فنر خم کن لوله برق

فنر خم کن لوله برق؛ چیستی + ویژگی + کاربرد

106 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید دستگاه فنر خم کن لوله برق چیست و در برق کشی ساختمان چه کارایی دارد؟ خم‌ کن‌های لوله برق دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از آن‌ها ویژگی و کارایی مخصوص به خود را دارد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با چیستی این محصول، به معرفی انواع آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره فنر خم کن لوله برق بدانید!

فنر خم کن لوله برق

برق‌کشی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل در فرآیند ساختمان سازی به حساب آمده و که لازم است به بهترین شیوه ممکن صورت بگیرد. برای اجرای برق کشی ساختمان به انواع مختلف ابزار و لوازم نیازمند هستیم که لوله‌های برق از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها محسوب می‌شود. به طور معمول، لوله‌های برق با استفاده از متریال گوناگونی نظیر فولاد، پی وی سی، پلاستیک، گالوانیزه و… قابل تولید هستند. برای این که بتوان لوله‌های برق مذکور را در گوشه‌ها و مکان‌های مورد نیاز به صورت زاویه‌دار حالت داد، به دستگاه فنر خم کن لوله برق نیاز پیدا خواهیم کرد.

فنر خم کن لوله برق چیست؟

خم کن لوله برق نوعی دستگاه کارآمد بوده که می‌توان از آن به منظور شکل دادن و خم نمودن لوله‌های برق مختلف نظیر لوله‌های استیل، مس، فولاد، پلاستیک، پی وی سی و… بهره برد. خودِ فنر خم کن‌های لوله‌ برق دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان از آن‌ها به خم کن لوله برق دستی، برقی، هیدرولیکی و هیدرولیک – دستی اشاره داشت.

انواع دستگاه فنر خم کن لوله برق

فنر خم کن لوله برق

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، دستگاه‌های فنر خم کن دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک از آن‌ها بر حسب ویژگی‌هایی که دارند، عملکرد متفاوتی را ارائه می‌کنند. به منظور خم کردن لوله برق‌هایی که دارای قطر 1 اینچ یا کم‌تر هستند می‌توان از لوله برق دستی و برای خم نمودن لوله‌هایی با قطر بیش از 1 اینچ می‌توان از فنر خم‌ کن‌های هیدرولیکی استفاده کرد. در حالت کلی، شما می‌توانید از انواع مختلف این دستگاه برای خم کردن لوله‌های برق با ضخامت مشخص بهره ببرید؛ از لوله‌های پلیکا گرفته تا پی وی سی و پلی آمید. در حقیقت، امکان زاویه‌دهی لوله برق‌هایی که دارای قابلیت سرد و گرم هستند با این وسیله فراهم است.

فنر خم کن لوله برق دستی

عملکرد دستگاه مذکور به این صورت بوده که به منظور خم کردن لوله‌های برق از نیروی دست بهره می‌گیرد. دستگاه مذکور دارای یک لقمه بوده که متناسب با اندازه لوله انتخاب شده و برای لوله‌هایی با حداکثر قطر 25 میلی‌متر کارایی دارد. نحوه کار با این مدل از فنر خم کن‌ها به این شکل بوده که در ابتدا باید لقمه دستگاه و تکیه‌گاه متناسب با قطر لوله انتخاب شده و بعد لوله درون لوله خم کن قرار بگیرد. سپس کاربر باید اهرم را فشار داده تا لوله به اندازه زاویه مورد نظر خم گردد.

نوع دیگری از  فنر خم کن لوله برق معمولاً دارای چندین لقمه متنوع بوده و امکان اجرای انواع خم‌های 90 درجه، انحرافی، پشت به پشت، ابروئی و پله‌ای را فراهم می‌کند. برای کار کردن با این دستگاه لازم است که دستگیره به قسمت رزوه متصل گردد. سپس لوله برق درون جایگاه قلابی شکل قرار داده شده و محل خمیدگی لوله مشخص شود. در نهایت کاربر باید پای خود را بر روی پدال دستگاه قرار داده و بعد دستگیره را فشار دهد و لوله را به اندازه مورد نیاز خود خم کند.

نوع سوم دستگاه‌های فنر خم کن لوله برق دستی، تعدادی نیم قوس یا نیم استوانه در سایزهای مختلف داشته و متناسب با قطر لوله برق انتخاب شده و بر روی دستگاه نصب خواهند شد. شعاع انحنای لوله به طور معمول 10 برابر قطر لوله برق بوده و با در نظر گرفتن قطر این لوله‌ها، نیم‌ قوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از این مدل لوله خم کن می‌توان برای انواع لوله برق‌های مسی، آلومینیومی، استیل و فولادی بهره برد. روش کار به این ترتیب بوده که تکیه گاه لوله برق بر اساس قطر لوله انتخاب و تنظیم شده، لوله داخل دستگاه قرار داده شده و کاربر با قرار دادن پای خود بر روی پایه و اعمال فشار بر روی اهرم، لوله را خم خواهد کرد.

فنر خم کن لوله برق هیدرولیکی

نوع دیگری از دستگاه‌های فنر خم کن که به منظور شکل‌دهی و زاویه‌دهی به لوله برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول از لوله خم کن‌های هیدرولیکی برای لوله‌هایی با قطر 1 اینچ الی قطر 8.5 اینچ می‌توان استفاده کرد؛ چرا که این لوله‌ها با چنین قطرهایی را نمی‌توان با استفاده از خم کن دستی شکل‌دهی کرد.

قابل ذکر است که دستگاه‌های لوله خم کن هیدرولیکی برای انواع لوله‌های مسی، آلومینیومی، آهنی، گالوانیزه، استیل و میلگرد کارایی دارند. از آن‌جایی که این مدل از فنر خم کن‌ها درجه‌بندی شده‌اند، کار کردن با آن‌ها بسیار ساده بوده و تنها کافی‌ست که آن را بر روی زاویه مورد نظر خود تنظیم کرده، لوله برق را درون آن قرار داده و بعد اقدام به خم کردن لوله کنید.

لوله خم کن برقی

نمونه‌ای دیگر از انواع دستگاه‌های لوله خم کن بوده که از نیروی الکتریسیته برای خم نمودن لوله‌های برق بهره می‌برد. دستگاه مذکور دارای محورهای متغیر خطی، چپگرد، راستگرد و دورانی بوده و می‌تواند بر حسب قطر و ضخامت لوله آن را تنظیم نمود. قابل ذکر بوده که این مدل از دستگاه‌های لوله خم کن قادر به ایجاد چندین شعاع خم بوده و می‌‌تواند خم‌هایی هم‌چون خم بسته یا سه بعدی بر روی لوله برق مورد نظر اعمال نماید.

سخن پایانی

لوله برق‌ها از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که می‌توان از آن‌ها در فرآیند برق کشی ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف مسکونی، تجاری و اداری و… بهره برد. در این فرآیند به دستگاهی تحت عنوان فنر خم کن لوله برق نیازمند هستیم تا بتوانیم با استفاده از آن لوله‌های برق با جنس‌های گوناگون را در گوشه‌ها و مکان‌هایی که نیاز بوده، شکل دهیم و زاویه‌دهی کنیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با دستگاه‌های خم کن لوله برق دارید؟ آیا تجربه استفاده از این محصول را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

106 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط