لوله نسوز پی وی سی

لوله نسوز پی وی سی؛ چیستی، ویژگی‌ها و کاربردها

100 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آیا می‌دانید لوله نسوز پی وی سی چیست و در چه مواردی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ لوله‌های برق پی وی سی از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنعت ساختمانی به حساب می‌آیند. لوله‌های مذکور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضمن محافظت از سیم و کابل‌های موجود در تأسیسات برقی، فرآیند سیم کشی و کابل کشی را نیز تسریع می‌بخشند. در ادامه این راهنما با لوله‌های پی وی سی نسوز بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره لوله نسوز پی وی سی بدانید!

لوله نسوز پی وی سی

لوله نسوز پی وی سی چیست؟

این محصول از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین لوله‌ها در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که ضمن کاربری غیر صنعتی، کاربری صنعتی نیز دارد.  آن‌جایی که لوله‌های پی وی سی نسوز، ضد آتش هستند و در کنار آن از خاصیت نشکن بودن نیز برخوردارند، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین لوله‌های موجود در بازار نیز شناخته می‌شوند. این محصول دارای استحکام بسیار بالایی بوده و به همین خاطر می‌تواند از سیم و کابل‌ها در برابر نیروهای خارجی محافظت نماید.

اهمیت استفاده از لوله نسوز پی وی سی

در حالت کلی، فاکتورهای مختلفی وجود دارند که بر پیدایش لوله‌های برق و بهره‌گیری از آن‌ها موثر هستند. از جمله این فاکتورها می‌توان به بحث ایمنی اشاره داشت. در گذشته بهره‌گیری از لوله‌های برق چندان متداول نبود و به طور عمده نصب این تجهیزات به صورت روکار صورت می‌گرفت.

اجرای سیم و کابل‌ها به صورت روکار مشکلاتی را در پی داشت؛ به عنوان مثال این نوعِ نصب خطر برخورد اجسام نوک تیز با سیم را افزایش می‌داد و در پی آن حوادث جانی اعم از برق‌گرفتگی پیش می‌آمد. از طرف دیگر، این نوع نصب منجر به پوسیدگی سیم و کابل‌ها می‌شد؛ در نتیجه طول عمر سیم کشی بسیار پایین بود. خوشبختانه امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن صنایع جدید، با هدف افزایش ایمنی و همچنین افزایش طول عمر سیم و کابل‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر عوامل خارجی، از لوله‌های مختلفی هم‌چون لوله نسوز پی وی سی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های لوله نسوز پی وی سی

این محصول ویژگی‌های مختلفی داشته و با تکیه بر این خصوصیات به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین انواع لوله‌های برق تبدیل شده است. در ادامه با ویژگی‌های این محصول بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

مقاوم در برابر خوردگی

از جمله ویژگی‌های بارزی که می‌توان برای این محصول برشمرد، مقاومت عالی آن در برابر خوردگی است. به طور معمول در فرآیند ساخت لوله‌های پی وی سی نسوز از مواد پلیمری که به صورت ذاتی در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز مقاوم بوده و دچار خوردگی نمی‌شود بهره‌گیری شده است.

مقاوم در برابر مواد اسیدی و شیمیایی

این دسته‌ از لوله‌های برق پرطرفدار به شکلی طراحی و تولید شده‌اند که در برابر مواد اسیدی و شیمیایی مقاومت خود را از دست نداده و پایداری خود را حفظ خواهند کرد.

نصب و اجرای آسان

از دیگر خصوصیات لوله نسوز پی وی سی، نصب و اجرای بسیار ساده و سریع آن است. لوله‌های مذکور به راحت‌ترین شکل ممکن و با اعمال کم‌ترین میزان نیرو خم شده و قوس‌های مورد نیاز را به وجود خواهند آورد. از طرف دیگر، برای نصب و اجرای این مدل از لوله‌ها به فرآیندهای پیچیده‌ای هم‌چون رزوه‌کاری و پیچ کردن نیازی نخواهد بود. برای نصب این محصول تنها به چسب‌های پی وی سی نیاز بوده تا اتصالات مربوطه متصل شده و مسیرهای مورد نظر ایجاد شوند. قابل ذکر است که چسب‌های پی وی سی مقاومت بسیار بالایی داشته و قادر هستند که لوله‌ها و اتصالات مربوط به آن را به خوبی به هم دیگر متصل کنند.

مقاومت در برابر سایش

لوله نسوز پی وی سی

ویژگی بعدی که می‌توان برای لوله‌های پی وی سی نسوز برشمرد، مقاومت این محصول در برابر سایش و فرسایش است. در حالت کلی، مواد پلاستیکی و پلیمری در برابر سایش و فرسایش ناشی از نور خورشید و همچنین باد مقاومت بسیار ایده‌آلی از خود نشان می‌دهند. لوله پی وی سی هم از این ویژگی برخوردار بوده و به همین دلیل در مقایسه با سایر لوله‌های موجود در بازار مقاومت بسیار بالایی از خود نشان خواهد داد.

وزن سبک

ویژگی بعدی این محصول که آن را از سایر لوله‌های برق متمایز کرده، وزن سبک آن است. در حالت کلی، چگالی این مدل از لوله‌های برق در مقایسه با سایر لوله‌های موجود در بازار کم‌تر است و به همین خاطر نصب و اجرای بسیار راحتی دارند.

مقاوم در برابر آتش

ویژگی بعدی لوله نسوز پی وی سی که از عنوان آن نیز مشخص بوده، مقاومت عالی آن در برابر آتش است. این ویژگی از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشخصه‌های این محصول به شمار می‌رود. ترکیباتی که در ساختار لوله‌های پی وی سی به کار رفته به گونه‌ای بوده که در زمان افزایش حرارت و آتش سوزی، منجر به آزادسازی گاز اچ سی ال از لوله می‌شوند.

گاز اچ سی ال در مقایسه با هوا چگالی بیش‌تری داشته و به همین خاطر در زمان آتش سوزی، در نزدیکی لوله اکسیژن وجود نداشته و در پی آن لوله در کوتاه‌ترین زمان ممکن خاموش می‌شود. به دلیل این ویژگی، در زمان آتش سوزی سیم و کابل‌هایی که با استفاده از این لوله محصور شده‌اند در امان خواهند ماند.

تفاوت لوله pvc با لوله upvc

در ساختار لوله‌های upvc از مواد پلیمری استفاده شده است؛ اما به علت تغییر در درصد ترکیبات با لوله‌های pvc از جهاتی تفاوت دارند. به طور معمول، لوله‌های upvc در مقایسه با نوع پی وی سی سطح صیقلی‌تری داشته و به همین خاطر عمدتاً برای انتقال آب‌های آشامیدنی کارایی دارند؛ چرا که سطح صاف آن‌ها احتمال تجمع باکتری را به حداقل می‌رساند و با کمک آن‌ها آب آشامیدنی از بهداشت و سلامت بیش‌تری برخوردار خواهد بود.

سخن پایانی

لوله نسوز پی وی سی یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین انواع لوله‌های برق موجود در بازار بوده که با ویژگی‌هایی نظیر ضد آتش بودن، مقاوم در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و اسیدی، سایش و فرسایش، وزن سبک و نصب و اجرای آسان مورد استقبال متخصصین در صنعت برق قرار گرفته است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون لوله‌های پی وی سی نسوز دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع لوله‌های برق با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

100 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط