کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی

کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی؛ اهمیت و کاربرد آن

114 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

علاوه‌بر پمپ‌های معمول که با آن‌ها آشنایی داریم، نوعی پمپ خاص به نام پمپ غوطه‌ور در آب نیز وجود دارد که توانایی تنظیم فشار آب را در حالت شناور را دارا بوده و پرکاربرد است. این پمپ از اجزا مختلفی تشکیل شده است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی پرداخته و کاربرد این پمپ را بیان کنیم.

پمپ شناور و کاربرد آن

نمونه‌ای از پمپ شناور
نمونه‌ای از پمپ شناور

پیش از آنکه کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی را مورد بررسی قرار دهیم ابتدا بهتر است اندکی در مورد پمپ‌های غوطه ور در آب صحبت کرده و کاربرد آن‌ها را بیان کنیم. پمپ‌ها یکی از ارکان اصلی سیستم‌های آب‌رسانی هستند که وجودشان برای انتقال و تنظیم فشار آب و سایر مایعات ضروری بوده و بسیار مهم و پرکاربرد است. پمپ غوطه‌ور یکی از انواع پمپ‌ها خاص و ویژه به شمار می‌رود و همان‌طور که از نام آن‌ نیز مشخص است، درون مایعات شناور بوده و در واقع، درون آب و یا سیال مربوطه قرار می‌گیرد.

این پمپ‌ها بیش‌تر درون چاه‌هایی با عمق زیاد استفاده شده و کاربرد دارند. البته همان‌طور که در قسمت قبل نیز ذکر شد، منظور از مایعات تنها آب نبوده و انواع روغن‌ها، شربت‌ها و سایر مایعات روان را نیز شامل می‌شود. پس می‌توان گفت این پمپ‌ها کاربرد صنعتی نیز داشته و از آن‌ها می‌توان در موارد صنعتی و نیمه صنعتی بهره برد.

عملکرد پمپ‌های شناور به این صورت است که با ایجاد و اعمال فشار به مایع مورد نظر، مایع را به سطح مایع یا همان سیال منتقل می‌کند و مانند جت پمپ‌ها اساس کارشان بر پایه قدرت مکش سیال و دریافت مایع است، نیست. در حالت کلی، ساختار این پمپ‌ها از دو جز که شامل یک موتور در قسمت پایین و یک پمپ در قسمت بالا است، تشکیل شده است که قسمت موتور به ایجاد توان لازم برای کار پمپ پرداخته و نیروی پمپ جهت ایجاد فشار و ارسال مایع را فراهم می‌کند.

از مزایای این پمپ‌ها می‌توان به تولید صدای کم، مصرف انرژی کم‌تر در مقایسه با سایر پمپ‌ها، هزینه نصب بسیار پایین، نیاز کم به سرویس دوره‌ای و تعمیر و نگهداری پمپ، دسترسی مداوم به آب و… اشاره کرد. این نوع پمپ در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است که از پرمصرف‌ترین آن‌ها می‌توان به پمپ غوطه ور آب آشامیدنی اشاره کرد.

کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی

نمونه‌ای از کابل مخصوص پمپ شناور
نمونه‌ای از کابل مخصوص پمپ شناور

حال که با پمپ شناور و نحوه کار آن آشنا شدید، بهتر است به توضیح کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی که محور اصلی بحث است، پرداخته و اهمیت آن را بیان کنیم. یکی از کابل‌های خاص و کاربردی که نیروی الکتریکی را به پمپ‌ها و سایر تجهیزات غوطه‌ور در آب منتقل می‌کند، کابل شناور نام دارد. به طور کلی، اگر در ساختار تجهیزات و یا وسیله مورد نظر این احتمال وجود داشته باشد که وسیله و یا کابل منتقل‌کننده جریان آن با آب برخورد داشته باشند، از این نوع کابل‌ها استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های مهم و بارز کابل‌های مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی یا همان پمپ شناور می‌توان به ضدآب بودن کابل، مقاومت بالای کابل در برابر نفوذ رطوبت، مقاومت در برابر عوامل محیطی از جمله سایش، هدایت الکتریکی خوب و مطلوب، جنس عایق بسیار مقاوم و عالی، مقاومت در سایر دماهای مختلف از جمله دمای بالا، طول عمر بالا و مناسب و … اشاره کرد. همچنین این کابل‌ها قابل ‌استفاده در انواع پمپ‌ها و وسایل از جمله پمپ‌های شناور از جمله پمپ شناور آب آشامیدنی، تجهیزات آبیاری و کشاورزی، توربین‌ها، مخازن آبگیری و … بوده و بسیار پرکاربرد هستند.

کابل شناور در انواع و نمونه‌های مختلفی تولید و راهی بازار می‌شود که از مهم‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به کابل سه هسته‌ای، کابل تخت سه هسته‌ای، کابل گرد، کابل لاستیکی تخت و … اشاره کرد. نوع سه هسته‌ای این نوع کابل‌ها بیش‌تر برای پمپ‌های شناور (بدون در نظر گرفتن عمق سیال) کاربرد دارند.

کابل تخت سه هسته‌ای برای تأسیسات و پمپ‌های غوطه‌ور بهترین گزینه بوده و بسیار پرکاربرد است. کابل شناور یا غوطه‌ور گرد نیز در پمپ‌های فاضلاب و تصفیه آب کاربرد داشته و اگر در مواردی که سیال اسیدیته بالایی داشته باشد، از این کابل استفاده می‌شود. نوع آخر این کابل‌ها یعنی کابل لاستیکی تخت نیز برای پمپ‌هایی در عمق 500 متری و یا بیش‌تر مناسب بوده و کاربرد دارد.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل پرکاربرد برای انتقال سیال و به ویژه آب، پمپ است. پمپ انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پمپ غوطه‌ور در آب است. این پمپ از اجزا مختلفی تشکیل شده است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی است. همان‌طور که گفته شد، پمپ غوطه‌ور یکی از انواع خاص پمپ‌ها به شمار می‌رود که با ایجاد فشار، مایع مورد نظر را به سطح سیال منتقل می‌کند. کابل مورد استفاده برای این نوع پمپ‌ها که کابل شناور نام دارد، از خاصیت‌هایی نظیر ضد آب بودن، مقاومت بالا در برابر سایش، هدایت الکتریکی خوب و مطلوب، جنس عایق بسیار مقاوم و … برخوردار بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل مخصوص پمپ غوطه ور آب آشامیدنی پرداخته و کاربرد این پمپ را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

114 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط