شد. در ادامه این راهنما با روش‌هایی که می‌توان طول کابل مذکور را افزایش داد آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره نحوه ساخت کابل HDMI و افزایش طول آن بدانید!

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که قصد دارید یک فیلم را از لپ تاپ خود به وسیله کابل اچ دی ام آی در تلویزیون تماشا کنید، اما به علت کوتاهی طول کابل، امکان برقرای اتصال و مشاهده فیلم برای شما امکان پذیر نشود؛ در چنین شرایطی نیاز است که طول کابل را بیش‌تر کنید، اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا خوب است که نگاهی بر چیستی این کابل داشته باشیم:

کابل HDMI چیست؟

کابل HDMI نوعی سیم به حساب آمده که امواج صوتی و تصویری را از یک طرف به طرف دیگر انتقال می‌دهد. کابل مورد بحث قادر است که بدون کاهش کیفیت، سیگنال ویدئویی را مطابق میل ما جابه‌جا کند. از طرف دیگر، طول کابل‌های hdmi بر انتقال امواج تصویری و صوتی موثر است. جالب است که در بحث نحوه ساخت کابل HDMI  بدانید که طولانی‌ترین کابل استاندارد صنعتی می‌تواند طول 50 فوت؛ یعنی 15 متر، داشته باشد اما مطابق آمار بازار بیش‌ترین طول کابل خریداری شده با طول کم‌تر از 10 متر است.

نحوه ساخت کابل HDMI

ضرورت استفاده از اکستندر

واژه extend به معنای توسعه و افزایش دادن است. اکستندر اچ دی ام ای دستگاه و مبدلی بوده که برای افزایش فاصله بین یک تلویزیون و یک دستگاه دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کنار یا پشت تلویزیون خود را مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید یک پورت اتصال را پیدا کنید که مشابه با درگاه USB است. این محلی است که کابل HDMI به HDTV و سایر قطعات هم‌چون ست تاپ باکس و گیرنده‌های دیجیتال و … اتصال می‌یابد.

مشکل از نقطه‌ای آغاز می‌شود که از کابل کوتاه hdmi استفاده کنید؛ چرا که مجبور می‌شوید که برای اتصال هر دستگاه، هر بار اتصال دستگاه مورد نظر را جدا کرده و مجدداً وصل کنید. افزون بر این، زمانی که بخواهید به عنوان مثال فیلمی را با استفاده از پخش کننده DVD که در اتاق نشیمن قرار دارد، در تلویزیون اتاق خود مشاهده کنید، بایستی از یک اکستندر HDMI برای افزایش طول بهره ببرید. با استفاده دستگاه‌های مذکور می‌توانید به راحتی مابین دستگاه‌ها در فواصل طولانی، ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به هم دیگر بدون هیچ‌گونه مشکلی متصل نمائید.

روش‌های نحوه ساخت کابل HDMI و افزایش طول آن

کابل افزایش طول HDMI

اگر یک کابل اچ دی ام آی کوتاه دارید که قابلیت پوشش دادن فاصله بین دو دستگاه را ندارد، ساده‌ترین روش استفاده از کابل افزایش‌دهنده طول HDMI خواهد بود. کابل مذکور هم‌چون سایر کابل‌های HDMI بوده با این تفاوت که یک سر آن دارای مادگی و سر دیگر آن دارای نری HDMI است. برای استفاده از این کابل فقط باید یک سر کابل HDMI خود را ابتدا به دستگاه اول متصل کرده و سر دیگر آن را به ورودی کابل افزایش‌دهنده اتصال دهید.  اکنون تنها کافی است که سر دیگر کابل را به دستگاه دوم متصل کنید.

استفاده از آداپتور کابل کواکسیال

روش بعدی در نحوه ساخت کابل HDMI و افزایش طول آن، بهره‌گیری از آداپتور کابل کواکسیال است. کابل‌های کواکسیال متشکل از دو لایه هسته مسی بوده و دارای عایق هستند. آداپتور مورد استفاده در این روش یک آداپتور برقی خواهد بود؛ بنابراین برای انجام این کار به یک منبع تغذیه نیاز خواهید داشت. قابل ذکر است که استفاده از کابل کواکسیال و آداپتورها برای طول تا 90 متر مناسب خواهد بود. با این حال، برای موارد طولانی‌تر پیشنهاد می‌شود که از فیبر نوری استفاده کنید.

نحوه ساخت کابل HDMI

استفاده از تقویت کننده (Repeaters)

از دیگر روش‌های نحوه ساخت کابل HDMI و افزایش طول آن، بهره‌گیری از تقویت‌کننده است. تقویت کننده‌های سیگنال در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به طول بیش از 25 متر نیاز داشته باشید.  مبدل‌های مذکور علاوه بر این که باعث افزایش طول کابل اچ دی ام آی می‌شوند، به عنوان یک اکولایزر نیز عمل خواهند کرد. انواع مختلفی از این محصول قابل استفاده هستند که بسته به کیفیت سیگنال‌هایی که قرار است از کابل عبور کنند، می‌توانید از بین آن‌ها بهترین گزینه را خریداری کرده و استفاده نمایید.

قابل ذکر بوده که واژه Repeater در لغت در معنی  تکرار کننده و تقویت کننده بوده و کارکرد آن به این ترتیب است که یک کابل از سمت فرستنده به ورودی آن اتصال پیدا کرده و یک کابل هم از خروجی آن به سمت نمایشگر متصل می‌شود. در حقیقت تقویت‌کننده یا تکرارکننده‌های مذکور با تجدید و بازسازی صدا و تصویر دریافتی و بعد ارسال سیگنال تقویت شده به کابل دوم کار خواهند کرد.

کابل HDMI فیبر نوری

روش بعدی در نحوه ساخت کابل HDMI و افزایش طول آن، استفاده از کابل فیبر نوری است. کابل HDMI فیبر نوری نسخه‌ای جدید و پیشرفته از کابل‌های HDMI به حساب می‌آیند. به منظور بهره‌گیری از این روش به مبدل‌هایی مخصوص نیاز داشته تا بتوانید تبدیل‌های مورد نیاز برای انتقال داده‌ها از کابل HDMI به فیبر نوری و بالعکس را به درست‌ترین شکل ممکن انجام دهید. کابل‌های مذکور دارای ساختاری باریک هستند و نصب آن‎ها بسیار ساده است و از پهنای باند 18 گیگابایت در ثانیه تا فاصله 1000 فوتی پشتیبانی خواهند کرد. توجه داشته باشید که کیفیت تصویری که از طریق کابل‌های فیبر نوری HDMI دریافت می‌شود، تفاوت چندانی با سایر روش‌ها نخواهد داشت.

از دیگر مزیت‌های استفاده از HDMI فیبر نوری تطبیق پذیری این محصول است؛ چرا که این کابل‌های مذکور جدیدترین نوع کابل‌ها در بازار به شمار آمده و برای تامین فناوری مدرن طراحی و عرضه شده‌اند. از این رو با استفاده از این محصول می‌توانید بین دستگاه‌های کوچک هم‌چون موبایل و تبلت و دستگاه‌های نمایشگر نظیر مانیتور به راحتی اتصال برقرار کنید.

استفاده از کابل شبکه

از جمله روش‌های رایج در  نحوه ساخت کابل HDMI  و افزایش طول آن، استفاده از کابل شبکه است که برای استفاده از آن به کمی دانش فنی نیاز خواهید داشت. در این روش نیاز به مبدل HDMI یا همان اکستندر خواهید داشت که امکان تبدیل کابل LAN به HDMI را در مبدا و مقصد را فراهم کند. با این روش امکان انتقال داده‌های صوتی و تصویری تا حدود 45 متر نیز فراهم می‌شود.

سخن پایانی

روش‌های مختلفی در نحوه ساخت کابل HDMI و افزایش طول آن وجود دارد که در این راهنما با انواع مختلف آن آشنا شدیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.

472 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط