متعلقات سینی کابل

متعلقات سینی کابل؛ وسایل مورد نیاز برای نصب سینی کابل

134 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

برای به‌کارگیری و نصب سینی کابل احتیاج به برخی وسایل جانبی داریم. با اینکه سینی کابل از ساختار ساده‌ای برخوردار است اما نصب آن فرایند نسبتا پیچیده‌ای داشته و باید با استفاده از تجهیزات گوناگونی به نام متعلقات سینی کابل انجام گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی متعلقات سینی کابل پرداخته و کاربرد هر یک از این متعلقات را بیان کنیم.

سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سینی کابل
سینی کابل

پیش از آنکه به بررسی متعلقات سینی کابل بپردازیم، ابتدا بهتر است نگاهی مختصر بر چیستی و کاربرد سینی کابل داشته و شما را با این وسیله کاربردی و مهم آشنا کنیم. همان‌طور که می‌دانید، برای برق‌کشی ساختمان‌ها به لوله‌هایی احتیاج است که سیم‌ها و کابل‌ها از درون آن‌ها عبور داده شده تا در طول زمان هیچ‌گونه آسیبی ندیده و بتوانند جریان را منتقل کنند.

حال با پیشرفت تکنولوژی قطعه دیگری به نام سینی کابل برای این منظور روی کار آمده است. سینی کابل که به آن cable tray نیز گفته می‌شود، قطعه‌ای است که از آن برای انتقال انواع سیم‌ها و کابل‌ها، محافظت از آن‌ها، مرتب و دسته‌بندی‌سازی آن‌ها و همچنین زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده می‌شود.

از انواع سینی کابل می‌توان به سینی کابل آلومینیومی، سینی کابل فولادی، سینی کابل فایبرگلاس و … اشاره نمود. با اینکه جنس این قطعات با یکدیگر متفاوت است اما روش نصب تمامی این سینی‌ها (چه در سقف و چه در دیوار) تقریباً یکسان بوده و برای نصب آن‌ها باید از افراد متخصص و آموزش‌دیده کمک گرفته شود. همچنین نصب سینی کابل نیاز به قطعات جانبی گوناگونی دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

متعلقات سینی کابل

نمونه‌ای از ساپورت سینی کابل
نمونه‌ای از ساپورت سینی کابل

همان‌طور که در قسمت قبل بیان گردید، برای نصب سینی کابل نیاز به برخی متعلقات و لوازم جانبی گوناگونی داریم و بدون این لوازم عملاً استفاده از سینی کابل ناممکن است. از مهم‌ترین متعلقات سینی کابل می‌توان به درب سینی کابل، رابط سینی کابل، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی، نردبان کابل و همچنین ساپورت سینی کابل کابل اشاره کرد. هر کدام از این متعلقات در سینی کابل (به طور جداگانه) عبارتند از:

  • درب سینی کابل: همه سینی‌های‌ کابل‌ به دلایلی همچون جلوگیری از ورود گرد و غبار، ریزش آب، ورود جانوران و … دارای درب بوده و محافظت‌شده هستند. اندازه این درب‌ها متناسب با سینی مورد نظر انتخاب شده و از ضخامت کم‌تری نسبت به خود سینی برخوردار هستند.
  • زانو سینی: زانو سینی کابل از دیگر متعلقات این سینی کاربردی است که برای نصب سینی به‌صورت L به کار برده می‌شود. همچنین برای برق‌کشی کل ساختمان نیز نیاز به متصل‌نمودن چندین سینی به یکدیگر بوده که این کار به‌وسیله رابط سینی کابل صورت می‌پذیرد.
  • رابط سینی کابل: همان‌طور که گفته شد، وظیفه رابط سینی کابل اتصال دو یا چند قسمت از سینی کابل به یکدیگر بوده و باعث افزایش استحکام سازه سینی کابل می‌شود.
  • سه‌راهی و چهارراهی سینی: اگر بخواهیم در حین نصب، سینی را از سه یا چهار مسیر عبور دهیم و یا چند سینی را در یک مرکز به هم متصل نماییم، از سه راهی و یا چهار راهی سینی استفاده می‌کنیم. این سه‌راهی و یا چهارراهی باعث اتصال بخش‌ها و قسمت‌ها مختلف شده و به نوعی می‌توان آن‌ها زیرمجموعه رابط سینی کابل به شمار آورد زیرا این قسمت نیز وظیفه اتصال قسمت‌های مختلف سینی را به یکدیگر داشته و اهمیت بالایی دارد.
  • نردبان کابل: از دیگر متعلقات و لوازم جانبی سینی کابل می‌توان به نردبان کابل اشاره نمود که وظیفه هدایت و انتقال سیم‌ها و کابل‌های موجود در سینی را برعهده دارد.
  • ساپورت سینی کابل: از ساپورت سینی کابل نیز برای نصب راحت‌تر سینی کابل در سقف، دیوار و زمین استفاده شده و وسیله‌ای برای نگهداری سینی کابل است.

مواردی که در قسمت بالا به توضیح آن‌ها پرداختیم از متعلقات اصلی سینی کابل به شمار می‌روند اما علاوه‌بر موارد ذکر شده در قسمت بالا، ابزار دیگری نظیر پیچ اتاقی و کله قارچی سینی کابل، پیچ و مهره سینی کابل، کاور سینی و کلمپ سینی کابل، بست درپوش سینی کابل، بغل بند سینی کابل و … نیز در ساخت سازه سینی کابل وجود دارند و اگرچه به اندازه لوازم ذکر شده در قسمت بالا شناخته شده و کاربردی نیستند اما هر یک نقش مهم و کلیدی در نصب و به‌کارگیری سینی کابل ایفا کرده و جزو متعلقات سینی کابل به شمار می‌روند.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که کاربردی زیادی در انتقال برق درون ساختمان‌ها دارد، سینی کابل است. سینی کابل وظیفه انتقال انواع سیم‌ها و کابل‌ها، محافظت از آن‌ها، مرتب و دسته‌بندی‌کردن آن‌ها و … را برعهده داشته برای نصب نیاز به وسایل جانبی گوناگونی دارد که از آن‌ها به عنوان متعلقات سینی کابل یاد می‌شود. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به درب سینی کابل، رابط سینی کابل، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی کابل، نردبان سینی کابل و همچنین ساپورت سینی کابل اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی متعلقات سینی کابل پرداخته و کاربرد هر یک از این متعلقات را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون متعلقات سینی کابل با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

134 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط