رابط سینی کابل

رابط سینی کابل؛ وسیله‌ای برای نصب صحیح سینی کابل

120 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

برای تفکیک سیم و کابل‌ها و همچنین انتقال راحت‌تر و ایمن‌تر آن‌ها در ساختمان، سیم و کابل‌ها را درون لوله‌هایی قرار می‌دهند. حال با پیشرفت تکنولوژی قطعه‌ای به نام سینی کابل جایگزین این لوله‌‌ها گشته است.  برای به‌کارگیری و نصب سینی کابل احتیاج به وسایل جانبی داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، رابط سینی کابل است. این رابط واسطه بین کابل‌ها و سینی‌های کابل‌ها با یکدیگر بوده و اهمیت زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی رابط سینی کابل پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

سینی کابل و انواع آن

سینی کابل
سینی کابل

همان‌طور که می‌دانید، برق‌کارها برای سیم‌کشی و کابل‌کشی در ساختمان‌ها از لوله‌هایی استفاده می‌نمایند که سیم‌ها و کابل‌ها را از درون آن‌ها انتقال داده و این امر باعث می‌شود تا عمر سیم‌ها و کابل‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته و خراب نشوند. این روش هم باعث بالارفتن ایمنی کابل‌کشی ساختمان شده و هم ظاهر زیبایی به ساختمان می‌دهد.

حال با پیشرفت تکنولوژی قطعه دیگری به نام سینی کابل برای این منظور روی کار آمده که هر چند مانند لوله‌های انتقال سیم و کابل شناخته شده نیست اما از مزایا و کاربردهای گوناگونی برخوردار است (سینی کابل به دلیل حفره‌ها و فضا بیش‌تری که نسبت به لوله کابل دارد، ایمن‌تر بوده و باعث می‌شود عمر سیم‌ها و کابل‌های درون آن افزایش یابد).

سینی کابل که به آن cable tray نیز گفته می‌شود، قطعه‌ای است که از آن برای انتقال ایمن سیم و کابل، محافظت از آن‌ها در برابر عوامل محیطی، مرتب و دسته‌بندی کردن آن‌ها، خنک‌سازی و جلوگیری از بیش‌از اندازه گرم‌شدن کابل‌ها (به واسطه حفره‌هایی که بر روی سینی کابل وجود دارد) و همچنین زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده می‌شود. همچنین می‌توان انواع مهتابی را نیز در زیر این قطعه نصب نموده و از آن‌ها بهره برد. محل قرارگیری سینی کابل در سقف ساختمان بوده و به کمک لوازم جانبی سینی کابل می‌توان به‌راحتی اقدام به نصب آن نمود.

از انواع سینی کابل می‌توان به سینی کابل آلومینیومی، سینی کابل فولادی، سینی کابل فایبرگلاس و … اشاره نمود. برای نصب این وسیله کاربردی نیاز به استفاده از لوازم جانبی مختلفی نظیر درب سینی کابل، رابط سینی کابل، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی، نردبان کابل و ساپورت سینی کابل است.

از آنجا که رابط بین سینی‌های کابل اهمیت زیادی داشته و عدم نصب صحیح آن می‌تواند باعث هدررفتن تمامی زحمات برق‌کاران شود، در ادامه قصد داریم به بررسی رابط سینی کابل که یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی در جهت نصب سینی کابل است، بپردازیم.

رابط سینی کابل

رابط های سینی کابل
رابط های سینی کابل

همان‌طور که گفته شد، رابط سینی کابل یکی از اجزای مهم در سیستم های الکتریکی و انتقال سیم و کابل است که برای اتصال کابل‌ها به سینی‌های کابل استفاده می شود. این رابط‌ها به صورت پلاستیکی یا فلزی ساخته شده و دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند که بسته به نوع کاربرد و نوع کابل مورد استفاده، تفاوت داشته و فرق می‌کنند.

از این رابط‌ها در ساختمان ها، صنایع، معادن و سایر بخش‌های صنعتی و میمه صنعتی استفاده شده و پرکاربرد هستند. یکی از مزایای استفاده از رابط‌های سینی کابل، این است که این سیستم می‌تواند کابل‌های مختلف را به صورت مجزا و به همراه یکدیگر حمل کرده و جابه‌جا کند. یکی از مزایای دیگر استفاده از این رابط‌ها، ظاهر زیبا و شیکی است که به ساختمان‌ها بخشیده و باعث یکپارچه‌سازی سیستم انتقال برق آن‌ها می‌شوند. این سیستم همچنین به دلیل ساختار خود، به راحتی قابل نصب بوده و این امر می‌تواند به معنی کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان نصب آن‌ها باشد.

رابط های سینی کابل با استفاده از پیچ و مهره‌ها به سینی کابل متصل می‌شوند و از طریق اتصالات الکتریکی، کابل‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. این رابط‌ها معمولاً دارای یک نوار فلزی هستند که به صورت پیچ و مهره در سینی کابل کشیده شده و نصب می‌شود.

سپس کابل‌ها به رابط سینی کابل متصل شده و و نوار فلزی باز شده و به طور محکم در سینی کابل قرار می‌گیرد. رابط‍‌های سینی کابل برای اتصال کابل های بزرگ و سنگین به سینی کابل استفاده شده و به دلیل قدرت بالایی که دارمد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رابط‌ها قابلیت اتصال به کابل‌های مختلف را دارا بوده و می‌توانند به صورت قابل تنظیم برای اتصال به کابل‌هایی با اندازه‌های مختلف، مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به این که رابط های سینی کابل به صورت مجموعه‌ای از قطعات ساخته شده‌اند، می توان آن‌ها را به سادگی و با توجه به نیاز محیط، تغییر شکل داد. این امر به معنی این است که در صورت نیاز به تغییرات در سیستم برقی، به راحتی می‌توان رابط یا رابط‌های سینی کابل را به صورت دستی و یا با استفاده از ابزارهای خاص، تغییر داد.

در نهایت می‌توان گفت، استفاده از رابط‌های سینی کابل در ساختمان‌ها و صنایع، به دلیل مزایای ذکر شده، به عنوان یک راه‌حل ایده‌آل برای حمل و نقل و جابه‌جایی کابل‌ها شمرده شده و بسیار کاربردی است. همچنین، این سیستم به دلیل ساختار خود، به راحتی قابل نصب و تعمیر است که این امر می‌تواند به معنی کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان سیستم نصب باشد.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که در کابل‌کشی ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، سینی کابل است. سینی کابل قطعه‌ای است که از آن در جهت سیم‌کشی و کابل‌کشی ساختمان‌ها استفاده شده و انواع سیم‌ها و کابل‌ها درون آن قرار می‌گیرند. این قطعه برای نصب احتیاج به لوازم جانبی گوناگونی نظیر درب سینی کابل، رابط سینی کابل‌ها، زانو سینی کابل، سه‌راهی و چهارراهی سینی، نردبان کابل و ساپورت سینی دارد که در این بین، رابط سینی کابل نقش بسیار مهمی در اتصال سیم‌ها و کابل‌ها و سینی‌های کابل‌ها به یکدیگر دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی رابط سینی کابل پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

120 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط