نحوه کار موتور آب دیزلی

آشنایی با نحوه کار موتور آب دیزلی

118 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا با نحوه کار موتور آب دیزلی آشنا هستید؟ به نظر شما عملکرد کلی پمپ آب دیزلی به چه شکلی است؟ امروزه از انواع مختلف پمپ‌ها و بوستر پمپ‌رسانی در فضاهای مختلف مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی بهره‌گیری می‌شود. پمپ دیزلی نمونه‌ای از انواع پمپ‌ها بوده که سوخت گازوئیلی دریافت کرده و سبب ایجاد انرژی لازم برای انتقال آب می‌شود. در ادامه این راهنما با این محصول و نحوه کارکرد موتور آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره نحوه کار موتور آب دیزلی بدانید!

نحوه کار موتور آب دیزلی

معرفی موتور پمپ دیزلی یا گازوئیلی

پیش از این که بخواهیم به بررسی نحوه کار موتور آب دیزلی بپردازیم، لازم است که نگاهی بر چیستی این محصول داشته باشیم. در حالت کلی، هر پمپی که انرژی محرکه خود را از طریق احتراق با سوختی هم‌چون گازوئیل به دست آورد، تحت عنوان موتور آب دیزلی یا موتور پمپ دیزلی شناخته می‌شود. این محصول در مقایسه با سایر موتور پمپ‌های آب قابلیت کارکرد به صورت مداوم را داشته و در بازه زمانی طولانی‌تری کار می‌کند.

علاوه بر این، امکان استفاده از موتور آب دیزلی در اماکنی که امکان دسترسی به نیروی الکتریکی وجود نداشته نیز فراهم است. به طور کل موتور پمپ‌های آب در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که مدل دیزلی پر کاربردترینِ آن‌ها است.

ویژگی‌ها و نحوه کار موتور آب دیزلی

برای درک بهتر نحوه کار موتور آب دیزلی پیشنهاد می‌شود که نگاهی بر مشخصات این محصول نیز داشته باشید. در این تجهیزات وزن محصول بر حسب جنس بدنه می‌تواند متغیر باشد. ساختار پمپ‌های دیزلی یا گازوئیلی به گونه‌ای بوده که سبب ایجاد تراکم بالایی در سیلندرهای آن شده است. در حالت کلی، در این محصولات تراکم زیادی در ترکیب سوخت و هوا ایجاد شده و سبب وارد شدن فشار زیادی به سیلندر موتور می‌شود.

از طرف دیگر، به دلیل فشار زیادی که وارد شده لازم است که دیواره‌های موتور آب دیزلی ضخیم باشند. از جمله پرکاربردترین و بهترین مدل‌های این محصولات می‌توان به موتور پمپ دیزلی 8 اینچ اشاره داشت. البته اگر بحث مالی برایتان حائز اهمیت بوده و انتقال آب از ارتفاع یا عمق زیاد مد نظر نیست، پیشنهاد می‌شود به سراغ موتورهای آب دیزلی 6 اینچ بروید.

از آن‌جایی که بهره‌وری، کارایی و نحوه کار موتور آب دیزلی بالا و آسان بوده و در کنار آن هزینه مصرف مقرون به صرفه‌تری داشته، در مقایسه با موتورهای آب بنزینی گزینه اقتصادی‌تری محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های بارز این محصولات می‌توان به دوام بالا و برخورداری از متریال مرغوب در ساختارشان اشاره داشت. طول عمر موتورهای آب دیزلی در مقایسه با موتورهای آب بنزینی بیش‌تر بوده و گشتاور بالایی نیز دارند.

مهم‌ترین نکات در نحوه کار موتور آب دیزلی و استفاده از آن

برای استفاده بهینه از این نوع موتورهای آب لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید تا بتوانید عملکرد و بازدهی بهتری از این مدل موتور پمپ دریافت نمائيد:

  • چنان‌چه قصد دارید که از این موتور پمپ برای کار در شرایط مختلف بهره ببرید، توصیه می‌شود اقدام به بررسی اتصالات به بهترین شکل ممکن کنید.
  • پیش از استفاده از این محصول لازم است که سطح روغن فیلتر هوا و میزان سوخت را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.
  • هر یک از انواع موتور پمپی که قصد استفاده از آن را دارید، بایستی در شرایط کاری مطلوب نگهداری شود.
  • توصیه‌های ایمنی به منظور بهبود عملکرد و حفظ سلامتی خود را نیز در اولویت قرار دهید.

در حالت کلی، نحوه کار موتور آب دیزلی و عملکرد این محصول به گونه‌ای بوده که می‌توان از آن در شرایطی که نیاز به استفاده مداوم و مستمر از پمپ آب باشد بهره برد. علاوه بر این، اگر فعالیت مورد نظر به گونه‌ای بوده که نیازی به استفاده از پمپ آب در ارتفاع بالا و عمق زیاد نیست نیز می‌توانید از این محصول بهره ببرید. بر حسب نحوه کار موتور آب دیزلی می‌توان نتیجه گرفت که ساختار و سوخت مصرفی در این محصول در مقایسه با موتورهای بنزینی مقرون به صرفه‌تر بوده و بهره‌وری بالاتری نیز دارد.

انواع، اجزا و سوخت مصرفی پمپ‌های دیزلی

نحوه کار موتور آب دیزلی

به طور کل پیشنهاد شده است در فضاهایی که امکان دسترسی به انرژی الکتریسیته نیست، از گازوئیل بهره‌گیری شود. همان‌طور که گفته شد سوخت مصرفی موتور پمپ دیزلی نیز از نوع گازوئیل بوده و در نوع خود بهترین مورد برای استفاده به حساب می‌آید. این تجهیزات در انواع گوناگونی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند که به شرح زیر است:

  • موتور پمپ آب 2 اینچ
  • موتور پمپ آب 3 اینچ
  • موتور پمپ آب 4 اینچ
  • موتور پمپ آب 6 اینچ
  • موتور پمپ آب 8 اینچ

علاوه بر دسته‌بندی فوق، این محصولات در انواع مختلف زیر نیز قابل سفارش و استفاده هستند:

  • موتور پمپ آب هوا خنک
  • موتور پمپ آب آب خنک

در رابطه با اجزای تشکیل‌دهنده پمپ دیزلی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شاسی موتور
  • پمپ آب
  • موتور دیزلی یا گازوئیلی

قابل ذکر است که پمپ‌ها در حالت کلی برای انتقال مواد سیال انرژی زیادی را مصرف می‌کنند؛ به همین خاطر مصرف سوخت این دسته از تجهیزات همواره بالا است. از آن‌جایی که گازوئیل در مقایسه با بنزین سوختی ارزان‌تر بوده، در این پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصارف پمپ آب دیزلی

از پمپ آب دیزلی می‌توان در شرایط مختلف و اماکن متعددی بهره‌گیری کرد که در ادامه با مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • امور عمرانی و ساختمانی
  • کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی
  • صنایع کشاورزی
  • تخلیه آب در سیلاب‌ها
  • انتقال آب از رودخانه‌ها و منابع آب طبیعی

سخن پایانی

در این راهنما سعی کردیم شما عزیزان را با نحوه کار موتور آب دیزلی و ویژگی‌ها و ساختار این محصول آشنا کنیم. پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از فرسودگی و خرابی این محصول، بازدیدهای دوره‌ای برای آن صورت بگیرد. از آن‌جایی که سوخت مصرفی در این مدل از پمپ‌های آب از نوع گازوئیل بوده، در مقایسه با پمپ‌های بنزینی از لحاظ هزینه و همچنین عملکرد مقرون‌ به صرفه‌تر و بهینه‌تر بوده و بازدهی بالاتری دارند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با موتور پمپ‌های دیزلی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون موتور پمپ‌های دیزلی و مصارف این تجهیزات با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

118 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط