فنر خم کن لوله مسی

فنر خم کن لوله مسی؛ ویژگی، مزایا و کاربرد

148 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید فنر خم کن لوله مسی چیست و در چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد؟ فنر خم کن یکی از ابزارآلات فوق‌العاده پرکاربرد بوده که می‌توان از آن برای خم کردن لوله‌های مختلف از جمله لوله‌های مسی استفاده کرد. در ادامه این راهنما با ابزار مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نگاهی بر چیستی فنر خم کن لوله مسی

فنر خم کن لوله مسی

فنر خم کن چیست؟

فنر خم کن لوله نوعی ابزار بوده که می‌توان از آن برای فرم‌دهی و شکل دادن به لوله‌های مختلفی مثل لوله‌های مسی، لوله‌های پلاستیکی، فولادی، استیل و… استفاده کرد. فنر خم کن‌ها دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آن‌ها فنر خم کن لوله مسی است. این مدل از فنر خم کن همان‌طور که از نام آن پیداست به طور خاص برای فرم‌دهی و شکل دادن به لوله‌های مسی طراحی شده و به گونه‌ای لوله‌ها را خم می‌کند که لوله دو پهن نشده و یا این که سطح مقطع آن تغییر نکند. خودِ فنر خم‌ کن‌های لوله مسی به انواع مختلفی تقسیم می‌‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

انواع فنر خم کن لوله مسی

فنر خم کن لوله مسی توکار

فنر خم کن‌های لوله مسی توکار از جمله ابزارآلاتی هستند که می‌توان از آن‌ها به جهت خم کردن سر لوله‌ها و یا لوله‌هایی که لاله شده بهره برد. سایزهای مختلفی از این ابزار در بازار موجود بوده که از جمله رایج‌ترین و پرکاربردترینِ آن‌ها می‌توان به سایزهای ۶، ۸، ۱۰، ۱۲.۵، ۱۶، ۱۹ میلی‌متر اشاره داشت.

برای استفاده از این نوع فنر لوله خم کن در ابتدا با در نظر گرفتن سایز لوله، فنر مناسب برای لوله مسی مورد نظر را انتخاب کرده و بعد فنر را درون لوله قرار دهید. در این مرحله می‌توانید لوله مسی مورد نظر خود را به شکلی که می‌خواهید فرم‌دهی کنید. توجه داشته باشید که فرم‌دهی لوله مسی توسط این مدل فنر لوله خم کن بسیار قابل اطمینان است؛ چرا که در لوله فنر وجود داشته و این فنر موجب جلوگیری از دفرمه شدن لوله خواهد شد.

فنر خم کن لوله مسی روکار

نوع دیگری از فنر خم کن لوله مسی بوده که پیش از لاله کردن تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گرفت. نحوه استفاده از این مدل فنر خم کن لوله مسی نیز بسیار ساده است؛ به طوری که باید در وهله اول فنر را با در نظر گرفتن سایز لوله انتخاب کرده و در نهایت لوله را وارد فنر مورد نظر کنید. سپس، می‌توانید فنر را به منظور فرم‌دهی لوله خم کنید.

روش خم کردن لوله مسی

فنر خم کن لوله مسی

اکنون که با فنر خم کن لوله مسی آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم توضیحاتی مربوط به چگونگی خم کردن این مدل از لوله‌ها به شما عزیزان ارائه دهیم. در کل اگر فردی قصد داشته باشد لوله خم کن ماهری شود، لازم است تمرینِ زیادی کند. برای خم کردن لوله‌های مسی کوچک به ابزار مخصوصی نیاز نیست، اما با این حال می‌توان با استفاده از خم کن لوله مسی نتیجه کار را تمیزتر و بهتر ارائه داد.

توجه داشته باشید که در محل خم شدن لوله نباید تحت هیچ شرایطی سطح مقطع لوله تغییر پیدا کند. در کل باید بسیار دقت داشت که در زمان خم کردن، لوله گردی خود را حفظ کرده و دو پهن یا چروکیده نشود. حداقل شعاع خم کن لوله می‌تواند بین 5 الی 10 برابر قطر لوله مورد نظر باشد. نکته دیگری که در زمان خم کردن لوله بایستی در نظر قرار گیرد این است که فرآیند خم کردن باید آهسته و با دقت کافی انجام شود.

انتخاب شعاع بزرگ خمش لوله عمل خوبی‌ است؛ چرا که این امر موجب تقلیل میزان دو پهن شدن لوله مورد نظر شده و با شعاع بیش‌تر به راحتی خم می‌شود. بهتر است که عمل خم کردن لوله مسی را به یک باره انجام ندهید، لوله مورد نظر را به آرامی خم کرده تا در اثر فشار ناگهانی دچار چروکیدگی و دو پهن شدن نشود.

توجه داشته باشید که با استفاده از فنر خم کن لوله مسی تنها می‌توان اقدام به خم کردن لوله‌هایی از جنس مس کرد و امکان خم‌کاری لوله‌های سخت یا شاخه فراهم نبوده و چنین لوله‌هایی به ابزار و دمای خاص نیاز دارند؛ در نتیجه می‌توانید برای انجام خم کاری روش‌های زیر را پیش بگیرید:

خم‌کاری لوله مسی با کمک فنر

به طور معمول فنرهای مذکور از سایزهای  ¼ تا ۸/۷ در بازار قابل خرید هستند. طول فنرهای مذکور عمدتاً ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متر بوده و همان‌گونه که از نام آن‌ها مشخص است، برای لوله‌های مسی کارایی دارند.

خم‌کاری لوله مسی با استفاده از فنر داخلی

خم کاری لوله مسی با کمک فنر داخلی روشی بوده که در طی سال‌های اخیر باب شده و عمدتاً مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته می‌توان از فنرهای خارجی هم استفاده کرد اما نقطه ضعف فنرهای خارجی در این است که گاهاً در اثر فشار زیاد کاربر یا جمع شدن فنر در یک نقطه، خم کاری با مشکل مواجه شده و از آن‌جایی که درون لوله خالی بوده امکان خم‌شدگی آن وجود دارد. اما در مقابل، در خم‌کاری به کمک فنر داخلی احتمال بروز چنین اتفاقی به مراتب کم‌تر بوده و لوله با کیفیت خیلی بهتری خم می‌شود.

مارپیچ کردن لوله‌های مسی

لوله‌های مسی از جمله مواردی هستند که می‌توان از آن‌ها برای انجام کارهای تزئینی و طراحی و ساخت وسایل مختلف بهره برد. پیشنهاد می‌شود قبل از ساخت هر نوع وسیله‌ای با لوله مسی، در ابتدا کار مورد نظر خود را طراحی کرده، قطر لوله را مشخص نموده و در نهایت متراژ لوله را مشخص کنید. مارپیچ یا دایره‌‌ای کردن لوله‌هایی با قطر  ¼ تا ۸/۳ بدون ابزار خاصی انجام می‌شود؛ اما برای دایره‎ای کردن یا مارپیچ کردن لوله‌هایی با قطر ½ بایستی از یک قالب استفاده کنید.

سخن پایانی

در این راهنما تمرکز اصلی ما بر معرفی فنر خم کن لوله مسی و انواع مختلف آن بود. آیا تجربه استفاده از این ابزار به جهت خم کاری لوله‌های مسی را دارید؟ به نظر شما با کمک این ابزار می‌توان لوله‌های مسی را با کیفیت خوبی خم کرد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

148 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط