سیم افشان رنگی

درباره سیم افشان رنگی چه می‌دانید؟

276 بازدید آموزش در صنعت برق

سیم افشان رنگی از جمله کابل‌های برق کاربردی است که چندین سیگنال را در یک کابل تکی پلاستیکی ترکیب کرده است. اما برای آگاهی از نامیده شدن این کابل با نام “افشان رنگی”، تا انتهای این مطلب با تیم تکه کابل همراه باشید.

سیم برق افشان رنگی چیست؟

سیم افشان رنگی یا سیم برق افشانMulticore Wire) ) به هر کابل برق منعطف و انعطاف‌پذیری می‌گویند که سیم‌های بیشتری نسبت به یک کابل عادی دارد. اگر یک کابل دارای چهار سیم تک رشته‌ای باشد نمی‌توان به آن سیم افشان گفت ولی اگر همان چهار سیم دارای چندین رشته سیم باریک درون خود داشته باشد می‌توان آن را سیم افشان نامید.

به طور معمول استفاده از سیم برق افشان در ساختمان‌سازی و امورات صوتی و تصویری رایج است. این سیم از یک هسته مرکزی تشکیل شده است که خود این هسته مرکزی نیز از یک ماده رسانا مانند مس ساخته شده و دور آن با عایق پوشیده شده است؛ البته این عایق برای محافظت از هسته در یک غلاف سخت قرار دارد و برای محافظت بیشتر و جلوگیری از اکسیداسیون کل سیم را با روکش پلاستیکی می‌پوشانند.

ساختار سیم برق افشان شامل یک غلاف بیرونی و هادی یا مغزی از جنس فلز است. غلاف‌ها به طور معمول از روکش پی‌وسی‌سی ساخته می‌شوند و معمولا یک غلاف آلومینیومی نیز برای حفاظت از الکترومغناطیسی در زیر آن تعبیه می‌شود. این امر باعث افزایش مقاومت کابل می‌شود و تا حد زیادی در برابر عوامل بیرونی و حوادث مختلف می‌تواند از خود پایداری زیادی نشان دهد.

سیم برق افشان بر اساس استانداردهای ملی کشورمان ایران دارای دو کد مشخصه هستند که عبارت است از:

کد مشخصه 06(607) ISIRI که شامل سطح مقطع 0.5 و 00.75 و 1 میلی‌متر مربع و ولتاژ نامی 300 تا 500 ولت است.

کد مشخصه 02(607) ISIRI که شامل سطح مقطع 1.5 تا 240 میلی‌متر مربع و ولتاژ نامی 450 تا 750 ولت است.

مراحل تولید سیم افشان عبارت است از:

۱. نازک کاری

۲. آنیل کاری

۳. مرحله در هم تنیدن رشته‌های مس

۴. مرحله عایق کاری

۵. مرحله روکش زنی

۶. مرحله بسته‌بندی

در این نوع سیم مس هادی اصلی است که به دلیل رسانای بالا و انعطاف‌پذیری خارق‌العاده‌اش نقش اساسی را ایفا می‌کند. 

برای تشخص افشان اصل از جنس تقلبی باید بدانید که رنگ مس زرد رنگ و متمایل به رنگ قرمز است؛ سیم برق مسی که از خلوص بالایی برخوردار هستند قیمت زیادی دارند و در صورتی که با قیمت پایینی روبه‌رو می‌شوید به تقلبی بودن کالا شک نکنید. همچنین سیم‌هایی که دارای ناخالصی هستند پس از مدت کوتاهی اکسید می‌شوند و رنگ نوک آن‌ها تیره‌تر از سایر بخش‌ها می‌شود.

مراحل تولید سیم افشان رنگی

مشخصات کلی سیم افشان رنگی

نوع هادی: مس آنیل کاری شده کلاس پنج

نوع روکش: پی وی سی PVC

ولتاژ اسمی: ولتاژ نامی ۳۰۰ یا ۵۰۰ ولت و همچنین ولتاژ نامی ۴۵۰ یا ۷۵۰ ولت

استاندارد: الزامات استانداردهای ملی ایران با شماره ایزو ۳۰۸۴ و استاندارد بین‌المللی ایکو ۶۰۲۲۸

حداکثر دمای کارکرد: ۷۰ درجه سانتی‌گراد.

مزایای استفاده از سیم افشان رنگی

استفاده از سیم افشان مزایا و فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

۱. عملکرد و کارآیی بسیار بالا

به طور معمول سیم‌های چندهسته‌ای از روکش‌های مستحکم و قوی ساخته می‌شود؛ همین امر باعث شده که خطرات حرارتی یا الکتریکی تا حد زیادی به کم‌ترین میزان خود برسد. دلیل تولید هسته کابل‌ها از مس به دلیل توانایی بالای تحمل گرما است که این باعث می‌شود که سیم عملکرد مکانیکی و حرارتی بالایی را به خود اختصاص دهد.

۲. مقاوم در برابر شرایط سخت

سیم افشان دارای روکش قوی و در عین حال سنگین است که باعث می‌شود در برابر شرایط مختلفی مانند خوردگی در برابر مواد شیمیایی و سیالات مقاومت خوبی از خود نشان دهد. به طور کلی از این نوع کابل‌ها در بدنه هواپیما، محفظه موتور و سایر مواردی که در برابر شرایط سخت قرار دارند استفاده می‌شود.

۳. اشغال فضای کم

سیم افشان حدود چهل درصد فضای کمتری نسبت به سایر کابل‌ها را اشغال می‌کند. همین امر باعث شده که سیم افشان از محبوبیت بالایی برخوردار شود و برای سیم‌کشی فضاهای تنگ گزینه ایده‌‌‌آلی محسوب شود.

۴. انعطاف‌پذیری منحصربه‌فرد و خاص

سیم افشان از حالت انعطاف‌پذیری خارق‌العاده‌ای برخوردار است و به همین دلیل در تجهیزاتی که به صورت مداوم در حال حرکت هستند به کار گرفته می‌شود. منعطف بودن این کابل بریدگی، گرم‌شدگی و ساییدگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

۵. سیم همه فن حریف

این سیم به طور کلی چندمنظوره است و همین امر باعث می‌شود که عملکرد خاصی از خود نشان دهد.

سیم افشان رنگی در کجا کاربرد دارد؟

سیم افشان همان‌طور که گفتیم چندمنظوره است و به همین دلیل کاربردهای زیادی در صنعت سیم و کابل ایفا می‌کند که در ادامه به صورت کلی به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

۱. در وسایل الکترونیکی

۲. در سیم‌کشی ساختمان‌ها

۳. در سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال

۴. در شبکه‌های کامپیوتری

۵. در دوربین‌های مداربسته

۶. در صنعت رسانه‌ای و مهندسی صدا

قیمت سیم افشان

نمی‌توان به صورت ثابت قیمت به این نوع کابل مطرح کنیم چرا که عوامل متغیری در این زمینه دخیل هستند که عبارت است از:

۱. مارک تولیدکننده

۲. کشور تولیدکننده

۳. مشخصات محصول

۴. نوسانات قیمت روز ارز

۵. میزان عرضه و تقاضا

۶. هزینه‌های انرژی مصرفی به هنگام تولید کالا

۷. هزینه نیروهای کارخانه

۸. هزینه حمل‌ونقل و باربری

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح سیم افشان رنگی بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم سیم افشان به دلیل این که دارای هسته مرکزی از فلز مس است می‌تواند رسانایی بالایی داشته باشد و به همین دلیل در صنایع متنوعی از آن استفاده می‌کنند. آیا تا به امروز از سیم افشان استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های سیم افشان رنگی، کلیک کنید.

276 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط