چراغ کله گاوی

چراغ کله گاوی چیست و چه کاربردی دارد؟

251 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / تولید و تامین کنندگان لامپ در ایران / آموزش در صنعت برق

امروزه چراغ‌ها در انواع و کاربردهای مختلفی ساخته و در بازار عرضه می‌شوند. یکی از انواع چراغ‌ها، چراغ کله گاوی است که از کاربرد بسیار زیادی در مناطق شهری و خیابان‌ها و جاده‌ها بهره‌مند بوده و بیشتر با استفاده از پایه چراغ کله گاوی در کنار خیابان‌ها و معابر و در ارتفاع مناسبی از سطح زمین نصب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی چراغ کله گاوی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

چراغ چیست؟

انواع و اشکال مختلف چراغ‌ها

همان‌طور که گفته شد، چراغ و یا لامپ وسایلی برای دریافت حصول نور و روشنایی از جریان برق و الکتریسیته بوده و بدون این ابزارهای کاربردی، استفاده از الکتریسیته برای روشنایی کمی غیرمعمول است. در واقع، در اصطلاح به مجموعه لامپ و سایر اجزای الکتریکی و فیزیکی که با لامپ در ارتباط هستند را چراغ می‌گوییم. همان‌طور که می‌دانید، چراغ‌ها انواع و اشکال مختلفی داشته و هر کدام متناسب با فضا و کاربرد خاصی است.

چراغ کاربرد بسیار زیادی در زندگی امروزه بشر داشته و روشن‌کننده بسیاری از خانه‌ها و مراکز مختلف صنعتی و تجاری شده است. چراغ کاربرد و انواع مختلفی و متفاوتی دارد از جمله انواع چراغ می‌توان به چراغ موشی، چراغ قوه، چراغ فلورسنت، چراغ دیواری، چراغ هالوژن، چراغ دکوراتیو، چراغ‌های صنعتی، چراغ‌های ریلی، چراغ‌های خیابانی و … اشاره کرد. چراغ‌ها در انواع مختلف و در سایزهای کوچک تا بزرگ تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند.

چراغ کله گاوی

چراغ کله گاوی

چراغ کله گاوی زیرمجموعه چراغ‌های خیابانی بوده و از کاربرد بسیار زیادی در معابر و خیابان‌ها و جاده‌ها دارد. این نوع چراغ‌ها معمولا با استفاده از یک پایه که پایه چراغ کله گاوی نام دارد در ارتفاع قرار گرفته و امکان روشن‌کردن وسعت و سطح بیشتر و بزرگ‌تری را فراهم می‌آورند. از آنجا که شکل این چراغ‌ها شبیه به سر و کله گاو بوده و حالتی تخم‌مرغ‌مانند دارند، به آن‌ها کله گاوی گفته می‌شود.

این چراغ‌ها کاربرد زیبایی هم داشته و از آنجا که انواع متنوعی داشته و پایه آن می‌تواند در سایزها و اندازه‌های مختلف تولید شود، می‌توان از این چراغ‌ها در باغ تالارها، باغ‌ها، ویلاها، مناطق وسیع و آزاد و … بهره برد اما کاربرد اصلی و ویژه آن‌ها در کنار و حاشیه معابر، خیابان‌ها، جاده‌ها، چمنزارها، پارک‌ها و … است.

از این رو، این چراغ‌ها کاربرد زیادی داشته و با توجه به قدرت و توانی که دارند، از قدرت‌های روشنایی مختلفی برخوردار بوده و به همین جهت کاربرد آن‌ها هم متفاوت است. این چراغ‌ها بیشتر در توان‌های 50، 70، 125، 150، 250 و 400 وات در بازار عرضه شده و قابل خرید و فروش هستند.

خریدار عمده چراغ‌های کله گاوی بیشتر مراکز دولتی و خصوصی و مراکز شهرداری شهرها و شهرستان‌ها بوده و کم‌تر مورد استفاده عوام قرار می‌گیرند اما همان‌طور که گفته شد، این چراغ‌ها کاربرد بسیار زیادی در باغ‌ها، باغ تالارها، وبلاها و … داشته و پیمانکاران هم امکان خرید و استفاده از این چراغ‌ها را دارا هستند.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اختراعات بشر از گذشته تا به امروز، چراغ بوده است. چراغ وسیله‌ای برای نمایش نتیجه الکتریسیته بوده و از آن برای روشنایی استفاده می‌شود. در واقع، چراغ مجموعه از لامپ، قطعات و وسایل الکتریکی و الکترونیکی و سایر اجزای فیزیکی است. چراغ به دلیل کاربرد فراوانی که دارد در انواع و اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. یکی از پرکاربردترین انواع چراغ‌ها، چراغ کله گاوی است که عضوی از چراغ‌های خیابانی می‌باشد. این چراغ کاربرد زیادی در حاشیه معابر، خیابان‌ها، باغ‌ها، ویلاها و … دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چراغ کله گاوی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

251 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط