کلید زنگ لمسی

کلید زنگ لمسی؛ طرز کار، کاربرد و مزایا کلید لمسی

121 بازدید تولید کنندگان و تامین کنندگان کلید و پریز / آموزش در صنعت برق

کلید‌های هوشمند و لمسی با کاربردها متنوع در رنگ‌های مختلفی طراحی و ساخته شده و وارد بازار فروش جهانی گشته‌اند. یکی از انواع کلید‌های هوشمندی که جایگزین نمونه سنتی آن شده، کلید زنگ لمسی است که در دو نوع ساده و هوشمند در بازار موجود است. این کلید در بیرون از خانه‌ها و دفتر کاری یا هر جایی که نیاز باشد، نصب شده و کاربرد زیادی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کلید زنگ لمسی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم.

ویژگی‌ها و مزایا کلید‌ زنگ لمسی

طرح‌های مختلف کلید‌های زنگ لمسی
طرح‌های مختلف کلید‌های زنگ لمسی

در حالت کلی باید گفت کلیدهای زنگ لمسی ظاهری بسیار شیک و زیبا داشته و این کلیدها کاملاً حس زندگی در یک دنیای مدرن را تلقین می‌کنند زیرا تمامی کارهای برقی به سادگی و با پیشرفته‌ترین علم روز دنیا صورت پذیرفته و استفاده از آن بسیار جذاب و جالب است. در این نوع کلید‌ها نوعی چراغ  ال‌ای‌دی تعبیه شده است که در شب در پس زمینه کلید روشن مانده و باعث ایجاد ظاهری زیبا برای این کلید در زمان‌های مختلف شب و روز شده است اما با این حال (با اینکه تمام شب این چراغ روشن است)، از آنجا که این چراغ بسیار کوچک بوده و مصرف برق پایینی دارد.

رویه کلیدهای زنگ لمسی می‌تواند از شیشه‌ای محکم گرمادیده باشد که در برابر انواع خط و خش مقاوم بوده و عمر زیادی دارد. در مدل ارزان‌تر آن، جنس رویه از پلکسی یعنی پلاستیک فشرده ساخته شده است که در این حالت به مرور زمان ممکن است صفحه یا همان رویه کلید دچار خط و خش شده و زیبایی خود را در درازمدت از دست بدهد.

در حالت معمول، اندازه حسگر کلیدهای زنگ لمسی به‌ اندازه دست انسان طراحی شده و حتی کودکان نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. اکثر این کلید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارای استاندارد‌‌‌‌های زیست‌محیطی بوده و قابل بازیافت هستند. در بعضی از برندهای کلیدهای زنگ هوشمند لمسی ویژگی ضدحریق‌بودن کلید نیز به آن اضافه شده است که در این صورت دیگر نیازی به نگرانی بابت آتش‌سوزی و آسیب رسیدن به تجهیزات برقی نخواهید داشت.

با جستجو در بازار و تحقیق در مورد محصولات و کلیدهای لمسی شرکت‌های مختلف خواهید دید که برخی از این کلیدها این امکان را به شما می‌دهند که بدون حضور فیزیکی و از طریق اینترنت (از طریق مبدل وای‌فای) و یا امواج رادیویی (ارسال سیگنال) کلید زنگ هوشمند و لمسی ساختمان خود را کنترل کرده و از آن به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. با توجه به مزایا گفته شده، طبیعی است که قیمت این محصول هوشمند از سایر انواع کلیدهای زنگ موجود در بازار بالاتر بوده و از قیمت بیش‌تری برخوردار باشد.

طرز کار کلید زنگ لمسی

در ساختار این نوع کلید هوشمند لمسی از مدار لمسی خازنی استفاده شده است و همین امر باعث شده تا حسگر کلید بسیار حساس شده و به سادگی باعث فعال و غیرفعال‌شدن زنگ شود. این حسگرها با اثر دست و لمس افراد فعال شده و به دنبال آن دستور مناسب به مدار فرمان داده می‌شود و در نهایت با سیگنال‌های ایجاد شده، نتیجه نهایی یعنی ایجاد صدای مورد نظر حاصل می‌گردد.

در کلیدهای زنگ لمسی از هیچ‌گونه اهرم مکانیکی استفاده نشده است و شما با صفحه‌ای صاف و صیقلی مواجه هستید. شاید بعضی افراد بیان کنند که در ساختار و سیم‌کشی خانه‌های قدیمی ظرفیت لازم برای هوشمندسازی و استفاده از کلید زنگ لمسی وجود ندارند اما باید در جواب آن گفت که این امر جای هیچ‌گونه نگرانی را ندارد زیرا این نوع کلیدها به‌راحتی در قاب کلید‌های سنتی قابل نصب هستند و نیازی به خرابی و بازسازی دوباره آن‌ها وجود ندارد.

این نوع کلیدها طوری طراحی شده‌اند که جریان برق نتواند به طور ناگهان از آن‌ها عبور کرده و در نتیجه هیچ‌گونه جرقه و یا اتصالی ایجاد نمی‌شود و همین باعث می‌شود تا طول عمر قطعات و سیم‌های برق بیش‌تر شده و احتمال حریق و آتش‌سوزی کاهش پیدا کند. نشت گاز نیز تأثیر منفی در کارکرد این کلید نداشته و از آنجا که این کلید نمی‌تواند جرقه و یا گرمای اولیه ایجاد کند، امکان آتش‌سوزی را (حتی در حضور نشت گاز) کاهش می‌دهد.

همچنین به دلیل ساختار محکم و شیشه‌ای بعضی از برندهای ساخت کلیدهای زنگ لمسی حتی با دست خیس هم می‌توان از این نوع کلیدها استفاده کرده و بهره برد. علاوه‌بر این، استفاده از این کلیدها در هوای بارانی و مرطوب نیز هیچ‌گونه آسیبی به آن‌ها وارد نکرده و باعث خرای و یا اختلال آن‌ها در عملکردشان نمی‌شود.

انواع و قیمت کلید زنگ لمسی

کلید زنگ لمسی ساده
کلید زنگ لمسی ساده

در حالت کلی، کلید‌های زنگ لمسی به دو نوع هوشمند و ساده تقسیم می‌شوند که این دو مدل دارای اختلاف‌ها و تفاوت‌هایی نیز هستند. اگر دو کلید لمسی ساده و هوشمند را از روی ظاهر بررسی و مقایسه کنید، به سختی می‌توانید تفاوت آن‌ها را از هم تشخیص داده و از یکدیگر جدا کنید.

برخلاف تصور اولیه، عمر مفید این دو نوع کلید تقریباً یکسان بوده و چندان فرق زیادی در طول عمر کاری خود ندارند. تفاوت اصلی بین این دو نوع کلید این است که کلید زنگ لمسی هوشمند  برنامه‌نویسی شده است و در شرایط خاصی به طور خودکار عملیات خاصی را انجام می‌دهد. در ضمن، این نوع کلید لمسی از راه دور قابل‌کنترل است، در حالی که در مدل لمسی ساده این امکانات وجود نداشته و تنها با اثر دست و لمس فرد زنگ زده می‌شود.

با توجه‌ به پیچیدگی و فناوری‌های استفاده شده در کلیدهای زنگ لمسی ساده، قیمت تمام شده آن‌ها نسبت به مدل سنتی کلیدهای زنگ بیش‌تر بوده و نیز مدل هوشمند این کلید به دلیل برنامه‌نویسی نسبت به لمسی ساده، گران‌تر است اما در عوض از امکانات بیش‌تری برخوردار بوده و انتخاب‌ها و امکانات بیش‌تری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

در بین کلید‌های زنگ لمسی موجود بازار، کلیدهای زنگ لمسی با توجه‌ به جنس رویه، مجهز به ویژگی ضدحریق و لمسی هوشمند و یا لمسی ساده بودن، دارای  قیمت‌های مختلفی و متفاوتی بوده و در این میان، با توجه ‌به بودجه و امکاناتی که در نظر دارید، می‌توانید محصول خود را انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

نتیجه‌گیری

کلید زنگ وسیله‌ای پرکاربرد در انواع ساختمان‌ه است که برای مطلع‌کردن افراد از حضور فردی دیگر، استفاده می‌شود. کلیدهای زنگ در انواع و اشکال مختلفی تولید شده‌اند که یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین آن‌ها کلید زنگ لمسی است. این نوع کلید در دو نوع ساده و هوشمند تولید شده و دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی مانند ضدحریق، ضدرطوبت، قابلیت فعال‌شدن تنها با لمس کلید، ایمنی بالا و … است که باعث تمایز این نوع کلید نسبت به سایر انواع کلیدهای زنگ شده و باعث شده است تا قیمت این نوع کلید نسبت به کلیدهای زنگ سنتی کمی بیش‌تر بوده و از قیمت بالاتری برخوردار باشد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلید زنگ لمسی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

121 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط